Laddning Kungsberget
Moderator: Redaktion
Laddning Kungsberget
Jag var och åkte skidor några dagar och skrev sedan följande mail till Branäsgruppen AB, vilka driver Kungsberget:
----------
Hej!
Jag var och åkte skidor hos er en helg. Det fina är att elen i batteriet räcker precis lagom från Stockholm till Kungsberget. Dock krävs det då att man kan ladda när bilen står parkerad hos er.
De fåtal laddpunkter som finns tillgängliga hos er är helt otillräckliga i förhållande till det antalet bilar som har behov av att ladda. Jag hade därför stora svårigheter att kunna ladda bilen. För varje säsong som går kommer antalet bilar med behov att ladda att öka kraftigt. Min rekommendation är därför att ni kraftigt bygger ut möjligheten att ladda bilar hos er. Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Om ni sen vill bjuda på ström för ca 60 kronor per bil och baka in det i liftkortsavgiften, eller om ni vill ta särskilt betalt för parkering med elbilsladdning får ni fundera på.
Viktigt att tänka på är att vi som åker elbil i första hand kommer att välja skidanläggningar som möjliggör elbilsladdning på ett smidigt sätt. För varje år som går så blir vi fler och fler personer.
Med vänlig hälsning
xxx
------------
Jag fick positiv återkoppling från dem, så nästa vinter hoppas jag på bättre laddmöjlighet hos dem.
Ju fler vi är som uppmärksammar problemet med laddning, ju större chans har vi att påverka situationen.
----------
Hej!
Jag var och åkte skidor hos er en helg. Det fina är att elen i batteriet räcker precis lagom från Stockholm till Kungsberget. Dock krävs det då att man kan ladda när bilen står parkerad hos er.
De fåtal laddpunkter som finns tillgängliga hos er är helt otillräckliga i förhållande till det antalet bilar som har behov av att ladda. Jag hade därför stora svårigheter att kunna ladda bilen. För varje säsong som går kommer antalet bilar med behov att ladda att öka kraftigt. Min rekommendation är därför att ni kraftigt bygger ut möjligheten att ladda bilar hos er. Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Om ni sen vill bjuda på ström för ca 60 kronor per bil och baka in det i liftkortsavgiften, eller om ni vill ta särskilt betalt för parkering med elbilsladdning får ni fundera på.
Viktigt att tänka på är att vi som åker elbil i första hand kommer att välja skidanläggningar som möjliggör elbilsladdning på ett smidigt sätt. För varje år som går så blir vi fler och fler personer.
Med vänlig hälsning
xxx
------------
Jag fick positiv återkoppling från dem, så nästa vinter hoppas jag på bättre laddmöjlighet hos dem.
Ju fler vi är som uppmärksammar problemet med laddning, ju större chans har vi att påverka situationen.
Re: Laddning Kungsberget
Najs, också haft problem där även om romme är ännu värre pga avsaknad av SuC och att man bara får boka laddare 3 timmar. Galet för stockholmare
Re: Laddning Kungsberget
Lustigt. Jag och en kompis var till Romme i söndags och valde just mellan Romme och Kungsberget. (Jag bor i Uppsala)
Hans fru tjatar om att de ska skaffa en Tesla men han håller tillbaka, så jag ville såklart visa Teslan från sin bästa sida. Första gången han åker med faktiskt.
Jag hade tagit mig till Kungsberget och tillbaka till Gävle Bro utan problem. Såg att de hade usla laddmöjligheter i Kungsberget så jag tänkte att vi skulle få stanna 15-20 minuter på hemvägen och ta en gratis kaffe. Det borde väl åtminstone inte skrämma livet ur honom utan kännas som en helt ok trade off.
Valet föll dock på Romme så vi kunde åka med ett par andra kompisar som bor i Dalarna. (Vi åker till alperna alla fyra om några veckor) En förutsättning för Romme var dock att jag fick möjlighet att ladda lite där eftersom jag inte skulle klara ToR annars. Hade fått åka över Gävle på tillbakavägen. En omväg på 55 km (ca 25 minuter). Tveksamt om vi klarat det faktiskt. 32 mil plus en förvärmning är tajt på vintern med en S90D. Så i värsta fall hade man fått åka över Gävle åt båda hållen och ladda upp från typ 70% till 90+% vid första stoppet. Det hade INTE imponerat kan jag säga... Eller så hade man fått chansa på nåt i stil med Max i Säter... Eller var det nu fanns Chademo. Dalarna är ändå bra för det finns många gratis laddare där.
