inkörning!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

inkörning!

Inlägg av lejon1 »

Upplever att bilen går avsevärt snålare efter 450 mil kan ibland få 175 i snitt de senaste 5 milen hade tidigare ofta 240. Kan den vara inkörd och att allt gick trögare i början!? Har svårt att tro att en elmotor (S85) kan gå mer eller mindre trögt men det finns ju transmission och ev. kan ju bromsarna ligga på en aning i början. Kör extremt mycke på cruise control även i stan. Någon som märkt något liknande?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: inkörning!

Inlägg av bylund »

Min förbrukning har gått ner, men jag tror att det dels beror på varmare väder än i början av mitt ägarskap, dels att min körstil antagligen har blivit effektivare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Jag är inte ägare än.
Men jag tror faktiskt som @bylund att det kan ha en hel del att göra med att föraren "blir inkörd" och anpassar körstilen för att utnyttja bilen mer optimalt.
Med Tesla är det i förhållande till traditionella bilar enkelt att skaffa sig koll på förbrukning/effektivitet. Jag tänker mig att det blir på något vis mer aktuellt och roligare att ha koll på också. Inbillar mig att detta för Tesla-förare nog finns i bakhuvudet efter ett tag och påverkar körstilen.
Har som sagt inte mycket belägg för detta i nuläget.

Preliminär leverans slutet av juni
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Förbrukningen är starkt väderberoende (inkl temp)...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Angående "inkörning" av förare så kan jag intyga att man under den första tiden med elbil allt eftersom lär sig hur man ska köra för att få lägsta möjliga förbrukning men för mig som kört elbil i en herrans massa år så har jag nu kommit till det stadium då jag bara kör snålt då jag är tvungen. Erkännas ska väl att man inte hade något större nöje av att försöka utnyttja effekten i en gammal hederlig El-Clio...
En Tesla Model S är ju liksom lite roligare att "gasa" med. :twisted:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar