- Billigare (sannolikt)
- Den har ett pris som man kan ta ställning till
- Leverans till sommaren
Just osäkerheten kring Model 3 är det som gör mig lite "trött" på det hela, man har inget pris att jämföra med och man har ingen som helst aning när den kommer.
Kan sluta med att man väntat flera år och sen blir svenska priset orimligt högt i förhållande till konkurrenter.
Missförstå mig rätt, jag tror Model 3 är en sjukt grym bil och allt tyder på att den är det med. Men jag tänker lite som med systemkameror och mobiltelefoner, "den bästa kameran är den du har med dig".
Och samma med elbil, det är bättre att ha en, en att vänta på en

Vi kör ca 2500 mil om året, låt säga att en Leaf går att få i juli (för att få 60k i subvention) och man kan få en Model 3 nyckel i mars nästa år. Det är 7 månader diesel-körande, dvs ca 1500 dieselmil tills dess.
Det blir 14 000kr i diesel-tankning fram tills dess. En snabb uträkning på co2.myclimate.org ger 5 ton CO2 utsläpp under den tiden. (Och då ska vi inte börja tänka på värdeminskning under tiden med)
Hur tänker ni andra som planerar att ha Model 3 som enda bil och inte kör elbil idag?
För min del är autonoma system och självkörande helt orelevant, visst det vore kul att ha men mitt fokus är en vardagsbil för hela familjen man inte behöver ha dåligt samvete för att köra.
(Hade därmed hellre sett en kombi med drag, men det är för långt in i framtiden antagligen)