Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

hbi31

Inlägg av hbi31 »

BẠN ĐÃ THỬ CÁCH TRỊ NÁM DA BẰNG LÁ TÍA TÔ CHƯA?
Từ xa xưa, nám da đã khiến phụ nữ đau đầu. Trong số rất nhiều các cách thức điều trị nám, bạn nên thử nghiệm cách trị nám da bằng lá tía tô để mang lại hiệu quả tối đa cho mình.

Cách trị nám da bằng lá tía tô có tốt?
Trên thực tế, tía tô với thành phần lành tính và an toàn đã được ứng dụng rộng rãi trong các ngành mỹ phẩm và dược phẩm. Không chỉ được điều chế nên các loại kem dưỡng da chống mụn, thâm, nám mà tía tô còn được ứng dụng rộng rãi trong các loại thuốc chống viêm da, chống sưng phù, làm liền da nhanh chóng.

Bild

Cách trị nám da bằng lá tía tô có tốt?

Vì những lý do này mà thời gian gần đây, tía tô đã được sử dụng để làm nên cách trị nám da bằng lá tía tô cực an toàn và hiệu quả. Nhiều phụ nữ đã sử dụng và cho kết luận, cách trị nám da bằng lá tía tô vô cùng tốt. Thứ nhất, tía tô có thành phần dược tính lành tính có thể áp dụng cho tất cả các loại da, kể cả da nám và da đang có mụn. Thứ hai, việc sử dụng cách trị nám da bằng lá tía tô có thể sử dụng dài lâu, từ ngày này qua ngày khác mà không lo lắng về hiện tượng bào mòn da hay da bị mỏng, bị bắt nắng, rám nắng…
Xem thêm: https://medium.com/@NgocDungBeauty/top- ... 1e1c785b67

Cuối cùng, nếu thực hiện đúng cách và khoa học, bạn hoàn toàn có thể an tâm rằng, cách trị nám da bằng lá tía tô sẽ mang đến cho bạn công dụng tối đa, xóa nám hiệu quả trong thời gian ngắn.

Cách trị nám da bằng lá tía tô bằng cách xông mặt
Một nắm lá tía tô và 2 – 3 nhánh sả khi kết hợp lại với nhau trong một hỗn hợp đồng nhất được đun lên ở nhiệt độ 70 – 80oC sẽ giúp bạn có được một trong những cách trị nám da bằng lá tía tô cực dễ làm.

Lúc này, sau khi làm sạch da mặt, bạn thực hiện việc xông hơi cho da mặt với nước tía tô đun sôi để hơi nước bốc lên làm da mặt bạn được đào thải hết độc tố, da được thanh lọc, trao đổi khí huyết đồng thời tái sinh mạnh mẽ Collagen tự nhiên.

Xem thêm: trị nám bằng bột trà xanh
Cách trị nám da bằng lá tía tô bằng cách xông mặt

Tiếp đó, bạn để hơi nước bốc lên cho đến khi sức nóng của hơi nước hạ nhiệt xuống còn khoảng 20oC. Lúc này lỗ chân lông của bạn đang được giãn nở tối đa, để tránh hiện tượng lỗ chân lông to, bạn thực hiện việc bọc vài ba viên đá lạnh vào khăn bông sạch. Tiếp đó, bạn di chiếu đá viên lạnh đã bọc kín lên bề mặt da từ 5 – 10 phút. Thực hiện liên tục và đều đặn từ 2 – 3 lần/ tuần để có kết quả tốt nhất.

Cách trị nám da bằng lá tía tô bằng cách đắp mặt
Như đã nói, có rất nhiều cách trị nám da bằng lá tía tô. Theo đó, cách thứ 2 mà bài viết muốn mách nước cho bạn chính là việc bạn rửa sạch lá tía tô và xay nhuyễn và lọc lấy bã – nước để riêng.

Với phần bã tía tô, sau khi làm sạch da với nước ấm – bạn thực hiện việc đắp mặt nạ lá tía tô lên toàn bộ vùng da mặt, đặc biệt là vùng da bị nám, sạm, tàn nhang. Khi lớp mặt nạ khô lại, bạn thực hiện việc lấy bông gòn sạch thẩm thấu tinh chất nước tía tô lên bề mặt da. Khi tinh chất này khô lại, bạn thực hiện việc làm sạch bề mặt da bằng nước ấm.