I vilket fall. Jag ringde upp i onsdags eller torsdags och bokade en destinationsladdare på förmiddagen. Trodde det var fullt så jag blev överraskad när det fanns ledigt så tätt inpå. Vid lunch så gick jag till receptionen och frågade hur det såg ut på eftermiddagen. Ingen hade bokat så jag fick stå kvar. Så när det var dags att åka hem så hade jag både 90% SOC och varmt och skönt i bilen samt en parkeringsplats på extremt bra ställe. Var galet mycket folk. Runt 6500 i backen enligt personalen. Dock stod det en Model X på den andra laddaren under eftermiddagen. När vi kom vid 09.00 så var den tom också.
Eftersom jag bor i Uppsala och inte Stockholm hade jag dock klarat mig med de bokade timmarna utan problem. Men ska man till Stockholm så tillkommer ju 14 mil motorväg på ToR-basis. Då blir det tajt med allt annat än en S100D.
Det är säkert olika men trycket verkade inte så stort. Glömde dock fråga personalen om hur det brukar se ut.
Edit: Just såna här ToR-resor över dagen är lite av elbilarnas akilleshäl. Har man 30-35 mil räckvidd på vintern så kan man inte åka mer än 15 mil bort om man inte kan ladda. Det går ju åt batterikapacitet för förvärmningen inför hemresan också.
Hans fru tjatar om att de ska skaffa en Tesla men han håller tillbaka, så jag ville såklart visa Teslan från sin bästa sida. Första gången han åker med faktiskt.
Jag hade tagit mig till Kungsberget och tillbaka till Gävle Bro utan problem. Såg att de hade usla laddmöjligheter i Kungsberget så jag tänkte att vi skulle få stanna 15-20 minuter på hemvägen och ta en gratis kaffe. Det borde väl åtminstone inte skrämma livet ur honom utan kännas som en helt ok trade off.
Valet föll dock på Romme så vi kunde åka med ett par andra kompisar som bor i Dalarna. (Vi åker till alperna alla fyra om några veckor) En förutsättning för Romme var dock att jag fick möjlighet att ladda lite där eftersom jag inte skulle klara ToR annars. Hade fått åka över Gävle på tillbakavägen. En omväg på 55 km (ca 25 minuter). Tveksamt om vi klarat det faktiskt. 32 mil plus en förvärmning är tajt på vintern med en S90D. Så i värsta fall hade man fått åka över Gävle åt båda hållen och ladda upp från typ 70% till 90+% vid första stoppet. Det hade INTE imponerat kan jag säga... Eller så hade man fått chansa på nåt i stil med Max i Säter... Eller var det nu fanns Chademo. Dalarna är ändå bra för det finns många gratis laddare där.
I vilket fall. Jag ringde upp i onsdags eller torsdags och bokade en destinationsladdare på förmiddagen. Trodde det var fullt så jag blev överraskad när det fanns ledigt så tätt inpå. Vid lunch så gick jag till receptionen och frågade hur det såg ut på eftermiddagen. Ingen hade bokat så jag fick stå kvar. Så när det var dags att åka hem så hade jag både 90% SOC och varmt och skönt i bilen samt en parkeringsplats på extremt bra ställe. Var galet mycket folk. Runt 6500 i backen enligt personalen. Dock stod det en Model X på den andra laddaren under eftermiddagen. När vi kom vid 09.00 så var den tom också.
Eftersom jag bor i Uppsala och inte Stockholm hade jag dock klarat mig med de bokade timmarna utan problem. Men ska man till Stockholm så tillkommer ju 14 mil motorväg på ToR-basis. Då blir det tajt med allt annat än en S100D.
Det är säkert olika men trycket verkade inte så stort. Glömde dock fråga personalen om hur det brukar se ut.
Edit: Just såna här ToR-resor över dagen är lite av elbilarnas akilleshäl. Har man 30-35 mil räckvidd på vintern så kan man inte åka mer än 15 mil bort om man inte kan ladda. Det går ju åt batterikapacitet för förvärmningen inför hemresan också.
Re: Laddning Kungsberget
Håller faktiskt med här, det är resor som dessa där även jag blir svettig.Verdi skrev:Just såna här ToR-resor över dagen är lite av elbilarnas akilleshäl. Har man 30-35 mil räckvidd på vintern så kan man inte åka mer än 15 mil bort om man inte kan ladda. Det går ju åt batterikapacitet för förvärmningen inför hemresan också.
Det är ofta jag får frågan vad jag har fått göra för avkall för att köra elbil och jag brukar oftast säga inget, vilket ingen tror på (och inte är riktigt sant). Brukar följa upp med att det faktiskt finns ställen jag inte kan åka till utan planering men det är så sällan jag behöver göra dessa resor att det är värt det för att till vardags ha en superbil som alltid är ”fulltankad” på morgonen och bonusen att ha 0 CO2 ur bakändan.
