Det som tar denna man 16 minuter gör en antminer 13,5 miljarder gånger i sekunden.
Moderator: Redaktion
Det beror väl lite på hur man ser på valutan.Elmil skrev:Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi, och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Så det finns en gräns för hur mycket som kan produceras? Hur bestämdes det? Jag blir ju faktiskt bara mer konfunderadkler skrev:Det beror väl lite på hur man ser på valutan.Elmil skrev:Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi, och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Jag kan tänka mig att andra valutor också drar ganska mycket energi, så ser man den som en seriös konkurrent så borde man kanske hellre skrota kronor eller dollar och göra något annat med den energin.
Sen kommer bitcoin-nätverket på sikt dra mindre energi när alla 21 miljoner bitcoins mineats fram. Då kanske det rentutav drar mindre energi än andra valutor (ren spekulation).
Det kan max produceras 21 miljoner bitcoin.HelectriC skrev:Så det finns en gräns för hur mycket som kan produceras? Hur bestämdes det? Jag blir ju faktiskt bara mer konfunderadkler skrev:Det beror väl lite på hur man ser på valutan.Elmil skrev:Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi, och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Jag kan tänka mig att andra valutor också drar ganska mycket energi, så ser man den som en seriös konkurrent så borde man kanske hellre skrota kronor eller dollar och göra något annat med den energin.
Sen kommer bitcoin-nätverket på sikt dra mindre energi när alla 21 miljoner bitcoins mineats fram. Då kanske det rentutav drar mindre energi än andra valutor (ren spekulation).Känns ju inte direkt miljövänligt och produktivt att bara hålla igång datorer utan direkt effekt annat än att en svår matteuppgift blir löst.