https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... ves-107bhp
Moderator: Redaktion
Saxat ut det lilla jag främst vill kommentera av ditt långa, fina och intressanta inlägg...Henrik Torphammar skrev:Nu är det ....osv
Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn..... osv
Vet dom som fick 20.000kr i rabatt(41kWh, ej batterihyra).vigge50 skrev:Nu har Renault uppdaterat sin sida och det verkar som att de nu slutat sälja Zoe med 22 kWh batteri. Standardversionen Life har fortfarande gamla motorn R90 men Intense och Bose har nya R110. Priset har höjts med 2000 kr för Life och 4000 kr för de andra men nu verkar även Android auto ingå.
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf
Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljudvolym och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.Henrik Torphammar skrev:Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Absolut är det så. Jag känner att gamla Leaf är duglig genom att planera "lite". Leaf40 med sina 170hk har bra resurser medan Zoe kräver planering i en annan liga. Om tex bilen framför är en förare som håller 95kph och kör om samtidigt så har man ingen chans att klippa den också eller hinna om husvagnen heller. Jag antar att R110 löser detta problem dock. Min stora nyfikenhet ligger kring effektiviteten hos nya R110. (Jag förstår även om Sverige valt bort Q modellerna som skall dra ytterligare mer per mil.)PoloPrinsen skrev:Saxat ut det lilla jag främst vill kommentera av ditt långa, fina och intressanta inlägg...Henrik Torphammar skrev:Nu är det ....osv
Bilen är oerhört slö med R90 motorn. 0-100 på drygt 12.5 sekunder och 80-120 dvs en omkörning på samma 12.5 sekunder. Leafen gjorde ju 0-100 på 7.5 sekunder och 80-120 på 5.5 sekunder. Zoe toppar bara 135kph dessutom. Detta gör att körning på 2+1 väg blir väldigt seg. Man hinner inte om ett husvagnsekipage och man har inte en chans att hänga med i trafikrytmen som är vid omkörningarna. Nu snackar vi inte att köra som en dåre, bara växla ut till vänster och följa med strömmen om en husvagn..... osv
Jag har provkötr exakt samma modell och även jag fann den slö, min topphastighet enligt gps blev 136 km/h. 140 enligt bilmätaren där det märks att begränsningen är lagd. Bilen ÄR slö, ja det håller jag med om. För att komma runt den tråkiga egenskapen så får man se till att köra med större framförhållning och starta omkörningar innan man normalt sett gör det med en motorstarkare bil.
Jag har kört klena dieselbilar utan turbo i ca 30000 mil så jag har lärt mig det den vägen och på en av körkortsteorilektionerna. Det är inte svårt, det handlar bara om att se till att ha högre fart när i ditt exempelfall den enfiliga vajjervägen blir tvåfilig under en begränsad sträcka, oftas mellan 0,4km -5,0km, innan den blir enfilig igen.
Ha lite, säg 50-150m extra avstånd fram till bilen framför din bil. När du vet/ser att det blir tvåfiligt så skall du ha anpassat hastigheten så att du kommer ifatt framförvarande och kan byta fil samt inleda omkörningen och din hastighet bör vara hög nog att hinna om några söliga husvagnsekipage/långtradare.
Har man för litet accelerationsavstånd så kommer man ifatt framförvarande innan det blir tvåfiligt, får bromsa och kommer inte om husvagnen.
Har man felbedömt avståndet/accelerationsförmågan och gasar på för sent hinner man inte fram till den man skall köra om när det blir tvåfiligt, men med tur så år tvåfilssträckan lång nog så ens höge hastighet kan duga till lite omkörning iaf, om än inte alla man ville.
Prova!
Mvh PP
Aha, hittade snurrhjulet, volym samt mute men inga fler knappar på baksidan. Ja jaJerker skrev:Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljud och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.Henrik Torphammar skrev:Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Nej, bara i CanZE-appen.Henrik Torphammar skrev:Aha, hittade snurrhjulet, volym samt mute men inga fler knappar på baksidan. Ja jaJerker skrev:Vid höger han bakom ratten sitter ett reglage där du roterar mellan olika ljudkällor. Radio - 3.5 mm stickpropp - Bluetooth. Det är samma reglage som du reglerar ljud och byter radiokanal etc. Ovanpå sitter två knappar. Tryck på den inre så växlar du ljudkälla.Henrik Torphammar skrev:Slå på bluetoothljudet var långt inne i menyerna tex
Vet du om man under färd kan se batteriets SoC i procent? Vid laddning syns det ju jättetydligt men inte under färd. Vet du om man åt andra hållet kan se laddeffekten utan att använda appen? Under färd man man ju se momentana strömin/urtaget.