
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... ngineering
Moderator: Redaktion
Har ju rullat testbilar i Europa men mig veterligen är detta de första som faktiskt importeras?Kalle skrev:Det finns en i norge redan, har setts ute på vägarna
Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.Legato skrev:Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Att BMW huvudsakligen håller till i München trodde jag var allom bekant - Bayerische Motoren Werke heter de ju. Och motorcyklarna tillverkas lämpligt nog vid "Berliner Motoren Werke" i Spandau i nordvästra BerlinGeni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna.
Ja det trodde jag också.StefL skrev:Att BMW huvudsakligen håller till i München trodde jag var allom bekant - Bayerische Motoren Werke heter de ju. Och motorcyklarna tillverkas lämpligt nog vid "Berliner Motoren Werke" i Spandau i nordvästra BerlinGeni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna.
Sant, slarvigt läst av mig!Geni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.Legato skrev:Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Tror inte att Tesla har bytt bort någon bil för att skruva isär en avgasbil...Geni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.Svenssons skrev:Tror inte att Tesla har bytt bort någon bil för att skruva isär en avgasbil...Geni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Det är inte enbart biltillverkare som kör med detta utan även i mjukvarubranschen kan det förekomma att konkurrenter byter mjukvara med varandra.
Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.Geni87 skrev:
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Lotus behövde de nog inte skruva isär så många då Lotus utvecklade och tillverkade chassit till Roadstern.Svenssons skrev:Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.Geni87 skrev:
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Varför ska man vrida om en plastbit för att "starta" bilen?
Varför ska man lägga i Parkering OCH handbroms när man väljer att stanna bilen?
Varför måste man stänga av bilen eller låsa den när den vet att man lämnar den?
Varför måste bilen in till service varje år?
Varför måste bilen till service center för att få ny mjukvara?
Det finns mängder med saker som Tesla och Elon har identifierat på avgasbilar och helt enkelt skalat bort för att de är dyra, onödiga, krångliga eller dumma som de större drakarna verkar tro bara måste finnas i en bil. Som tur var har de i alla fall övergett tanken att veva igång bilen...
Ja Tesla köpte ju även det tyska företaget Grohmann Engineering som är specialiserade på att bygga automatiserade tillverkningslinor åt bilindustrin.Leo skrev:För tillverkningstoleranser, spel, anpassning skulle Tesla också behöva kolla närmare på de duktiga biltillverkarnas produktionslinor.
Eller, tja köpa över deras specialister...Eller det har man väl redan gjort och lockat över Audis produktionschef för något år sen om jag inte minns fel!