"As for the stated increase to 30 kWh for both the SV and SL trims (the S continues to come standard with the 24 kWh battery), there has been no official word from Nissan, but we have heard confirmation now from two independent dealers on the coming 2016 model year upgrade.
the 2016 LEAF (SV/SL) could have an EPA rated range of about 170 to 180 km of real world driving"
"No word yet on pricing for the 2016 trim levels, although it is expected to stay mostly unchanged, as is the appearance of the car overall.
The next generation, 2017 Nissan LEAF has been earlier reported by Nissan CEO Carlos Ghosn as gaining at least double the range of the first edition, which now could mean anywhere from 168 miles to 200+ miles. (270 to 320 km of real world driving)"
Hm ökar man kapaciteten med 20% så tror jag inte man når mer än 20% ökning av räckvidden. Liiiite effektivare men samtidigt högre vikt.
Så Tibor: Vad gissar du för "verklig" räckvidd med den ökningen, du som kör Leaf?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ökar vikten eller har energidenstiten ökats. Det går ju trots allt att få in i dagens plattform.
Jag tycker att dessa 25% i mer energi gör bilen betydligt mer användbar. De flesta kör ju trots allt inte mer än 7-10 mil per dag och nu går det göra bekvämt med värme/kyla och vara säker på att komma fram i laglig hastighet.
Om den ska fungera helt som första bil så måste dock range upp till ungefär det dubbla. Men då ska det finnas laddare också, gärna gratis... Undrar om det finns en sådan bil
Nu har jag gamla 2012 japanmodellen, men 13-15 riktiga mil kommer jag i vårvädret iaf. (90 km/h)
Så 25% extra borde ge 16-19 mil.
Det känns lite... pfft.
Jag hoppades ärligt på 50% extra. 24 -> 36 kWh skulle gett tillräckligt extra så att man kan börja tänka på längre turer.
Vi får hoppas på helt nya Leaf som ska komma nästa år.
Så här är det: på långresa vill man hålla minst 100 km/h. Det drar sådär 2 kWh/mil så 24 kWh borde ge sådär 12 mil. MEN du vill inte ladda mer än 80% med CHAdeMO (samma anledning som Tesla: långsamt på slutet). Så du kommer bara knappa 10 mil (på sommaren - vinter, glöm det).
Med 36 kWh 80% skulle man ha kommit 14 mil mellan laddningarna och laddat sen en timma innan fortsatt färd. Ingen Tesla-klass men går att leva med iaf.
Men 30 kWh gör inte tillräckligt stor skillnad. Bra i stan men inte mer.
Ett litet steg för Leaf ett stort steg för elbilen
De är väl tvingade att göra något om än så lite. Tills nästa modell kommer ut med enligt uppgift dubbla räckvidden. Eftersom konkurrensen börjar öka något. Hoppas verkligen de hakar på Teslas laddnät om de får en bil som kan köras emellan dom.
Tror Nissan vill köra sitt eget race. Frågan är ju hur de vill gå vidare, hittills har de ju satsat på stadstrafik så att säga. Men om de nu ska behålla sitt försprång så måste de komma med något riktigt mycket bättre 2017, annars är risken stor att någon annan går om.
Nu vet de att det går att sälja hyggligt lätt för 2980kr/månad. Så går de på en bil som kan hantera de kostnaderna, med vinst, eller går de upp och hugger emot Tesla. Jag toro på det första och alltså inget laddningsnätverk.
Utan ett laddnät likt SC så kommer ingen elbil någonsin att tävla emot Tesla. Antingen om de bygger eget eller om de hoppar på Teslas, endera kommer att behövas, utan det så förblir elbilen en stadsbil.
Håller med dig Tibor. Liksom pffft...Ingen större skillnad i praktiken på 13 eller 17 mil. Dock när jag gick från 7-11mil i praktiken till 10-16 så blev det en enorm skillnad upplever jag.
Kör ju "vanlig" elbil till vardags. Behöver sällan mer än 6-12 mil till vardags. Teslan åkte jag till Skåne med i tisdags och nu sitter jag i Gävle och laddar med 65 kW på väg mot Umeå.
Så på långvägen är SC överlägset alla CCS/Chademo. MEN hemnavid till vardags föredrar jag den betydligt smidigare andra elbilen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.