Cách trị nám da bằng lá tía tô bằng cách đắp mặt

Tuy nhiên, có một lưu ý khi sử dụng cách trị nám da bằng lá tía tô mà bạn cần nhớ đó chính là việc cách trị nám da bằng lá tía tô chỉ có thể chữa trị nám tầng nông trên bề mặt da, với thể trạng nám mới hình thành. Với các thể trạng nám lâu năm, hình thành lâu ngày chỉ có cách trị nám nhờ công nghệ cao mới cho hiệu quả lâu dài và vĩnh viễn. Tham khảo thông tin trị nám tầng sâu tại hệ thống thẩm mỹ viện Ngọc Dung để có cho mình một địa chỉ chữa nám như ý.
Xem thêm: Trị nám Ngọc Dung
Senast redigerad av hbi31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Väldigt nära att köpa mig en Tesla

Inlägg av bylund »

2. Du lär klara dig med en 75. Men det kan ibland vara bekvämare med en 100 som kan skippa något laddstopp ibland. Så frågan är hur mycket det är värt att slippa stanna en extra gång någon gång ibland. 5 000 kr per stopp?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

En naken 75D är grymt prisvärd som förmånsbil. Jag skulle välja glastak före sollucka alla dagar i veckan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Solluckan är ju bra eftersom den ger möjlighet till takräcke.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

1. Jag håller med, hur kall är en fossilbil om 3-5 år?

2. En model X har väldigt mycket högre förmånsvärde än S och inte alls lika ekonomisk. Vad gäller 75 vs 100 så finns ingen anledning att köpa en 75D som förmånsbil längre då förmånsvärdena är identiska. I praktiken "betalar" skatteverket för majoriteten av merkostnaden för 100D.

3. Jag ser inget behov av att kunna öppna taket.

4. TCO sticker väldigt fort när du lastar på extrautrustning pga förmånsvärde så om du kan klara dig så rekommenderar jag en naken 100D. AP är väldigt mycket lättare att skippa innan du smakat på den, så det skulle jag ha gjort. För mig är det för sent, vilket blir dyrt den dagen jag ska byta.
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Och glömde, du har 2 dagar kvar på dig att få fri supercharging. Så beställ idag, med min länk ;) http://---
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

hbi31 skrev:
Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.

Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...

1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".

Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?

2: Egentligen vill jag ha en SUV, men jag kan inte för mitt liv tycka att model X är särskilt vacker (no offense :) )
Så jag har "landat" i att det blir en Model S med så lite utrustning jag kan för att hålla förmånsvärdet nere.

S75D vs S100D: Jag kommer köra 80% av mina mil på sträckor som är kortare än 5 mil, och resten nån tripp till Dalarna från sthlm.
Det är resorna till typ västkusten på sommaren jag funderar på.
Behöver jag en 100? Lurar lite på hur det kommer påverka andrahandsvärdet med... skiljer inte så mycket.

3:Soltak vs glastak? Åsikter om detta? Är ju skönt att kunna öppna...

4:premiumpaketet. Innehåller det något vettigt förutom bättre ljud? Har BOSE i min Audi idag och det låter bättre än Teslans ljud , om än marginellt... Jag rätt ont om senapsgas där jag bor så filtret är ju... överflödigt :)
Kanske skulle lämna iväg bilen till nån ljudbyggare istället för att fixa ljudet?

Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!

Har forumet buggat eller har du bara EXAKT samma behov som jag hade när jag skrev samma fråga i december?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10793

Mycket märkligt.....
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Förmånsvärdet på 100D är i princip samma, men det är en rejäl slant att betala också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Elbilar är framtid så din kompis har fel men ändå rätt
Men om du väntar så kommer du aldrig köpa finns alltid nåt nytt bättre som lurkar bakom hörnet

Model SxxxD har en väghållning och grepp som många sk suvar saknar. Du kommer sitta lägre men framkomlighet är utan dess like
Jag har soltak ( fanns inte glastak då ) jag hade idag valt glastaket då jag är ute efter den öppna kännslan och inte att öppna på riktigt :) sen är soltaket högljudd i öppet läge i hastigheter över 50
Den andra fördelen soltaket har är möjlighet till takbox som glastak saknar
Så tystare mer öppen yta vs möjlighet att öppna + takbox ( glöm inte att soltaket höjer förmånsvärde )

