Märkligt ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Märkligt ljud

Inlägg av Vidio »

Någon som har en idé kring vad det kan vara?
När jag svänger höger (med hyfsat mycket rattutslag) så skrapar det från vänster fram, låter som hårt mot hårt, kanske till och med metall mot metall.
Upptäckte detta idag.
Min första tanke är drivknuten. Men är det verkligen rimligt att en drivknuten skulle gå efter 1 1/2 år och 2500 mil?
Är det fler som haft problem med drivknutarna isf, känt problem?

Min andra tanke är sten som fastnat någonstans, inte helt otypiskt årstiden. Jag har varit med om det förr, men då har det lagt sig vid bromsskivorna så det skrapar när man bromsar. Kan det vara sten även i detta fall?
Känns ju lite pinsamt att lämna in den på Tesla för att de ska konstatera en liten sten... :roll:

Några teorier/erfarenheter?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Re: Märkligt ljud

Inlägg av Toja »

Hur fort kör du när det skrapar ?
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare

Inlägg av igu »

Alltid svårt utan att se och höra men handlar det om "skrap" eller "gnissel"?

Om smågrus fastnar t.ex. mellan belägg eller skiva och bromssköld brukar det också gnissla rätt bra i låga hastigheter. Så verkar inte vara fallet? Ligger det mellan skölden och skivan låter det oavsett inbromsning.

Metalliska ljud är ju annars rätt misstänkt knut/axel eller liknande.

Hade det bara varit skrap (ej metalliskt) hade jag frågat om tredjepartshjul.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kan det vara så enkelt att ett framhjul skrapar i hjulhuset? Jag har också haft ett märkligt skrap-ljud vid fullt rattutslag till vänster. Vid närmare analys visade sig att innerskärmen på något vis buktade ut och att däckmönstret orsakade ljudet när det kom i kontakt med plasten. Jag sparkade bara tillbaka innerskärmen till sin ursprungliga position och så var det tyst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Kan det vara så enkelt att ett framhjul skrapar i hjulhuset? Jag har också haft ett märkligt skrap-ljud vid fullt rattutslag till vänster. Vid närmare analys visade sig att innerskärmen på något vis buktade ut och att däckmönstret orsakade ljudet när det kom i kontakt med plasten. Jag sparkade bara tillbaka innerskärmen till sin ursprungliga position och så var det tyst.
För mig lät det mest när jag backade, men det var länge sedan nu... Men det berodde på samma sak iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar