Nu är det bara en och en halv vecka kvar tills jag får min Tesla Models S 85D. Väntan har varit olidlig men nu närmar man sig mållinjen. Det skall verkligen bli spännande att lämna fossilmotorn bakom mig till slut och enbart köra på tyst el. Den bilen som åker är min BMW 525d XDrive som har varit min trotjänare i snart 3 1/2 år och är en riktigt skön bil att köra.
Andra bilen vi har är en Mitsubishi Outlander PHEV som är en riktigt bra bil för vanliga Svensson som är orolig för räckvidd och vill ha bra lastutrymme och dragkrok. Allt detta för ett pris av 414 000 minus supermiljöbilspremien. Bra sätt att komma kontakt med el-drivna fordon! Med den kör vi till 95% på el, vi måste ibland tvinga igång motorn för att inte bensinen skall bli dålig, så inte mycket utsläpp där heller.
Men som ni ser så vet ni vilken som blir nästa bil efter denna.
Outlander med Tesla Club Sweden
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Nu är det bara en och en halv vecka kvar tills jag får min Tesla Models S 85D. Väntan har varit olidlig men nu närmar man sig mållinjen. Det skall verkligen bli spännande att lämna fossilmotorn bakom mig till slut och enbart köra på tyst el. Den bilen som åker är min BMW 525d XDrive som har varit min trotjänare i snart 3 1/2 år och är en riktigt skön bil att köra.
Andra bilen vi har är en Mitsubishi Outlander PHEV som är en riktigt bra bil för vanliga Svensson som är orolig för räckvidd och vill ha bra lastutrymme och dragkrok. Allt detta för ett pris av 414 000 minus supermiljöbilspremien. Bra sätt att komma kontakt med el-drivna fordon! Med den kör vi till 95% på el, vi måste ibland tvinga igång motorn för att inte bensinen skall bli dålig, så inte mycket utsläpp där heller.
Men som ni ser så vet ni vilken som blir nästa bil efter denna.
Outlander.jpg
Grattis! Ja, har man inte råd med en Model S/X så är kanske PHEV inte så dåligt om man nu måste ta sig utanför vad en gen2 EV klarar. Ingen dum idè då tills Model 3 kommer!
Men, du ska ju få en S, inte en 3 så som din skylt annars säger...
Jag är faktiskt över förväntan nöjd med min Outlander PHEV, trots att jag tidigare varit bortskämd med betydligt fräsigare bilar. Men suget efter en Tesla är enormt... Grattis, Dr Zaphod
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu är det bara en och en halv vecka kvar tills jag får min Tesla Models S 85D. Väntan har varit olidlig men nu närmar man sig mållinjen. Det skall verkligen bli spännande att lämna fossilmotorn bakom mig till slut och enbart köra på tyst el. Den bilen som åker är min BMW 525d XDrive som har varit min trotjänare i snart 3 1/2 år och är en riktigt skön bil att köra.
Andra bilen vi har är en Mitsubishi Outlander PHEV som är en riktigt bra bil för vanliga Svensson som är orolig för räckvidd och vill ha bra lastutrymme och dragkrok. Allt detta för ett pris av 414 000 minus supermiljöbilspremien. Bra sätt att komma kontakt med el-drivna fordon! Med den kör vi till 95% på el, vi måste ibland tvinga igång motorn för att inte bensinen skall bli dålig, så inte mycket utsläpp där heller.
Men som ni ser så vet ni vilken som blir nästa bil efter denna.
Outlander.jpg
Grattis! Ja, har man inte råd med en Model S/X så är kanske PHEV inte så dåligt om man nu måste ta sig utanför vad en gen2 EV klarar. Ingen dum idè då tills Model 3 kommer!
Men, du ska ju få en S, inte en 3 så som din skylt annars säger...
han skrev væl iofs att bmw blir utslængd till førdel Model S. Phev:en blir kanske en MOdel 3?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Haha, inte det minsta! Usch, vilket meck med att sälja bilar. När jag skulle bli av med min förra körde jag den faktiskt till KVD, och det var en riktigt smidig upplevelse totalt sett. Jag lär göra detsamma med PHEV:en om jag får tummen ur att beställa en Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Lägre priset kompenseras mer än väl av att slippa alla telefonsamtal av typen "vad är ditt lägsta pris kompis?"