Premium paket idag.... jag skulle inte välja det enligt många så är ljudet inte så mycket bättre och din boose slår både standard och uppgraderat ljud i teslan men den är inte på nåt sätt dålig
Ultra hifi ger mer fyllighet och bas samtidigt som centerhögtalare förstör och för mycket ljud kommer från mitten
Värmepaket kan vara skönt men kostar mer än det smakar när det är paketerat så här.
Luftfjädring är standard liksom elbaklucka samt mys belysning

Personligen tycker jag att AP är lite grejen med tesla så det ska du ha men inte fullkörning där är det pengar i sjön för stunden så nöj dig med uppaterad AP
Säten då... innan var det skillnad i säten melan standard och nextgen idag får du samma säten och skillnaden är delläder vs helläder smaken som avgör där men jagar du förmånsvärde så skippar du lädret också
Sen kommer vi till batteristorlek
75 räcker gott och väl i nästan alla lägen det blir nån min längre stopp vid långresa men för det mesta inte fler stopp
Det du ska titta på i så fall ör om du har t/r resor som du kör där det inte finns SuC på vägen och som är längre än 15 mil åt ena hållet
Det är lite omständigare med 75 och man kanske får hålla lägre hastighet och ladda till 100% för att klara en sån resa

Det är några dagar kvar för att beställa med fri SuC och jag skulle uppskatta det om du använde min kod samtidig vill jag säga att fri SuC ger mental frihet när man räknar på det så räcker de krediter som ingår till de allra flesta och en eventuell merkostnad är inte stor.
Det finns de som kör mycket och laddar mycket på SuC och där är det klar fördel
Vad dina behov ör vet du bäst själv
Kommer du inte ladda mycket på SuC stressa inte då med en beställning innan sista januari vem vet det där nya utrustningen kanske lurkar bakom hörnet :)
Sen är det ca 2 månader från beställning till bilen börjar byggas och alla eventuella förändringar under den tiden kommer dig till godo även en eventuell prissänkning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Remuz skrev:
Förmånsvärdet på 100D är i princip samma, men det är en rejäl slant att betala också
Där i princip betyder identiskt.

En naken 75D och 100D ligger båda på 59400 brutto om året.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Groda skrev:
Remuz skrev:

Vet vi förmånsvärden för 2018?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Köpte i december en "basic" S75D och är jättenöjd. Enda tillval är AP och metalliclack. Räckvidden räcker och blir över. I absoluta tal (men troligen även procentuellt) tror jag på mindre värdefall än en S100D.

Tycker textilklädseln är superfin! Ljudet är sådär, har premium i min X och det är stor skillnad men personligen är det det enda jag skulle värdesätta i premiumpaketet och därmed inte värt det imo.

Personligen skulle jag aldrig offra AP (även om min AP2 är klart sämre än min AP1), men har du inte upplevt det så kanske du inte heller kommer uppleva att du saknar det... Går ju även att köpa efteråt utan att det är så mkt dyrare (då får man dra hela momsen).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Ja dom är färdiga för 2018 och det är bara slå på skatteverkets sida.
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Legato skrev:
Köpte i december en "basic" S75D och är jättenöjd. Enda tillval är AP och metalliclack. Räckvidden räcker och blir över. I absoluta tal (men troligen även procentuellt) tror jag på mindre värdefall än en S100D.

Tycker textilklädseln är superfin! Ljudet är sådär, har premium i min X och det är stor skillnad men personligen är det det enda jag skulle värdesätta i premiumpaketet och därmed inte värt det imo.

Personligen skulle jag aldrig offra AP (även om min AP2 är klart sämre än min AP1), men har du inte upplevt det så kanske du inte heller kommer uppleva att du saknar det... Går ju även att köpa efteråt utan att det är så mkt dyrare (då får man dra hela momsen).
En 75D var nog ett bättre val än 100D innan nyår. För 2018 har dom höjt förmånsvärdet, medan dom istället sänkte det för 100D.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Förresten varför inte ta nån av de här
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E29JF236951

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E25JF236610

Det blir en slant billigare än nybeställning och du vet vad du får Bild
Länk för fri SuC går att använda även för dessa
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Groda skrev:
Remuz skrev:

Ja men förmånsvärdet är inte det ända som skilljer, räknar vi med 50% restvärde så är 100D ungefär 120k dyrare än 75D vilket inte är att glömma. Blir över 3000 kr mer i månaden bara i värdeminskning.
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Det verkar också som att dom har 0,75% rabatt på leasingräntan för en 100D mot en 75D. Gör iallafall lite skillnad i slutänden (17000-18000 i räntor över 3 år).
Verdi

Inlägg av Verdi »

ezitsuj skrev:
hbi31 skrev:
Jag är väldigt nära att beställa en Tesla Model S.

