Avskrivning och utdelning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Kontakt:

Avskrivning och utdelning

Inlägg av MrX »

Jag har en avskrivning i mitt AB på min första förhöjda leasingavgift, låt säga totalt 200k kvar precis innan bokslut. Om jag sen gör 0 kronor i vinst utöver det så blir väl vinsten ändå 200k? Dvs det är 200k jag betalar bolagsskatt på. Kan jag även ta utdelning på det? Låt säga att jag väntar ett halvår med utdelning så att jag får in lite mer pengar i bolaget, är det ok att ta 0,78*200k i utdelning då? Eller är mitt utdelningsgrundande belopp 0 kr?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Avskrivning och utdelning

Inlägg av Leo »

Förstår jag dig rätt

Vinst före avskrivning 200
Avskrivning -200
Resultat 0?
Bolagsskatt 0
Ökning av Eget Kapital (EK) 0

Hur mycket är det befintliga EK sen tidigare? Är det samma som ditt aktiekapital tex 50000 så kan man säga att du inte kan/bör göra någon utdelning.

Har man rätt att ta utdelning men inte har likvid/pengar att kunna göra det så är det bara att bokföra det som en skuld och ta ut det senare då det finns pengar.

Dock ska den 1:a förhöjda kontantinsatsen periodiseras (delas upp) på lika många månader som leasingkontraktet löper. Dvs har du betalt in 200000 och har 36 månader leasingkontrakt så får du göra avskrivning med 200000/36 per månad under året så att säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Menar du verkligen att du har en avskrivning på 200k, eller att du har en periodisering på 200k?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av MrX »

danni skrev:
Menar du verkligen att du har en avskrivning på 200k, eller att du har en periodisering på 200k?
En periodisering på 200k :) Dvs avskrivning på 200k/36.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då blir avskrivningen (den periodiserade kostnaden som påverkar redultatet) för året 200000/36 x antalet månader du haft bilen det året.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då har du Resultat före avskrivning =200000
Avskrivning för tex 4mån =-5555x4=-22220kr
Resultat efter avskrivning =177780.
Företagsskatt 22% på det =-39111

Resultat efter skatt =138668

Som sen förs över till Eget Kapital och då även kan delas ut =138668.

Schablonen i år är 163035 tror jag. Har du lönebaserad utdelning, eller sparat utdelningsutrymme sen tidigare (ser du i din privata deklaration frpn i fjol) kan du ha möjlighet att större utdelning. MEN det kräver då också att du har byggt upp ditt Egna Kapital sen tidigare för att kunna ta ifrån det också.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av MrX »

Ok. Tack. Det var just det som förbryllade mig eftersom jag ju egentligen inte har en vinst på 138668 eftersom den är uppbunden i bilen. Jag menar, jag kommer ju bara att ha aktiekapitalet på kontot eftersom jag har betalt den första förhöjda avgiften. Men trots det kan jag lyfta utdelning på 138668 (under förutsättning att jag får in likvida medel under kommande år), eller hur?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nja du har ju faktiskt ett resultat före skatt på 177780 i bolaget. Som du måste skatta för. Dvs du har en vinst på 138668 (efter skatt.)

Sen att de ”pengarna” just nu ligger hos ditt leasingbolag i stället för att finnas kvar på ditt bankkonto är liksom en annan femma.

Ja du kan besluta om utdelningen som vanligt. Sen får du vänta tills bolaget har likviditet att faktiskt kunna betala ut det till dig då du får in nya pengar.

Bokföringsmässigt kan man sätta upp det som att bolaget har en skuld till dig på utdelningsbeloppet.
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av MrX »

Leo skrev:
Nja du har ju faktiskt ett resultat före skatt på 177780 i bolaget. Som du måste skatta för. Dvs du har en vinst på 138668 (efter skatt.)

Sen att de ”pengarna” just nu ligger hos ditt leasingbolag i stället för att finnas kvar på ditt bankkonto är liksom en annan femma.

Ja du kan besluta om utdelningen som vanligt. Sen får du vänta tills bolaget har likviditet att faktiskt kunna betala ut det till dig då du får in nya pengar.

