Fönsterlist inte för Svenskt klimat!
Moderator: Redaktion
Fönsterlist inte för Svenskt klimat!
Inser att fönsterlisterna på min MS -15 inte är gjorda för snö/is.
Snö smälter och rinner ner på fönstertillkanten och fryser.
Detta gör att dörrarna är svåra att öppna när fönsterrutan inte går ner den centimeter som behövs för att dörren skal kunnas öppnas fritt.
På mina andra bilar så har fönsterlisten en kant uppåt som gör att vattnet rinner ut från dörren inte rinner in i dörren.
Är det fortfarande samma design på listerna idag?
Har ni några tips förutom att starta värmen i bilen.
Snö smälter och rinner ner på fönstertillkanten och fryser.
Detta gör att dörrarna är svåra att öppna när fönsterrutan inte går ner den centimeter som behövs för att dörren skal kunnas öppnas fritt.
På mina andra bilar så har fönsterlisten en kant uppåt som gör att vattnet rinner ut från dörren inte rinner in i dörren.
Är det fortfarande samma design på listerna idag?
Har ni några tips förutom att starta värmen i bilen.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Re: Fönsterlist inte för Svenskt klimat!
Samma design, åtminstone fram till sommaren 2017.
Står en hel del om detta beskymmer i gamla trådar - förutom värme så är det mekanisk bearbetning som gäller - lämpligt att dra gammalt bensinkort mellan rutan och gummilisten och på sätt skära loss rutan innan försök att öppna dörren.
Står en hel del om detta beskymmer i gamla trådar - förutom värme så är det mekanisk bearbetning som gäller - lämpligt att dra gammalt bensinkort mellan rutan och gummilisten och på sätt skära loss rutan innan försök att öppna dörren.
Och det man säger om silikonstift, hör det hemma i samma fråga?
Min åsikt är att siliconfet på fönsterlisterna smetar ner fönstren.LarsL skrev:Precis håll ytorna insmorda med siliconolja/fett.
Ja, smörj in ytorna mellan glaset och gummit.
Oljan/fettet fryser inte och därmed finns det en brytpunkt där gummit och glaset kan separera.
Ja, olja/fett kladdar ner glaset. Ett fett har lättare att stanna kvar och fungera under lång tid. Olja är ju finare och upplevs 8nte som kladdig, men måste bättras på oftare. Personligen föredrar jag att saker fungerar (= är smorda) än att de se4 ”bra ut”.
Oljan/fettet fryser inte och därmed finns det en brytpunkt där gummit och glaset kan separera.
Ja, olja/fett kladdar ner glaset. Ett fett har lättare att stanna kvar och fungera under lång tid. Olja är ju finare och upplevs 8nte som kladdig, men måste bättras på oftare. Personligen föredrar jag att saker fungerar (= är smorda) än att de se4 ”bra ut”.
Problemet är väl att det även riskerar att frysa i nedre delen av rutan där rutan åker in i dörren. Att smörja där med olja/fett kommer leda till att hela fönstret riskerar att bli kladdigt...LarsL skrev:Ja, smörj in ytorna mellan glaset och gummit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är nederdelen av fönstret som är det stora problemet för mig.Svenssons skrev:Problemet är väl att det även riskerar att frysa i nedre delen av rutan där rutan åker in i dörren. Att smörja där med olja/fett kommer leda till att hela fönstret riskerar att bli kladdigt...
Finns det något tips för hur man kommer åt innanför gummilisten på bakfönstrena som inte går att hissa hela vägen ner? Har inte tittat så noga men jag antar att framrutorna går att hissa ner så långt att man kan smeta på olja/silikon/glycerol/vad man nu ska ha egentligen.
Jag antar vidare att gummiytorna måste vara torra när smeten ska på. Vad är bästa sättet att få dem tillräckligt torra?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
In i garage är nog det bästa...Simon skrev:Vad är bästa sättet att få dem tillräckligt torra?Svenssons skrev:Problemet är väl att det även riskerar att frysa i nedre delen av rutan där rutan åker in i dörren. Att smörja där med olja/fett kommer leda till att hela fönstret riskerar att bli kladdigt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Aha.Bjelke skrev:In i garage är nog det bästa...Simon skrev:Vad är bästa sättet att få dem tillräckligt torra?

Och det näst bästa sättet...?

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag brukar börja med det i OKQ8:s tvätthall (eller liknande), annars vettifan
vänta tills det är typ 10
minus och snustorrt i flera dagar?
Svårt att få det bra helt enkelt...

minus och snustorrt i flera dagar?
Svårt att få det bra helt enkelt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ta en tripp ner till solkusten? Finns argument för att det är bättre än ett garage...Simon skrev:Aha.Bjelke skrev:In i garage är nog det bästa...Simon skrev:Vad är bästa sättet att få dem tillräckligt torra?![]()
Och det näst bästa sättet...?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tolkar det som:
Du skulle tänkt på det här innan det fuktiga vädret före smällkylan kom.
Du skulle tänkt på det här innan det fuktiga vädret före smällkylan kom.
Smeta på lite fett längst ned i fönsterkanten och öppna och stäng dörren några gånger så fettet kommer ned i listen när rutan åker ned.
2016 Model S 75
Precis! Och kör sedan inte ner hela rutan för då blir det smetigt.
Jag sprayade OKQ8 avisning på rutorna, körde dom upp och ner massa gånger, torkade. Nu klarar min sig till -6 iaf
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Hmm. vad är det för produkt? Vad ska man fråga om på macken?Remuz skrev:Jag sprayade OKQ8 avisning på rutorna, körde dom upp och ner massa gånger, torkade. Nu klarar min sig till -6 iaf

Deicer tror jag den kallas. Blå vätskaGiGurra skrev:Hmm. vad är det för produkt? Vad ska man fråga om på macken?Remuz skrev:Jag sprayade OKQ8 avisning på rutorna, körde dom upp och ner massa gånger, torkade. Nu klarar min sig till -6 iaf.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland