Teslafot

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Teslafot

Inlägg av kanylbullen »

Eller elbilsfot kanske det borde heta.

Jag har senaste veckan upplevt en inflammation i en muskel i högerfoten kombinerat med att jag vaknat vid tre olika tillfällen mitt i natten med så kraftig kramp i höger vad att jag flugit upp ur sängen.

Jag har varit teslaägare i en månad och kört ungefär 500 mil.

Till saken hör förstås att jag är helt otränad, men helt klart är att man använder musklerna i höger ben på ett annorlunda sätt jämfört med ICE bilar.

Jag har nu kört Ipren några dagar och det har nästan gått över och antagligen har jag snart tränat upp höger ben så pass att det inte är en issue. Ungefär som vänster arm efter att ha varit föräldraledig med en bebis några månader.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslafot

Inlägg av LarsL »

Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

TACC rekommenderas. Den fixar även kökörning bra om än att man ibland får trycka lite på gasen för att aktivera den igen ifall bilen stått stilla en liten stund i kön.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

LarsL skrev:
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Precis, det är ju för att man inte ska tappa för mycket fart som man hela tiden har en lätt statiskt belastning mot pedalen.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Franz skrev:
TACC rekommenderas. Den fixar även kökörning bra om än att man ibland får trycka lite på gasen för att aktivera den igen ifall bilen stått stilla en liten stund i kön.
Jag använder TACC:en hela tiden tycker jag. Så fort jag hamnar bakom en annan bil aktiverar jag den, samt på motorväg. Dock är ungefär hälften av min pendlingsväg kurvig landsväg med mycket omkörning och då använder jag pedalen...

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tesla kommer med en egen maskin utvecklad tillsammans med en erkænd gymutrustningstillverkare. Den blir anpassad før Teslaførares specifika belastning på ovan næmnt muskelparti och varje ny køpare kommer att få ett "træningskort" på valfritt service center ca 5 veckor innan leverans. Det rekommenderas att man besøker SC 2 gånger per vecka 5 veckor innan leverans før att undvika muskelskador. Man behøver inte træningsklæder eller annat signifikant før ett gymbesøk. Allt hanteras med finess och man kan både surfa på nætet eller se på TV samtidigt som man trænar. Ett "pass" ska ta mellan 10-15 minuter beroende på hur væltrænad man ær innan man påbørjar Teslatræningen.
Flera nya ægare i USA har stæmt Tesla (dock utan framgång) och Tesla har dærfør valt att ta tag i detta aningen ovanliga problem. Maskinen kommer æven att kunna bestællas till hemmet i matchande kulør som bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Jag har såna paddlar för att ställa regen på min och jag använder dem aldrig till något annat än att ställa den i maxläge. Trots sex olika lägen blir det aldrig riktigt rätt ändå - det är både mer exakt och lättare att ställa mängden regen med gaspedalen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

danni skrev:
LarsL skrev:
Jag har såna paddlar för att ställa regen på min och jag använder dem aldrig till något annat än att ställa den i maxläge. Trots sex olika lägen blir det aldrig riktigt rätt ändå - det är både mer exakt och lättare att ställa mängden regen med gaspedalen.
Precis så är det! Att reglera med foten är överlägset bäst.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

HelectriC skrev:
Tesla kommer med en egen maskin utvecklad tillsammans med en erkænd gymutrustningstillverkare. Den blir anpassad før Teslaførares specifika belastning på ovan næmnt muskelparti och varje ny køpare kommer att få ett "træningskort" på valfritt service center ca 5 veckor innan leverans. Det rekommenderas att man besøker SC 2 gånger per vecka 5 veckor innan leverans før att undvika muskelskador. Man behøver inte træningsklæder eller annat signifikant før ett gymbesøk. Allt hanteras med finess och man kan både surfa på nætet eller se på TV samtidigt som man trænar. Ett "pass" ska ta mellan 10-15 minuter beroende på hur væltrænad man ær innan man påbørjar Teslatræningen.
Flera nya ægare i USA har stæmt Tesla (dock utan framgång) och Tesla har dærfør valt att ta tag i detta aningen ovanliga problem. Maskinen kommer æven att kunna bestællas till hemmet i matchande kulør som bilen.
+1 :D - seriöst :? , platsar ju som aprilskämt...
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

kanylbullen skrev:

Jag har senaste veckan upplevt en inflammation i en muskel i högerfoten kombinerat med att jag vaknat vid tre olika tillfällen mitt i natten med så kraftig kramp i höger vad att jag flugit upp ur sängen.

Till saken hör förstås att jag är helt otränad, men helt klart är att man använder musklerna i höger ben på ett annorlunda sätt jämfört med ICE bilar.

Jag har nu kört Ipren några dagar och det har nästan gått över och antagligen har jag snart tränat upp höger ben så pass att det inte är en issue. Ungefär som vänster arm efter att ha varit föräldraledig med en bebis några månader.
du ge mig bilen så kan du få en Peugeot av mej istället som jag har över
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
LarsL skrev:
Det bästa hade förmodligen varit att tillföra energi med en pedal och regenerera med den andra. Då hade man kunnat släppa bägge pedalerna när man vill frirulla.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Stefan T skrev:
kanylbullen skrev:

du ge mig bilen så kan du få en Peugeot av mej istället som jag har över
Tack för erbjudandet!

Skriv svar