Finns det någon statistik på hur de olika laddnings-alternativen "sliter" på batteripaketet i det långa loppet?
De två stora alternativen bilarna ofta hamnar på _tror_ jag är snabbladdning a'la Supercharger eller trefas (hemma/garage/arbetsplatsen) - stämmer inte min chansning här så rätta mig gärna

Sen finns ju även laddbox av Typ 2-modell, som kanske är att föredra framför trefas(?). (Jag är INTE insatt i elektronik som kanske märks hehe)
Finns det någon optimal linje/alternativ där laddningstiderna är så korta som möjligt men risken för onödigt slitage undviks? Eller påverkar valet av laddningstyp själva batterierna minimalt?
Vill minnas att det fanns någon enligt en poll här som enbart körde på Superchargers, finns det någon nämnvärd förminskad räckvidd på det fordonet om tre år (förutsatt jämförbart miltal med andra) jämfört med de fordon som fått ladda mer lugnt och sakta över nätterna med laddbox alt. trefas?
Behöver man även räkna med risken/slitaget med om batterierna är helt tomma eller 100% laddade?
(Den statistik jag hittat tills nu pratade om ca 7% kortare räckvidd, i Tesla Model S fall ca från 50 mil till 46 mil, efter 14 000 mil om jag inte minns fel)