Jag vet inte hur det är med er, men för mig är det helt OK att du kommer och tittar på bilen, sparkar på däcken, hittar nåt fel på bilen och försöker sen pruta ner priset - men för böfvülen gör dig besväret att först TITTA på bilen innan du prutar! Speciellt ovanstående fras får mig att bara lägga på luren. Varför i hela världen tror de att jag skulle vilja berätta för dem på en gång var min smärtgräns för priset går?!
+1 KVD. Smidigt och bekvämt - kanske inte bästa priset, men väl värt det. De var mycket enkla att ha att göra med.
Det bästa jag blev erbjuden av handlaren vid inbyte var 330k. Genom KVD fick jag 360k, och det var precis lika smidigt - jag bara lämnade in nycklarna precis som jag hade gjort vid inbyte, och de löste allt med att ta betalt, hantera ägarbytet, lösa min leasing, etc. Skitsmidigt. Hade jag sålt den på egen hand hade jag kanske kunnat få 380k i bästa fall enligt mina uppskattningar och kanske inte ens det, och då hade jag behövt stå ut med att visa bilen, förhandla, sköta pappersarbete, ta betalt, lösa leasingen, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+1 KVD. Smidigt och bekvämt - kanske inte bästa priset, men väl värt det. De var mycket enkla att ha att göra med.
Det bästa jag blev erbjuden av handlaren vid inbyte var 330k. Genom KVD fick jag 360k, och det var precis lika smidigt - jag bara lämnade in nycklarna precis som jag hade gjort vid inbyte, och de löste allt med att ta betalt, hantera ägarbytet, lösa min leasing, etc. Skitsmidigt. Hade jag sålt den på egen hand hade jag kanske kunnat få 380k i bästa fall enligt mina uppskattningar och kanske inte ens det, och då hade jag behövt stå ut med att visa bilen, förhandla, sköta pappersarbete, ta betalt, lösa leasingen, etc.
Det var bra att höra erfarenheter här om KVD.
Helt klart ett alternativ att lämna in där då. Frugan ska få överta min bil när jag får Teslan och då behöver vi sälja hennes.
Bra om man kan styra hyfsat själv när man vill lämna in bilen också. Riskerar inte att stå utan eller med en bil för mycket.
Håller med dig @Tibor. Bättre att få några kronor mindre och slippa de samtalen.
Inte säker på att man vill ha hem alla för att titta heller.
La ut ungarnas gamla cyklar på Blocket förra helgen. Fick en rad SMS och telefonsamtal av det slag Tibor beskriver.
Ja, du bestämmer ju när du lämnar in bilen själv, men du kan inte riktigt bestämma när den blir såld. Det kan ta ett par veckor. Först ska den göras iordning, vilket kan ta ett par dagar till en vecka, och sen kommer den ut på auktion. Auktionen varar i en vecka, men når du inte upp till ditt reservationspris kan det bli andra och även tredje auktion, så i värsta fall tar det ett par veckor innan bilen faktiskt är såld. Det kanske inte är hela världen, men för att slippa stå med dubbla kostnader valde jag att lämna in bilen ett tag före min nya levererades, och så körde jag en hyrbil tiden däremellan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag kanske framstod som mindre nöjd med KVD pga priset - det var jag inte - toppennöjd overall, skulle använda dem igen i motsvarande situation utan att tveka. Rekommenderas.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Har klickat runt lite på kvd.se nu.
Det verkar absolut som något för mig!
Det går som sagt inte att bestämma när den blir såld.
Men det går ju å andra sidan inte om man säljer privat heller.
Så kvd får det bli! Åker och får den godkänd på kontrollbesiktning i veckan.
Tror jag gör en grovstädning även om kvd städar och tvättar.
Hade faktiskt kontakt med KVD så sent som i förra veckan då jag också måste sälja av en bil.
Har aldrig sålt en bil via KVD förut men har köpt nån därifrån tidigare och jag gillar deras koncept.