Nu måste ni hjälpa mig att med några frågetecken...

1: Efter en diskussion med min kollega idag så sa han nått i stil med: "Jag skulle aldrig köpa en elbil nu, utvecklingen går fort framåt och bilen kommer vara omodern om 3 år".

Jag känner snarare att det är en jätterisk att köpa tex en diesel? Vad tänker ni där?

2: Egentligen vill jag ha en SUV, men jag kan inte för mitt liv tycka att model X är särskilt vacker (no offense :) )
Så jag har "landat" i att det blir en Model S med så lite utrustning jag kan för att hålla förmånsvärdet nere.

S75D vs S100D: Jag kommer köra 80% av mina mil på sträckor som är kortare än 5 mil, och resten nån tripp till Dalarna från sthlm.
Det är resorna till typ västkusten på sommaren jag funderar på.
Behöver jag en 100? Lurar lite på hur det kommer påverka andrahandsvärdet med... skiljer inte så mycket.

4:premiumpaketet. Innehåller det något vettigt förutom bättre ljud? Har BOSE i min Audi idag och det låter bättre än Teslans ljud , om än marginellt... Jag rätt ont om senapsgas där jag bor så filtret är ju... överflödigt :)
Kanske skulle lämna iväg bilen till nån ljudbyggare istället för att fixa ljudet?

Sen AP vs inte AP.... sjukt svårt, och om jag måste offra något så får det nog bli den!

Har forumet buggat eller har du bara EXAKT samma behov som jag hade när jag skrev samma fråga i december?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10793

Mycket märkligt.....
Ja ja tyckte väl att jag kände igen det här. :D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Tja, du har väl fått bra svar på dina frågor redan. Två små kompletteringar:

1. Räckvidden på min S85D duger mellan Sotenäs och Sthlm. Den är väl bara aningen större än 75. Jag får ladda längs vägen, det räcker bara "nästan" annars; om man kör i 80. ;) Brukar åka via Karlstad även om det är ett par mil till, för det är trevligare att fika där än i Jung/Arboga och Uddevalla är för nära, liksom Tanum. Fast det beror ju på åt vilket håll man åker. Jag kör så där var eller varannan månad. Försöker planera SOC så jag kan stå och ladda gratis en timme utan att hetsa tillbaka, det är 20 minuters lagom promenad längs Klarälven.

2. Standardljudet duger åt mig, men annars skulle jag nog kika på att uppgradera dörrhögtalarna hos den där firman på Södra Agnegatan (du är ju i Eken?) för mindre pengar än Teslas hifi.

Lycka till! :mrgreen:

http://---
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

hbi31 skrev:
Soltaket är en av det bästa grejerna på min S. :)
För mig så är det underbart med en bil som är så tyst vid låga farter. Man öppnar soltaket och njuter av omgivningen när man glider runt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Groda skrev:
Det verkar också som att dom har 0,75% rabatt på leasingräntan för en 100D mot en 75D. Gör iallafall lite skillnad i slutänden (17000-18000 i räntor över 3 år).
Helt klart värt att ta med i beaktandet :)

Själv skulle jag välja "enbart" premiumpaket, mest för rattvärme och bättre ljud :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Använde Dannis dokument och stoppade in siffrorna, blir 2569 kr mer i månaden för företaget med en 100D.
75D vs 100D 2.png
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Intressant att diskussionen fortsätter när inlägget är nån slags SPAM/TROLL inlägg.
100% kopia på ett inlägg för 7 veckor sedan.

KOPIA: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11316
ORGINAL: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10793
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Just det. Å fan. Bra observerat. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bjelkeman skrev:
hbi31 skrev:
Soltaket är en av det bästa grejerna på min S. :)
För mig så är det underbart med en bil som är så tyst vid låga farter. Man öppnar soltaket och njuter av omgivningen när man glider runt.
Ahhh vad jag vill ha en Tesla cab!!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar