Batteri
Moderator: Redaktion
-
Batteri
Jag har 75 S 2017 och jag har haft stora problem med batteriet. När bilen är fulladdad står den på 372km, borde vara mer, och vi kan bara köra ca 200km. Den drar betydligt mer än sträckan jag kör. Bilen verkar också ladda ur sig själv när den står parkerad under natten, ingen större sträcka men ändå. Jag har även haft problem med sidospegel som inte går ut och att sensorn fram inte känner av när man kör in och parkerar. Är det någon som känner igen detta?
- lator
- Teslaägare
Re: Batteri
Låter som om du har ett förestående besök hos SC...
Hur ligger förbrukningssiffrorna?
Hur ligger förbrukningssiffrorna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Att bilen tappar runt 1-2 % laddning per dygn är normalt, och mer om den står ute i kylan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Kör du bara korta sträckor och inte förvärmer kan förbrukningen vara den dubbla vanliga förbrukningen så här års. Är det på långtur är det dock mer skumt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har du bilen på "Always On"? Man kan spara en del km/dygn på att låta bilen stänga av sig under natten som jag har förstått det.
372km fulladdat låter inte så konstigt. Min hade 386km när den var ny och nu efter 2800mil 277km.
Jag körde Borlänge-Örebro-Linköping i veckan och fick ut 27mil. Full värme, inget range mode eller snålkörnign. På sommaren ger samma sträcka över 35mil i räckvidd.
Men många korta körningar utan range mode går förbrukningen upp rejält. Pendling 2x 3mil drar närmare 10mil så här års för mig.
Jag körde Borlänge-Örebro-Linköping i veckan och fick ut 27mil. Full värme, inget range mode eller snålkörnign. På sommaren ger samma sträcka över 35mil i räckvidd.
Men många korta körningar utan range mode går förbrukningen upp rejält. Pendling 2x 3mil drar närmare 10mil så här års för mig.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och sensorerna är kända för att krångla på dom nyare bilarna (AP2) utan att någon än så länge verkar veta exakt varför (inte ens Tesla), Tesla verkar dock
ha något på gång men ingen slutgiltig lösning vad jag förstått.
ha något på gång men ingen slutgiltig lösning vad jag förstått.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Förbrukningen är intresssant, samt vilja sträckor du kör. Jag har 450wh/km i snitt när jag kör 16km x2 varje dag. Men igår när jag körde Uppsala ToR så låg jag på 260wh/km (normAl vinterförbrukning med min X).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Teslaspolen
- Teslaägare
Alla bilar blir mer törstiga på vintern, det är bara det att i Tesla bilar blir det väldigt lätt att se. Oroa dig inte så mycket för förbrukningen än så länge.
Även att backsidospeglarna fastnar är vanligt vintertid, sätt dom därför på att alltid stanna i utfällt läge när det är (risk/chans för) minusgrader.
Även att backsidospeglarna fastnar är vanligt vintertid, sätt dom därför på att alltid stanna i utfällt läge när det är (risk/chans för) minusgrader.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag fick nån filt borttagen ur min backspegel sen dess funkar det perfekt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Ja vad gör den filten för nytta? De fick fram delar av den vid tvätten innan lackbehandling av bilen och de undrade vad de skulle göra med flärpen.
Annars är mitt tips för låg förbrukning vintertid rejäl förvärmning och rangemode. Funkar ju dock bara med sladden i. Utan sladd får man nog räkna med sämre räckvidd vintertid (som alla bilar)
Annars är mitt tips för låg förbrukning vintertid rejäl förvärmning och rangemode. Funkar ju dock bara med sladden i. Utan sladd får man nog räkna med sämre räckvidd vintertid (som alla bilar)
Multicoat Red Model X P100D
Välkommen, när fick du bilen? Blir bara ännu mer positivt när temperaturen letar sig över 15C, precis som med fossiler, men ladda inte 100% hela tiden, bara när det verkligen behövs, + allt tidigare sagt
ms 76132 "Eleamore"
Fullkomligt normalt alltihop. Backspeglarna är extremt känsliga för is så jag har stängt av att de ska fällas in när man låser. Sensorerna rakt fram är under all kritik på AP2-bilarna och nu på vintern får jag också bara ca hälften av den utlovade räckvidden till vardags med kortare jobbpendling osv. Det går åt mycket till förvärmning och att hålla kupén varm. På långkörning så ligger jag på runt 250 Wh/km vilket är en bra bit från vad man får på sommaren då det inte är några större problem att ligger under 200 Wh/km på både långkörning och vardagskörning.J-englesson skrev:Jag har 75 S 2017 och jag har haft stora problem med batteriet. När bilen är fulladdad står den på 372km, borde vara mer, och vi kan bara köra ca 200km. Den drar betydligt mer än sträckan jag kör. Bilen verkar också ladda ur sig själv när den står parkerad under natten, ingen större sträcka men ändå. Jag har även haft problem med sidospegel som inte går ut och att sensorn fram inte känner av när man kör in och parkerar. Är det någon som känner igen detta?