Förutom att skicka uppgifterna till KVD så skickade jag även till handlaren jag köpte bilen av som ny och där fick jag 35-40k mer än vad KVD föreslog som "lämpligt reservationspris" och 20-30k mer än KVD's uppskattade försäljningspris.
Sen tillkommer ju även försäljningsprovisionen som KVD tar ut.
Skickade faktiskt till ytterligare tre handlare och det skilde 40k mellan lägst och högst erbjudandet.
Har en liten känsla av att dom inte riktigt värderar en väldigt välutrustad bil på samma sätt som handlarna gör (även om även handlarna värderar extrautrustningen lågt), det är ju bara vissa saker man kan kryssa för när man skickar in förfrågan till KVD.
Det jag försöker säga är alltså: Kolla med några märkeshandlare också!
Sen vet man ju förstås aldrig vad man får när det väl är auktion men om man kan få 20-30 mer än vad dom tror (exkl provisionen) så kändes valet ganska enkelt för mig iaf.
Måste dock säga att jag verkligen gillar KVD och deras sätt att sälja, dom är väldigt försiktiga i det dom skriver och de bilar jag sett där har alltid varit i bättre skick än vad som gått att utläsa i annonsen.
Det kanske är samma när dom sätter sitt uppskattade försäljningspris att dom försöker hålla förväntningarna nere.
De vill att du sätter så lågt reservationspris som möjligt. Det är när de säljer bilen som de får betalt, vill ju inte ha bilar stående som en handlare kan/vill(?).
De vill att du sätter så lågt reservationspris som möjligt. Det är när de säljer bilen som de får betalt, vill ju inte ha bilar stående som en handlare kan/vill(?).
Jo, fast samtidigt så vill de ju ha nöjda kunder. Jag upplevde ingen press att gå lågt på reservationspriset, utan det reservationspriset hon föreslog var faktiskt ganska exakt vad jag kände var min lägsta nivå för att sälja via dem. Nu nådde vi bara alldeles precis upp i det priset, men jag var ändå nöjd med vad jag fick ut.
En sak som förresten kan vara värd att tänka på är att de också tar en avgift av köparen, tror den ligger på runt 5000 kr för lite dyrare bilar. Det påverkar ju faktiskt också slutpriset, så egentligen bör man ju se det som en avgift som man som säljare får stå för också. Lite av en dold avgift.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ska förtydliga lite hur det ser ut för mig med lite siffror så det blir tydligare:
KVD säger att jag kan få 270-280k inkl moms, dom vill sen ha 6750+moms för försäljningen samt 1050+moms för tvätt så i deras bästa scenario får jag 280000-9750=270250:- på kontot om inte budgivningen går över deras högsta uppskattade försäljningspris. Dom tycker att jag ska sätta reservationspriset till 260-265k så i värsta fall (om jag väljer 260000) så kommer jag att få 250250:- för bilen.
En märkeshandlare bjuder mig 300k rakt av. (Nu vet iofs märkeshandlaren vilken pedant jag är som alltid handtvättar samt inte har minsta dörruppslag på bilen osv och jag köpte bilen av dom)
Dvs i mitt fall så är det inget att att fundera på eftersom budgivningen i så fall måste gå mer än 30k över vad KVD tror att jag kan få som mest för att jag ska tjäna på det mot att bara lämna in den till min handlare.
(Siffrorna för vad KVD tar för att sälja bilen gäller företag, kanske är andra belopp för privatpersoner)
Budgivningen på en bil jag skulle sälja avslutades igår så affären är inte helt avslutad ännu men räknar med att det blir klart under veckan (=pengar på kontot). Så här långt har KVD överträffat mina förväntningar, inlämning var smidigt, de var snabba att göra i ordning, testprotokollet var petigt men bra. Satte reservationspriset enligt deras rekommendation som var i lägre intervallet av deras förväntade prisspann. Märkeshandlare erbjöd strax under KVD intervallet. Budgivningen var märklig kan jag tycka, den sticker iväg och många intresserade fortsatt över det förväntade prisintervallet så det slutade med att jag fick mkt mer än jag räknat med.
Har sålt en bil via Blocket tidigare - ingen upplevelse jag vill ha igen...