Bilförsäljningen i Norge sjunker med 30%

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Bilförsäljningen i Norge sjunker med 30%

Inlägg av vigge50 »

Enligt denna posten så har bilförsäljningen tappat hela 30% i Norge under Januari jämfört med förra året och vissa tror att det beror på brist utav elbilar. Ni som bor eller kan Norska bättre än mig, hur står det till?
The reduced overall January sales (-30%!) in Norway is linked to the lack of access to BEV:
This article comments a survey, where the main conclusion was that, given access to BEV, the share would be 45%
https://www.motor.no/artikler/nar-halve ... ope-elbil/
These numbers are of course highly inaccurate but with the BEV share rising from 17 to 23% YoY in January, a 45% score in a survey underlines that there is a lot of waiting
This article confirms that the decrease is expected to be dominated by lack of available BEV: http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=49375

Has the Norwegian PEV market hit the tipping point where there will be a stampede, with people ditching their ICE vehicles in Exchange for "The Next Big Thing" (BEV)?
http://ev-sales.blogspot.se/2018/02/new ... 8.html?m=0
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Bilförsäljningen i Norge sjunker med 30%

Inlägg av Wilson »

Något som ev talar för att det finns tillgångsproblem är att begagnatimporten av elbilar ökar kraftigt.

Enligt ofvas.no registrerades 3018 elbilar i januari. 2128 var nya och 890 begagnade från andra länder (en ökning med 80,2% från jan 17). Om någon undrar varför utbudet av begagnat är så magert i sverige vet ni nu varför. Och varför priserna är uppe i det blå... (199’ för den billigaste 24kWh Leafen på bytbil, när man kan få den nya för 285’ innan prisförhandling efter halvårsskiftet)

Kolla gärna in http://elbilstatistikk.no
De får det till 3099 elbilar i jan 18. Fler än ofvas mao, och jag vet inte riktigt vad skillnaden består i. Men det är intressant att klicka på de enskilda modellerna och sortera listan på registreringsdatum. Då ser man hur stor betydelse begagnatimporten egentligen har för många modeller. Man fattar iaf varför våra leasing-Leafar inte hamnar på bytbil. Och att utvecklingen mot en eldriven fordonsflotta i Norge egentligen går mycket fortare än vad den redan imponerande nybilsförsäljningen ger sken av.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilförsäljningen i Norge sjunker med 30%

Inlägg av LarsL »

...och varför jag inte får köpa ut min Leaf efter leasingen.
Skriv svar