Bokföringsmässigt kan man sätta upp det som att bolaget har en skuld till dig på utdelningsbeloppet.
Tusen tack. Alla frågetecken är nu uträtade.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jag är ny i egenföretagarsvängen.

Har jag förstått det rätt att de pengar som går ut ur mitt bolag som första förhöjd leasingavgift kommer att ses som en vinst bokföringsmässigt?

För mig blir det väldigt ofördelaktigt då DNB vill ha 30% (jag förhandlade ner från 40%!) i första förhöjd avgift då mitt bolag är tämligen nystartat.

Det är ju närmre 300k, och 22% bolagsskatt blir då en ansenlig summa... :(

Jag kommer att låna in pengar i bolaget för att betala denna första förhöjda avgift - kan skulden på något vis väga upp och tillintetgöra vinsten?

Tar gärna emot feedback på om/hur jag kan förbättra denna situation.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

kler: lite förenklat så är ”pengar ut” för bilen en kostnad. Dvs det sänker ditt företags lönsamhet/vinst. Du betalar därmed in mindre företagsskatt.

Första förhöjda delas upp på leasingavtalets löptid.

Har du tex 360000 som första förhöjd och 36mån löptid. Då blir din ”kostnad” 360000/36= 10000kr/mån. Det kallas då avskrivning.

Har du tex haft bilen 5mån under ett år blir det årets avskrivning/kostnad 5x10000=50000kr.

Just med leasingavgifter (och första förhöjd) blir det ytterligare lite speciellt då du har rätt att lyfta 1/2 moms. Dvs du får räkna bort hälften av momsen.

Vilket matematiskt blir 10% av beloppet. Så har du 10000 i leasingavgift inklusive moms. Så räknar du och bokför 9000kr som en kostnad och 1000kr som moms (som du får tillbaka)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jag är med på allt det du skriver här i det senaste inlägget (förutom att halva momsen är 12.5%, right?). Men jag tolkade dina tidigare inlägg som att tillgången (som bilen utgör?) genererade skatt.
Leo skrev:
Då har du Resultat före avskrivning =200000
Avskrivning för tex 4mån =-5555x4=-22220kr
Resultat efter avskrivning =177780.
Företagsskatt 22% på det =-39111
Men jag kanske snurrade till något?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Momssatsen är 25% på mycket i Sverige, när du lägger till moms. Dvs 100kr + moms =100 +25 =125kr

När du ska dra bort moms från ett belopp som redan har moms blir det matematiskt 20% bort = 0,8 x 125 =100. (Jämför med ovan) När man då ska räkna bort 1/2 moms blir det matematiskt 10%.

Mitt räkneexempel var att företaget har ett resultat före avskrinvingar på 200000kr. Det har inget med bilen att göra utan var bara för att visa hur lönsamt företaget varit innan vi lägger till avskrivningarna. Där då dessa är en kostnad som sänker resultatet.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Då är jag med på hur du menar med momsen.

Och jag behöver inte vara orolig för 22% bolagsskatt på första förhöjda avgiften :)

Tack Leo
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kler skrev:
Jag är ny i egenföretagarsvängen.

Har jag förstått det rätt att de pengar som går ut ur mitt bolag som första förhöjd leasingavgift kommer att ses som en vinst bokföringsmässigt?

För mig blir det väldigt ofördelaktigt då DNB vill ha 30% (jag förhandlade ner från 40%!) i första förhöjd avgift då mitt bolag är tämligen nystartat.

Det är ju närmre 300k, och 22% bolagsskatt blir då en ansenlig summa... :(

Jag kommer att låna in pengar i bolaget för att betala denna första förhöjda avgift - kan skulden på något vis väga upp och tillintetgöra vinsten?

Tar gärna emot feedback på om/hur jag kan förbättra denna situation.
Det är inte så att den kommer räknas som en intäkt direkt och du därför kommer få skatta mer. Det är bara det att hela kontantinsatsen inte får räknas som en kostnad och dras av direkt. Egentligen är det ingen större skillnad mot om du hade betalat 0% kontant, då hade du inte heller fått dra av så mycket på första året, om du hänger med.

