Laddnings-slitage

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Werzion

Laddnings-slitage

Inlägg av Werzion »

Lägger denna tråd under "Elektriska Fordon" men det är (såklart!?) främst Tesla Model S jag är intresserad utav.

Finns det någon statistik på hur de olika laddnings-alternativen "sliter" på batteripaketet i det långa loppet?

De två stora alternativen bilarna ofta hamnar på _tror_ jag är snabbladdning a'la Supercharger eller trefas (hemma/garage/arbetsplatsen) - stämmer inte min chansning här så rätta mig gärna :)
Sen finns ju även laddbox av Typ 2-modell, som kanske är att föredra framför trefas(?). (Jag är INTE insatt i elektronik som kanske märks hehe)

Finns det någon optimal linje/alternativ där laddningstiderna är så korta som möjligt men risken för onödigt slitage undviks? Eller påverkar valet av laddningstyp själva batterierna minimalt?
Vill minnas att det fanns någon enligt en poll här som enbart körde på Superchargers, finns det någon nämnvärd förminskad räckvidd på det fordonet om tre år (förutsatt jämförbart miltal med andra) jämfört med de fordon som fått ladda mer lugnt och sakta över nätterna med laddbox alt. trefas?

Behöver man även räkna med risken/slitaget med om batterierna är helt tomma eller 100% laddade?

(Den statistik jag hittat tills nu pratade om ca 7% kortare räckvidd, i Tesla Model S fall ca från 50 mil till 46 mil, efter 14 000 mil om jag inte minns fel)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Laddnings-slitage

Inlägg av Kalle »

man kan väll säga att de är främst hur fullt batteriet är över tid pluss värme. snabbladdar du blir batteriet väldigt varmt och då slits det mera. har du fulladat batteri hela tiden så sliter de också på batteriet, därför ska du hälst inte stå parkerad me 100% batteri.
men ja har inte sett nån statistik på de här
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag undrar om ni verkligen kommer 46 mil?

Jag kör min tisdags tur som är 38 mil enkel resa vara första 12 är motorväg och det är på gränsen jag klarar det så normal räckvidd kanske är 40 mil eller kanske jag har fått ett måndagsexemplar
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

leiflodde skrev:

Jag kör min tisdags tur som är 38 mil enkel resa vara första 12 är motorväg och det är på gränsen jag klarar det så normal räckvidd kanske är 40 mil eller kanske jag har fått ett måndagsexemplar
Vad är 46 mil för siffra? 44 mil är EPA-ratingen på 85D och det kommer man ju aldrig i motorvägsfart.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Kopierar in vad ägarmanualen säger om laddning:
"Model S har ett av de mest sofistikerade batterisystemen i världen. Det viktigaste sättet att bevara batteriet är att LEAVE YOUR MODEL S PLUGGED IN när du inte använder den. Detta är speciellt viktigt om du inte planerar att köra Model S under flera veckor. När Model S är ansluten till elnätet vaknar den upp när det behövs för att automatiskt upprätthålla en laddningsnivå som maximerar batteriets livslängd.
Det är ingen fördel att vänta tills batteriets laddningsnivå är låg innan man laddar det. Faktum är att batteriet fungerar bäst när det laddas regelbundet."
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

kanylbullen skrev:
leiflodde skrev:

Vad är 46 mil för siffra? 44 mil är EPA-ratingen på 85D och det kommer man ju aldrig i motorvägsfart.
46 mil fick han från mitt inlägg;
Jag som tog siffran 502 km (NEDC) från Tesla motors officiella hemsida, avrundade till 50 mil, plockade sedan bort ~7% (med svagt minne av att någon rapporterat om ett fall där en Model S85 som kört 14 000 mil hade ca 7% mindre räckvidd) och fick då fram siffran 46 mil som räckvidd. Med full vetskap om att 502 km är en optimistisk siffra från första början :)
tornblad skrev:
"Model S har ett av de mest sofistikerade batterisystemen i världen. Det viktigaste sättet att bevara batteriet är att LEAVE YOUR MODEL S PLUGGED IN när du inte använder den. Detta är speciellt viktigt om du inte planerar att köra Model S under flera veckor. När Model S är ansluten till elnätet vaknar den upp när det behövs för att automatiskt upprätthålla en laddningsnivå som maximerar batteriets livslängd.
Det är ingen fördel att vänta tills batteriets laddningsnivå är låg innan man laddar det. Faktum är att batteriet fungerar bäst när det laddas regelbundet."
Superbt :)

Låter som val utav laddning inte har så stor påverkan på det allmänna slitaget att det är värd tid eller energi att undersöka och/eller räkna på. Tack Musk 8-)
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Werzion skrev:
kanylbullen skrev:
leiflodde skrev:

46 mil fick han från mitt inlägg;
Jag som tog siffran 502 km (NEDC) från Tesla motors officiella hemsida, avrundade till 50 mil, plockade sedan bort ~7% (med svagt minne av att någon rapporterat om ett fall där en Model S85 som kört 14 000 mil hade ca 7% mindre räckvidd) och fick då fram siffran 46 mil som räckvidd. Med full vetskap om att 502 km är en optimistisk siffra från första början :)
tornblad skrev:
Superbt :)

Låter som val utav laddning inte har så stor påverkan på det allmänna slitaget att det är värd tid eller energi att undersöka och/eller räkna på. Tack Musk 8-)
Ok!

Det största problemet är att för att veta säkert om man överhuvudtaget har något slitage så måste man först mäta räckvidden själv genom att ladda fullt och sedan köra tills bilen inte går längre, för att vid senare tillfälle repetera övningen under helt identiska förhållanden.

Att man har en minskad typical range vid samma SoC behöver ju inte innebära ett faktiskt slitage utan kan innebära ar din körstil/laddstil enbart påverkat algoritmens sätt att uppskatta räckvidden.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar