Självparkerande Volvo kör på journalister
Moderator: Redaktion
Självparkerande Volvo kör på journalister
http://www.independent.co.uk/life-style ... 77203.html
Bilen hade tydligen inte "upptäcka fotgängare"-paketet. Även om det antyds att det var föraren som körde in i journalisterna och kanske inte bilen självt, tycker jag att Tesla gör rätt i att ha alla säkerhetsfunktioner som standard, och bekvämlighetsfunktionerna som extra tillägg. Då kan man slippa videor som denna.
Bilen hade tydligen inte "upptäcka fotgängare"-paketet. Även om det antyds att det var föraren som körde in i journalisterna och kanske inte bilen självt, tycker jag att Tesla gör rätt i att ha alla säkerhetsfunktioner som standard, och bekvämlighetsfunktionerna som extra tillägg. Då kan man slippa videor som denna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Självparkerande Volvo kör på journalister
Nja de som vill demonstrera det hela hade inte "förstått" att den här bilen inte var utrustad med ett system som kan upptäcka fotgängare...
Sen kan det säkert misslyckas ÄNDÅ när man ska visa det.(vilket har hänt flera gånger tidigare bla för Volvo centralt) Systemen av idag är definitivt inte 100%-iga om vi säger så. Därav min personliga skepsis att Tesla kan släppa en fungerande och "tillräckligt 100%-ig" Autopilot inom en snar framtid. Särskilt med tanke på hur "osofistikerat" jag själv upplever Teslas ACC jämfört med andra tillverkare som hållit på längre med den här tekniken.
Sen kan det säkert misslyckas ÄNDÅ när man ska visa det.(vilket har hänt flera gånger tidigare bla för Volvo centralt) Systemen av idag är definitivt inte 100%-iga om vi säger så. Därav min personliga skepsis att Tesla kan släppa en fungerande och "tillräckligt 100%-ig" Autopilot inom en snar framtid. Särskilt med tanke på hur "osofistikerat" jag själv upplever Teslas ACC jämfört med andra tillverkare som hållit på längre med den här tekniken.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- kanylbullen
- Teslaägare
Hade man försökt samma sak med en Lexus hade den antagligen också kört på människorna, eftersom nödbromsen bara aktiveras när man tittar åt ett annat håll.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Det dåliga som Tesla gjort är att kalla det för autopilot när de flesta inte förstår vad det innebär. I ett flygplan har de trots autopilot en pilot och en flygkapten, alltså två som flyger planet. En Tesla med autopilot kommer alltså fortfarande kräva en förare... Men det är klart det kommer ju någon idiot som lägger sig i baksätet och sedan skyller på Tesla i pressen när bilen kraschat.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag är också otroligt rädd för dålig publicitet när första autopilot Teslan kommer krocka. Redan lyckades nån totala en Tesla i Turkiet på några timmar för han litade för mycket på adaptiva farthållaren. 

Är drt fler än jag som upplever den adaptiva farthållaren som knepig? Har jag den ställd på 110 och hinner upp någon som kör 90 måste jag vika ut VÄLDIGT tidigt för att den inte ska bromsa? Visst har den redan saktat ner och jag slår på blinkers för fullt så börjar den acca. "Duttar" jag däremot till på blinkersen för att göra samma sak och svänger ut så BROMSAR den först till för att först därefter acca. Blir väldigt ryckigt och känns som programvaran är väldigt osofistikerad. Min Passat som hade sånt system för 5 år sen var ungefär så "grov" men på dagens versioner så är det betydligt mjukare/smidigare och smartare än hur det funkar på Teslan. Kan också ha lite att göra med att Teslan är så pass mycket tyngre och har så stark motor men oavsett, "ryckigt" blir det lätt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Varför ska du dutta med blinkersen? Det är väl bara att lägga i blinkersen ordentligt så har du löst problemet.
- TeslaMartin
- Teslaägare
Jag brukar också bara dutta med blinkersen (gäller generellt, vid filbyte, omkörning o.s.v.), för att få till de automatiska 3 blinkningarna. Känns lite klumpigt att behöva lägga i blinkersen ordentligt, då måste jag ju även slå ur den ordentligt - blir två aktiviteter istället för en...LarsL skrev:Varför ska du dutta med blinkersen? Det är väl bara att lägga i blinkersen ordentligt så har du löst problemet.

Ja, fast jag kan se ett säkerhetstänk där. Det är ju hyfsat lätt att få till de där tre blinken, har ju exakt samma spak på MBn. Om man skulle råka dutta i blinkersen så hade bilen accelererat emot bilen framför, lite otäckt kanske.
Håll bara kvar blinkersspaken i det första fjäderbelastade läget tills du bytt fil så släpper du sen. Funkar hur smidigt som helst.TeslaMartin skrev:Jag brukar också bara dutta med blinkersen (gäller generellt, vid filbyte, omkörning o.s.v.), för att få till de automatiska 3 blinkningarna. Känns lite klumpigt att behöva lägga i blinkersen ordentligt, då måste jag ju även slå ur den ordentligt - blir två aktiviteter istället för en...LarsL skrev:Varför ska du dutta med blinkersen? Det är väl bara att lägga i blinkersen ordentligt så har du löst problemet.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det löser sig nog när autopiloten kommer, för då lägger du ju över blinkersen för att bilen ska byta fil åt dig automatiskt i det läget 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com