Om vi säger såhär, säg att du innan vi räknar med kontantinsatsen skulle gjort en vinst på 100k för det här räkenskapsåret. Du leasar bilen när det är sex månader kvar till bokslutet och betalar 300k inkl moms i första förhöjd hyra, och avtalet löper i 36 månader. Efter du dragit av halva momsen är det en kostnad på 270k. Om du fick lov att dra av hela den summan direkt så hade du alltså gjort en förlust på -170k. Men nu måste du istället periodisera den kostnaden över hela leasingperioden, dvs 7500 kr per månad. Eftersom du haft bilen sex månader det här räkenskapsåret får du alltså skriva av 7,5k * 6 = 45k för det här året, och din vinst för detta år blir då alltså 65k, och det är detta som du får betala bolagsskatt på.

Så både leasingen och den första förhöjda hyran kommer att minska mängden bolagsskatt du betalar. Bara inte allt på en gång. Och om du tänker efter, hade du haft 0% i första förhöjd så hade du istället fått en leasingavgift som hade varit ca 7500 kr högre per månad (lite mer egentligen pga ränta), och ditt resultat hade blivit ungefär samma. Så det är rätt rimligt ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror det kler menar är att bolaget fick spendera 300k, pengarna finns alltså inte kvar på bolagets konto, men ändå så måste det betalas en massa bolagsskatt nu. Det är klart att det blir i slutändan samma sak, dvs efter 36 månader. Men om det finns dålig likviditet i bolaget är det lite jobbigt att behöva betala skatt med pengar som ligger hos leasingbolaget. Jag har samma problem. Betalat 250k som första förhöjda i april. Visserligen behövde jag inte låna nånting, men nu måste jag alltså skatta för en vinst som jag inte riktigt har (eller har, men inte ser). Eller säg såhär, allt som finns på företagets konto just nu går till SKV.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

mati skrev:
Jag tror det kler menar är att bolaget fick spendera 300k, pengarna finns alltså inte kvar på bolagets konto, men ändå så måste det betalas en massa bolagsskatt nu. Det är klart att det blir i slutändan samma sak, dvs efter 36 månader. Men om det finns dålig likviditet i bolaget är det lite jobbigt att behöva betala skatt med pengar som ligger hos leasingbolaget.
Precis som mati skriver så fattade jag det som att jag skulle behöva betala bolagsskatt för att bilen är en tillgång i företaget.
Men jag förstår nu att jag missförstod Leo tidigare.
Jag kommer (på "gott och ont" eller hur man ska se det :? ) inte ha någon vinst (minimal vinst), utan alla pengar kommer gå till bil och mig.
Så min bolagsskatt kommer antagligen att vara minimal första tiden.

Och bilen kommer väl aldrig att generera någon bolagsskatt, eller? (om jag inte säljer den och gör en vinst på det sättet).

mati skrev:
Jag har samma problem. Betalat 250k som första förhöjda i april. Visserligen behövde jag inte låna nånting, men nu måste jag alltså skatta för en vinst som jag inte riktigt har (eller har, men inte ser). Eller säg såhär, allt som finns på företagets konto just nu går till SKV.
Men mati, detta har inget med leasingen att göra antar jag?
Vill du utveckla?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kler skrev:
mati skrev:
Jag tror det kler menar är att bolaget fick spendera 300k, pengarna finns alltså inte kvar på bolagets konto, men ändå så måste det betalas en massa bolagsskatt nu. Det är klart att det blir i slutändan samma sak, dvs efter 36 månader. Men om det finns dålig likviditet i bolaget är det lite jobbigt att behöva betala skatt med pengar som ligger hos leasingbolaget.
Precis som mati skriver så fattade jag det som att jag skulle behöva betala bolagsskatt för att bilen är en tillgång i företaget.
Men jag förstår nu att jag missförstod Leo tidigare.
Jag kommer (på "gott och ont" eller hur man ska se det :? ) inte ha någon vinst (minimal vinst), utan alla pengar kommer gå till bil och mig.
Så min bolagsskatt kommer antagligen att vara minimal första tiden.

