Utlandsresa, tipps om laddning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Utlandsresa, tipps om laddning

Inlägg av Jwe »

Inför förhoppningsvis många utlandsresor med Tesla har jag sökt på nätet efter information om andra laddmöjgligheter då SC nätet inte ännu är utbyggt.

Det visar sig finnas 10 000 tals redovisade laddpunkter i Europa.

Svårigheten är att få tillgång till att ladda med dem.

Varje land har sina system, vanligen kopplade till en eller oftast flera elleverantörer som har sina betalningssystem tillgängliga för elleverantörens kunder.
T.ex. Italien där Enel härskar. Tesla Milano erbjuder att man svänger inom deras kontor och lånar ett kort som ger tillgång till Enels välutbyggda nät. Se vidare detaljer om detta i redan befintlig Italientråd. Tror inte Tesla Milano har kapaitet att låna ut kort till alla på Teslatur till Italeien, men hoppas kan man.......

En samordnad tillgång till alla laddstationer skulle innebära att framtiden redan är här.
Vår "högste" på området miljö har ju uttalat att detta är en fråga för de komersiella intressena och inte politisk. Tänk om man hade den iställningen i andra frågor också.......
tvärtom tror jag att just en så landsövergripande fråga lämpar sig väl för om inte politisk styrning så åtminstonde incitament.

Så litet tipps om Appar:

ChargeMap
PlugShare (samordning av Tesla SC, RWE, Clover, Endesa (spanien) Enel (Italien)
e-kWh
LEMnet (Tyskland, dåligt fungerande app)
kiWhi (Frankrike)
NextCharge (tycks vara en mycket bra app som tar med det mesta)

Önskar feedback från er som reser och använder dessa eller andra källor till förhoppningsvis Teslaglädje :D
JFAH

Re: Utlandsresa, tipps om laddning

Inlägg av JFAH »

Intressanta web siter, har själv letat efter sådana... Plugshare och uppladdning känner jag till, men de täcker framförallt inte spanien, portugal och italien speciellt bra...
Spanien verkar ju ha en och annna chademo vilket åtminstone är näst bäst super charger.
Skriv svar