Resan gick från vårt hem i Helsingborg till en liten stuga/lägenhet i Hundfjället (Sälen) och förstås hem igen

Vi hade stugan/lägenheten hyrd söndag till söndag men då mina föräldrar bor på vägen (Lysekil) påbörjade vi resan redan på lördagen vid 14 tiden.
Vi lämnade hemmet med 90% laddning och satte som vanligt sikte på SuC Falkenberg. Det är en dryg timmes körning dit och på vintern blir det faktiskt ett nödvändigt stopp för att ta oss hela vägen till
Lysekil. Som vanligt ville barnen ha hamburgare på Mc dogfood, sagt och gjort med resultatet att bilen var klar för vidare färd en god stund innan de kladdat klart med sina burgare och pommes. Då vi var helt själva på SuC kändes det helt ok att stå några minuter extra. De extra procenten det genererade i laddning gjorde att vi valde att skippa SuC i Udevalla och åka helavägen ut till Lysekil direkt. Vi brukar Toppa upp i Uddevalla
då vi hemma hos mor och far i dagsläget inte har någon "bra" laddning utan enbart ett motorvärmat uttag där vi max kan dra 6A annars går säkringen (WC är på G då de själva beställt en modell S som kommer i April).
och de gånger vi bara skall stanna över natten eller dagen väljer vi istället att ta ett kort stopp i Udevalla men skippade det denna gång.
På söndags morgonen diskuterade vi kring frukostbordet hur vi skulle lägga upp resan från Lysekil till Hundfjället. vi hade sedan tidigare bestämmt att vi skulle åka genom Norge då infrastrukturen för SuC är betydligt bättre där än upp genom Sverige (väntar fortfrande på Torsby). Bilen ville att vi skulle åka upp till Solli för ett stopp på 50min, men vi kom fram till att vi skippar Solli och istället stannade vi i Tanum där vi handlade lite mat och fika för resan. Även här var vi helt ensamma när vi kom, dock dök det upp en till model S precis när vi var redo att dra vidare. Nu ville bilen att vi skulle dra till Eidsvoll/Nebbenes för nästa påfyllning men våra barn ville annat och tyckte att de behövde påfyllning långt tidigare vilket resulterade i ett besök på SuC Rygge. Där dukade vi upp fikabordet och mumsade på de godsaker som inhandlats i Tanum samt besökte toaletten på den intilliggande macken. Denna gång var vi inte själva utan vi var nog ett tiotal bilar som laddade. Jag kunde notera att utöver de 30 platser som redan finns vid Rygge var ytterligare 10st på G att sättas upp. Nu var vi mätta, tömda och fyllda så vi drog så vidare.
Nu var siktet inställt på ett 20min laddstopp i Elverum och för andra gången på denna resan följde vi Morticias anvisningar.
Vägarna var riktigt fina hela vägen upp till Elverum och Norge bjöd på fina vyer och många möten med andra Teslor

Väl i Elverum fick vi för första gången denna resa vänta på bilen. Men vi slog ihjäl tiden med att slösurfa på obiler och snacka med andra svenskar som
behövde fylla på med elektroner.
Nu var det bara 10mil kvar till vår destination och en veckas skidåkning, färden över fjället gick galant. Det var fina osaltade vintervägar och trots att vi enbart har bakhjulsdrift var det inga problem alls.
Vi kom fram till Hundfjället med 25% laddning och totalt tog resan från Lysekil till Sälen lite drygt 6 timmar. Vid stugan hade vi ett motorvärmar uttag på 6A som vi pluggade in bilen i vid ankomst. Tyvätt var det styrt till en timer som max tillät 1,5h åt gången vilket gjorde att vi under veckan fick knappa igång det x antal gånger för att få i vad vi behövde för att oss tillbaka till Elverum.
Trots ett par mindre körningar under veckan (Bla en förevisning och provtur till familjen i grannstugan som var mycket intresserade av Tesla men aldrig varit i närheten av någon innan) lyckades vi skramla ihop drygt 300km till hemfärden.
På hemresan ville Morticia att vi skulle hoppa över Elverum och åka till Eidsvoll/Nebbenes. Men efter nästan en heldags skidåkning lockade Scandic i Elverum med fina burgare så det fick bli ett stopp där för påfyllning av mage och elektroner. Denna gång var det nästan fullt på stationen så vi hade lite koll men trycket lättade under tiden så vi kunde äta i lung och ro utan att skapa kö i onödan.
Nu var vi laddade för att ta oss helavägen ner till Solli, Sagt och gjort vi kom fram till Solli med ca 10% kvar. och vid en första anblick såg det ut som att vi skulle bli kvar där ett tag då det såg fullt ut. Men turen sken mot oss och det fanns en plats kvar. Vi fick dock nöja oss med 40kw första minutrarna innan bilen vi delade laddare med hade fått i litte juce. Dock kom det två andra bilar precis efteross som snällt fick köa tills de Taxibilar som stod där bestämde sig för att flytta på sig.
Vid dethär laget var barnen ganska trötta så vi styrde vidare mot mot Lysekil än en gång för en kort natts sömn. Väl framme i Lysekil hade vi "bara" 75km kvar i bilen och det ovan nämnda motorvärmaruttaget gav inte många kilometer under den kalla natten så morgonen därpå blev det en kort första stint, Lysekil - Udevalla. SuC i Udevalla var välbesökt denna morgon och vi fick näst sista platsen och ynka 20kw till en början. Men efter 10 minuter var det som att Moses delade rödahavet för vips så packade alla ihop och drog och endast vi och en dansk MS stod kvar. Med full effekt reducerades laddtiden från 40min till 10min på 2min och vips så kunde vi ge oss av mot Skåne. Vi siktade på att nå SuC Laholm men högerfoten blev lite för tung så när vi närmade oss Varberg var prognosen -2% till Laholm så då bestämde min fru att vi stannar vid SuC Falkenberg (som vanligt). Sagt och gjort. Efter ca 15min var bilen redo och vi avverkade de sista 13 milen hem och stannade på uppfarten med 18% kvar i batteriet.
Som helhet var det en mycket bra resa och våra laddstopp ihop med en välfungerande autopilot gjorde resan mindre tröttande än förra året då vi åkte Volvo.
Till sist om någon nu undrar så var både skidåkningen och ölen i Sälenfjällen av utmärkt kvallité