Och bilen kommer väl aldrig att generera någon bolagsskatt, eller? (om jag inte säljer den och gör en vinst på det sättet).

mati skrev:
Jag har samma problem. Betalat 250k som första förhöjda i april. Visserligen behövde jag inte låna nånting, men nu måste jag alltså skatta för en vinst som jag inte riktigt har (eller har, men inte ser). Eller säg såhär, allt som finns på företagets konto just nu går till SKV.
Men mati, detta har inget med leasingen att göra antar jag?
Vill du utveckla?
Ja, precis, bilen genererar ingen inkomst åt dig om du inte säljer den med vinst. Vilket jag varmt kan rekommendera dig att göra, för då får du behålla all moms du får in vid försäljningen trots att du fått dra av halva momsen på alla avbetalningar. Så betala ner bilen så mycket du har råd med (fast inte lägre än till ~30% på tre år för annars kanske det är förtäckt köp).

Vad mati menar är att han har fått betala ut en massa faktiska, riktiga pengar från sitt bankkonto. Men han får inte dra av hela det som en kostnad, vilket gör att han får vinstbeskattning på pengar som inte egentligen finns kvar i hans bolag, och det kan ju skapa svårigheter för likviditeten. Vi tar ett till räkneexempel för att förklara. Säg att bolaget får in 300k på ett år, och bolaget betalar 300k i kontantinsats på en bil, precis som i exemplet jag tog ovan. Inga andra intäkter eller utgifter finns i firman för enkelhetens skull. Då har bolaget exakt 0 kr kvar på kontot. Men eftersom hela kontantinsatsen inte får dras av direkt, så uppstår ändå en vinst i bolaget, som då måste betalas med pengar som bolaget inte har.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Exakt så menar jag. :) Man får se till att man köper bil medan man har pengar på kontot och så får man tänka på att inte spendera allting (eller har tillräckligt stora intäkter) under året så att det finns tillräckligt mycket kvar att ge till SKV när det är dags för bokslut. Det är alltså ganska olyckligt att till exempel i slutet på året bränna bolagets alla pengar för första förhöjda leasingavgiften.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Exakt så menar jag. :) Man får se till att man köper bil medan man har pengar på kontot och så får man tänka på att inte spendera allting (eller har tillräckligt stora intäkter) under året så att det finns tillräckligt mycket kvar att ge till SKV när det är dags för bokslut. Det är alltså ganska olyckligt att till exempel i slutet på året bränna bolagets alla pengar för första förhöjda leasingavgiften.
Staten införde preliminärskatt för löntagare för många år sedan. Detta för att säkra pengar som annars brände i fickan för den som fått ut bruttolön. Egenföretagare får sköta detta själva. Det går inte att göra åt allt i kassan utan att ha till skatten. Då kommer det suuuurt efter.
Intressant vilken bredvillighet, kunskap och pedagogik det finns i detta forum! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

danni skrev:
Ja, precis, bilen genererar ingen inkomst åt dig om du inte säljer den med vinst. Vilket jag varmt kan rekommendera dig att göra, för då får du behålla all moms du får in vid försäljningen trots att du fått dra av halva momsen på alla avbetalningar. Så betala ner bilen så mycket du har råd med (fast inte lägre än till ~30% på tre år för annars kanske det är förtäckt köp).

Vad mati menar är att han har fått betala ut en massa faktiska, riktiga pengar från sitt bankkonto. Men han får inte dra av hela det som en kostnad, vilket gör att han får vinstbeskattning på pengar som inte egentligen finns kvar i hans bolag, och det kan ju skapa svårigheter för likviditeten. Vi tar ett till räkneexempel för att förklara. Säg att bolaget får in 300k på ett år, och bolaget betalar 300k i kontantinsats på en bil, precis som i exemplet jag tog ovan. Inga andra intäkter eller utgifter finns i firman för enkelhetens skull. Då har bolaget exakt 0 kr kvar på kontot. Men eftersom hela kontantinsatsen inte får dras av direkt, så uppstår ändå en vinst i bolaget, som då måste betalas med pengar som bolaget inte har.
Ok, då är jag 100% med!
Tack!
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Skriv svar