Det sjuka är att det är så enkelt för t.ex. skidorterna att erbjuda ett gäng 13A enfas så försvinner detta problem helt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Laddning Kungsberget
13A enfas räcker bara om man stannar ett par dagar. Ska man åka över dagen krävs minst trefas. Med mer utbyggt SuC nät så minskar dock behovet en aning.
Ps. Undrar vad en anläggning som Romme har för effektbehov? Liftarna, snökanonerna, köken osv lär ju dra en del.
Ps. Undrar vad en anläggning som Romme har för effektbehov? Liftarna, snökanonerna, köken osv lär ju dra en del.
Re: Laddning Kungsberget
Vi planerar att åka till Romme under sportlovet, hur mycket kräm får man ut ur deras uttag? Jag har typ 2, shuko och chademoOlleBack skrev:Najs, också haft problem där även om romme är ännu värre pga avsaknad av SuC och att man bara får boka laddare 3 timmar. Galet för stockholmare
Vad gäller kungsberget så laddade vi i Gävle SuC och åt en bit mat på restaurangen bredvid, väldigt snabbt och smidigt!
Re: Laddning Kungsberget
Romme har två Tesla WC destination charger och en typ 2. Bokas 3 timmar åt gången.mgorgis skrev:Vi planerar att åka till Romme under sportlovet, hur mycket kräm får man ut ur deras uttag? Jag har typ 2, shuko och chademoOlleBack skrev:Najs, också haft problem där även om romme är ännu värre pga avsaknad av SuC och att man bara får boka laddare 3 timmar. Galet för stockholmare
Vad gäller kungsberget så laddade vi i Gävle SuC och åt en bit mat på restaurangen bredvid, väldigt snabbt och smidigt!
Re: Laddning Kungsberget
Gissar att WC har 11kW så typ 50km/h och typ 2 har samma? och båda är AC? Om jag förstått rättVerdi skrev:Romme har två Tesla WC destination charger och en typ 2. Bokas 3 timmar åt gången.mgorgis skrev:Vi planerar att åka till Romme under sportlovet, hur mycket kräm får man ut ur deras uttag? Jag har typ 2, shuko och chademoOlleBack skrev:Najs, också haft problem där även om romme är ännu värre pga avsaknad av SuC och att man bara får boka laddare 3 timmar. Galet för stockholmare
Vad gäller kungsberget så laddade vi i Gävle SuC och åt en bit mat på restaurangen bredvid, väldigt snabbt och smidigt!
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Laddning Kungsberget
Om man har räckviddsångest och saknar laddmöjlighet så brukar jag strunta i att förvärma. Dörrarna kan vara ett krux, men range mode är nyckeln till att hålla igen den initiala förbrukningen om det krisar. Dvs att batterivärmaren inte startar och att värmesystemet snålar lite på effekten. Gör rätt stor skillnad faktiskt. Så länge du inte ska ladda strax efter avfärd behöver batteriet inte vara varmt från första början heller.Verdi skrev:Edit: Just såna här ToR-resor över dagen är lite av elbilarnas akilleshäl. Har man 30-35 mil räckvidd på vintern så kan man inte åka mer än 15 mil bort om man inte kan ladda. Det går ju åt batterikapacitet för förvärmningen inför hemresan också.
Bara sätta värmen på 15.5 grader, slå på range mode och ge passagerarna ett par extra ullstrumpor.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Laddning Kungsberget
Hur ser det ut där med laddning egentligen? Ska dit i mars och vill gärna ha fulladdat batteri när vi ska köra hem igen. Har mailat (eftersom det ser rätt tunnt ut med laddare på uppladdning.nu) och de svarade lite svävande att det fanns laddmöjligheter. Ska stanna en vecka så shucko räcker gott.kallekula skrev:Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Laddning Kungsberget
Chademon i Sälen by lättar i alla fall upp stämningen en hel del.kallekula skrev:Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Laddning Kungsberget
Torsby-laddaren inte varit helt fel om du åker ned till Skåne från Sälen antar jag. Beroende på hur ditt boende ser ut så kan nog en liten längre skravsladd komma väl till pass.ellerstrom skrev:Hur ser det ut där med laddning egentligen? Ska dit i mars och vill gärna ha fulladdat batteri när vi ska köra hem igen. Har mailat (eftersom det ser rätt tunnt ut med laddare på uppladdning.nu) och de svarade lite svävande att det fanns laddmöjligheter. Ska stanna en vecka så shucko räcker gott.