Att man knappt kan öppna och stänga dörrarna utan att förvärma under den här årstiden är också värt att nämna.

Kommer man ihåg att förvärma och accepterar den usla vardagsräckvidden så är det dock en fantastiskt bra vinterbil. Alltid varm och skön och även en jättefin balans i bilen vilket man känner när det är halt. Inte alls sådär äckligt framtung som t ex en Volvo eller Audi.
Va? Om det där stämmer så har du nog världsrekord i degradering på en Tesla... Du måste ha ändrat inställning.Lunna skrev:372km fulladdat låter inte så konstigt. Min hade 386km när den var ny och nu efter 2800mil 277km.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
Min 70 D har 345 i typical range efter 8000 mil, så nåt är skumt där.Legato skrev:Va? Om det där stämmer så har du nog världsrekord i degradering på en Tesla... Du måste ha ändrat inställning.Lunna skrev:372km fulladdat låter inte så konstigt. Min hade 386km när den var ny och nu efter 2800mil 277km.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det skulle nog stå 377km och inte 277, och då blir det rimliga siffror 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Som svar på första inlägget. Låter normalt om du kör mycket kortkörning <2 mil typ. Alla batterier självurladdar på natten. Särskilt Tesla.
De andra sakerna låter också normalt. Nästan oavsett bil. Elinfällbara backspeglar fryser lätt på vintern. Hos Tesla är det dessutomen liten filtbit som fryser fast.
Radarsensorn och P-sensorerna funkar dåligt vintertid då de lätt täcks av snö/is. (Även om en del även haft defekta P-sensorer)
De andra sakerna låter också normalt. Nästan oavsett bil. Elinfällbara backspeglar fryser lätt på vintern. Hos Tesla är det dessutomen liten filtbit som fryser fast.
Radarsensorn och P-sensorerna funkar dåligt vintertid då de lätt täcks av snö/is. (Även om en del även haft defekta P-sensorer)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Sant. Då blir det oväntat låg degradering istället, men absolut inte orimligtBjelke skrev:Det skulle nog stå 377km och inte 277, och då blir det rimliga siffror

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ett bra trick är att ladda bilen till 70%-80%, sen ändra till 90% typ 20min innan man ska åka iväg, så har man ett varmt batteri!
Har testat förvärma bilen men även om jag startar en timme innan jag ska iväg så är inte batteriet varmt, förbrukningen är högre i början än om jag laddar lite precis innan jag åker.
Har testat förvärma bilen men även om jag startar en timme innan jag ska iväg så är inte batteriet varmt, förbrukningen är högre i början än om jag laddar lite precis innan jag åker.
Intressant. Jag var på SC och frågade om just detta, men teknikern påstod att den ändå skulle frysa fast under vintertid. Dom sa att borttagning av filten mest kunde hjälpa om man hade problem med tröga/fastnande sidospeglar sommartid...Smutt skrev:Jag fick nån filt borttagen ur min backspegel sen dess funkar det perfekt
filten ökar definitivt risken för att de fryser fast men jag kan intyga om att det fryser även utan filtGiGurra skrev:Intressant. Jag var på SC och frågade om just detta, men teknikern påstod att den ändå skulle frysa fast under vintertid. Dom sa att borttagning av filten mest kunde hjälpa om man hade problem med tröga/fastnande sidospeglar sommartid...Smutt skrev:Jag fick nån filt borttagen ur min backspegel sen dess funkar det perfekt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
Brukar ha en extra filt på vintern.