Kör du över Karlstad eller Norge? Antar att du kan köra Elverum SuC och nedåt, eller via Karlstad SuC.
Karlstadvägen har du Chademo i Sälen by (enorm risk för kallt batteri), Malung och Sunne, så känns inte som någon fara på taket den vägen?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Laddning Kungsberget
Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?Alfa skrev:Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning Kungsberget
Stämmer...joel80 skrev:Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?Alfa skrev:Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Laddning Kungsberget
Exakt, Torsby SuC hade suttit fint som komplement. Tror att vi kommer köra över Karlstad både dit och hem, så tipsen om chademo ska definitivt övervägas (måste skaffa en adapter i så fall). Tack!mattiasottosson skrev:Torsby-laddaren inte varit helt fel om du åker ned till Skåne från Sälen antar jag. Beroende på hur ditt boende ser ut så kan nog en liten längre skravsladd komma väl till pass.
Kör du över Karlstad eller Norge? Antar att du kan köra Elverum SuC och nedåt, eller via Karlstad SuC.
Karlstadvägen har du Chademo i Sälen by (enorm risk för kallt batteri), Malung och Sunne, så känns inte som någon fara på taket den vägen?
Det som hade varit allra bäst är om det fanns destinationsladdning (starta med fullt batteri och nå Karlstad utan stopp). Detta är dock mer en fråga om bekvämlighet än ångest, då det som sagt finns rätt gott om alternativ ändå.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Laddning Kungsberget
Var inte detta eller förslag eller har de redan gått igenom? Jag tycker dock de är väldigt bra om de är så, blir bara irriterad när de är shuko då vi har vår kluns där hemma alltid och orkar aldrig dra med den, däremot typ 2 sladden är alltid med... Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...Bjelke skrev:Stämmer...joel80 skrev:Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?Alfa skrev:Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddning Kungsberget
Japp men att "köra iväg för att ladda" känns ovärdigt. Sånt höll man på med när bilen tankades med gamla dinosaurier.mattiasottosson skrev:Chademon i Sälen by lättar i alla fall upp stämningen en hel del.kallekula skrev:Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Laddning Kungsberget
Mjo, men tänker att man oftast inte rullar så många mil när man väl är på plats.kallekula skrev:Japp men att "köra iväg för att ladda" känns ovärdigt. Sånt höll man på med när bilen tankades med gamla dinosaurier.
Fyller man upp en liten buffert på chademon i Sälen på ditvägen, så har man en buffert som är schuckokompatibel för dagsaktiviteterna innan man rullar hemåt igen tänker jag.
Men ja, håller med om att man borde slippa det där med att dra en 30 meters förläningsladd genom badrumsfönstret =)
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Laddning Kungsberget
Sant. Jag gjorde precis så, laddade på Chademo i byn när jag var och handlade och sedan körde jag genom fönstret sista natten för att toppa upp. Det var dock så förbaskat mycket snö att det inte var helt lätt att ställa bilen så jag kunde dra sladd genom fönstretmattiasottosson skrev:Mjo, men tänker att man oftast inte rullar så många mil när man väl är på plats.
Full tank på en X90D klarar sig dock lätt till Karlstad Suc tack vare att det går så långsamt att köra och att det lutar mest neråt
Re: Laddning Kungsberget
Vi har precis beställt en Nissan E-NV200 och den har ju precis som Leaf typ1-uttag. Vi tänkte köpa en Typ2-typ1-övergång och ha i bilen. Dels för att vi har laddare med typ2-kablar redan installerade vid kontoret men också då det ändå är ganska många ställen som har fast typ2-kabel.chaffis75 skrev:Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddning Kungsberget
Är de den nya eller gamla? För visst är de så att nya Leaf har Typ2 uttag även om de bara är en fas. Om jag nu har rätt i mitt påstående så borde nya E-NV200 också ha typ2.joel80 skrev:Vi har precis beställt en Nissan E-NV200 och den har ju precis som Leaf typ1-uttag. Vi tänkte köpa en Typ2-typ1-övergång och ha i bilen. Dels för att vi har laddare med typ2-kablar redan installerade vid kontoret men också då det ändå är ganska många ställen som har fast typ2-kabel.chaffis75 skrev:Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...
Men om man har typ1 uttag så jo de är kasst när de är fast sladd men ganska många ställen har uttag och då är de inget problem. Vi har klarat oss utan typ2-typ1 adapter men den beror såklart på hur den ska användas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddning Kungsberget
De e gamla.. En 2016 som gått 14 mil som typ demobil.. Tydligen stått hos en handlare i Luleå som inte varit så på för att sälja den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR