Fast det där kan ju vara en väl utlagd dimridå.oscfor skrev:
Men men, lite synd om det stämmer. Vill ha någon form av större uppdatering innan jag byter ut min P85D.
Moderator: Redaktion
Fast det där kan ju vara en väl utlagd dimridå.oscfor skrev:
Ja, bästa sättet att skapa långsiktiga kundrelationer är att lura byxorna av dem.olza skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag på en större uppdatering i juni. Tesla har ju lagt upp det så att de kan leverera alla redan tillverkade bilar, för att sedan globalt släppa "nya" Model S (och kanske X).
Däremot blir jag inte klok på vad det nya är, något tillräckligt stort för att man inte vågar riskera att kunderna inte tar leverans på redan beställda bilar.
Hur blev du lurad ?Verdi skrev:Ja, bästa sättet att skapa långsiktiga kundrelationer är att lura byxorna av dem.olza skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag på en större uppdatering i juni. Tesla har ju lagt upp det så att de kan leverera alla redan tillverkade bilar, för att sedan globalt släppa "nya" Model S (och kanske X).
Däremot blir jag inte klok på vad det nya är, något tillräckligt stort för att man inte vågar riskera att kunderna inte tar leverans på redan beställda bilar.
Säga vad man vill om traditionella tillverkare så kör de med öppna kort. Stora uppdateringar råkar bara inte komma utan alla vet om det många år i förväg. Och nej. Det är inte alltid bra att pusha ut förändringar så fort som möjligt. Inte när det drabbar ovetande kunder. Jag blev själv lite offer för detta (om än lindrigt) förra sommaren när jag köpte min demo 75D. Jag var inte alls förberedd och kunnig om hur Tesla gjorde så jag blev rejält besviken och kände mig lurad. Det är inte så kul när man precis lagt en miljon på en ny bil. Jag vet precis vad ni kommer svara och det stämmer säkert för er som har er lojalitetskoppling via Elon Musk. Det har inte jag. Jag vet inte ens om jag gillar Elon.
e5m1r skrev:Hur blev du lurad ?Verdi skrev:Ja, bästa sättet att skapa långsiktiga kundrelationer är att lura byxorna av dem.olza skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag på en större uppdatering i juni. Tesla har ju lagt upp det så att de kan leverera alla redan tillverkade bilar, för att sedan globalt släppa "nya" Model S (och kanske X).
Däremot blir jag inte klok på vad det nya är, något tillräckligt stort för att man inte vågar riskera att kunderna inte tar leverans på redan beställda bilar.
Säga vad man vill om traditionella tillverkare så kör de med öppna kort. Stora uppdateringar råkar bara inte komma utan alla vet om det många år i förväg. Och nej. Det är inte alltid bra att pusha ut förändringar så fort som möjligt. Inte när det drabbar ovetande kunder. Jag blev själv lite offer för detta (om än lindrigt) förra sommaren när jag köpte min demo 75D. Jag var inte alls förberedd och kunnig om hur Tesla gjorde så jag blev rejält besviken och kände mig lurad. Det är inte så kul när man precis lagt en miljon på en ny bil. Jag vet precis vad ni kommer svara och det stämmer säkert för er som har er lojalitetskoppling via Elon Musk. Det har inte jag. Jag vet inte ens om jag gillar Elon.
Fick du inte vad du beställde ?
Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fannsVerdi skrev:e5m1r skrev:Hur blev du lurad ?Verdi skrev:Ja, bästa sättet att skapa långsiktiga kundrelationer är att lura byxorna av dem.olza skrev:Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag på en större uppdatering i juni. Tesla har ju lagt upp det så att de kan leverera alla redan tillverkade bilar, för att sedan globalt släppa "nya" Model S (och kanske X).
Däremot blir jag inte klok på vad det nya är, något tillräckligt stort för att man inte vågar riskera att kunderna inte tar leverans på redan beställda bilar.
Säga vad man vill om traditionella tillverkare så kör de med öppna kort. Stora uppdateringar råkar bara inte komma utan alla vet om det många år i förväg. Och nej. Det är inte alltid bra att pusha ut förändringar så fort som möjligt. Inte när det drabbar ovetande kunder. Jag blev själv lite offer för detta (om än lindrigt) förra sommaren när jag köpte min demo 75D. Jag var inte alls förberedd och kunnig om hur Tesla gjorde så jag blev rejält besviken och kände mig lurad. Det är inte så kul när man precis lagt en miljon på en ny bil. Jag vet precis vad ni kommer svara och det stämmer säkert för er som har er lojalitetskoppling via Elon Musk. Det har inte jag. Jag vet inte ens om jag gillar Elon.
Fick du inte vad du beställde ?
Som sagt, jag visste exakt vilka svar som skulle komma.
Nej. Inte riktigt faktiskt. Trodde faktiskt till 100% att jag skulle få elbaklucka t ex. Säljaren sa att alla nya hade det. Då trodde jag han menade från årsmodell -17. Vilket inte var sant för min demo byggd i mars saknade den. En mindre grej visserligen men ändå.
I övrigt så baserar jag mina bilköp på en kalkyl. Jag försöker förutspå restvärden och liknande. När de sänker priserna, gör luftfjädring standard och sänker 0-100 tiden med 1 sekund så påverkar det mitt beslutsunderlag. Kort sagt, jag hade inte köpt bilen jag köpte om jag vetat vad som skulle ändras senare under sommaren eftersom det de facto gjort mitt beslut sämre.
Nu har jag bytt bort den bilen och gjort ett köp där jag visste vad jag gjorde till 100% och som inte påverkades av Teslas nycker på samma sätt så nu känns det mycket bättre.
Som sagt, är man lojal med Musk och Tesla så tycker man som du. Att jag får skylla mig själv för Tesla är bäst i världen. Men så funkar inte de flesta människor. Antalet fanboys är begränsat och ska Tesla ta steget upp och bli en volymtillverkare så måste man ta större ansvar för sina existerande kunder.
Jag var ju helt ny på det här med Tesla och visste inte om det. Det är ju exakt det jag menar är ett problem. Otydligheten. Är ju svårt att köpa begagnat också. Ett virrvarr av olika konfigurationer.e5m1r skrev:Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fanns
Men att kolla på nybeställning och köpa demo är tyvärr att lura sig själv
Standardutrusrning färgkombo mm ändras
Jo Verdi men det gäller alla bilmärken inte bara Tesla.Verdi skrev:Jag var ju helt ny på det här med Tesla och visste inte om det. Det är ju exakt det jag menar är ett problem. Otydligheten. Är ju svårt att köpa begagnat också. Ett virrvarr av olika konfigurationer.e5m1r skrev:Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fanns
Men att kolla på nybeställning och köpa demo är tyvärr att lura sig själv
Standardutrusrning färgkombo mm ändras
Det var ju inte Skoda som var otydliga utan återförsäljaren som försökte lura i dig att det var en MY2018.nek0 skrev:Jo Verdi men det gäller alla bilmärken inte bara Tesla.Verdi skrev:Jag var ju helt ny på det här med Tesla och visste inte om det. Det är ju exakt det jag menar är ett problem. Otydligheten. Är ju svårt att köpa begagnat också. Ett virrvarr av olika konfigurationer.e5m1r skrev:Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fanns
Men att kolla på nybeställning och köpa demo är tyvärr att lura sig själv
Standardutrusrning färgkombo mm ändras
Jag hävde köpet i november pga otydligheten.
Fick en MY2018 Superb med 6 växlad dsg låda och utan adblue.
I alla Atteviks paper står det att bilen var MY2018 men i bilregistret står det 2017. Idioterna säljer än idag bilen och det står MY2018 på den![]()
De fick leverera en ny MY2018 och då fick jag 7 växlad dsg och adblue
Jag köper det du säljer men bara delvisVerdi skrev:Det var ju inte Skoda som var otydliga utan återförsäljaren som försökte lura i dig att det var en MY2018.nek0 skrev:Jo Verdi men det gäller alla bilmärken inte bara Tesla.Verdi skrev:Jag var ju helt ny på det här med Tesla och visste inte om det. Det är ju exakt det jag menar är ett problem. Otydligheten. Är ju svårt att köpa begagnat också. Ett virrvarr av olika konfigurationer.e5m1r skrev:Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fanns
Men att kolla på nybeställning och köpa demo är tyvärr att lura sig själv
Standardutrusrning färgkombo mm ändras
Jag hävde köpet i november pga otydligheten.
Fick en MY2018 Superb med 6 växlad dsg låda och utan adblue.
I alla Atteviks paper står det att bilen var MY2018 men i bilregistret står det 2017. Idioterna säljer än idag bilen och det står MY2018 på den![]()
De fick leverera en ny MY2018 och då fick jag 7 växlad dsg och adblue
Du köpte lager bil alltså bil som redan är tillverkad och då vet du vad du fårOfarligTesla skrev:Håller med om att det är lite förvirrande med Tesla, det var en av anledningar som fick mig att köpa en ny bil då jag enkelt vet vad jag får då. I grund och botten är det ju mitt ansvar att kolla upp vad ett objekt har för något så länge säljaren inte uttryckligen säger att det finns på objektet och på Teslor är det lite jobbigare än på en Audi t.ex.
Ne det är sant, men tänkte mer på att köper man nytt får man ju iaf minst de förbättringar som finns nu, kanske får man ännu bättre men det kommer i var fall inte saknas förbättringare5m1r skrev:Du köpte lager bil alltså bil som redan är tillverkad och då vet du vad du fårOfarligTesla skrev:Håller med om att det är lite förvirrande med Tesla, det var en av anledningar som fick mig att köpa en ny bil då jag enkelt vet vad jag får då. I grund och botten är det ju mitt ansvar att kolla upp vad ett objekt har för något så länge säljaren inte uttryckligen säger att det finns på objektet och på Teslor är det lite jobbigare än på en Audi t.ex.
Hade du beställt ny bil så är det inte säkert att du får precis som beställt då inte på ett negativt sätt men givetvis smaksak
Vissa fick autopilot autopilot 2 autopilot 2.5 premium säten utan att det fanns med vid beställning
Kan komma försämringar också. AP2...OfarligTesla skrev:Ne det är sant, men tänkte mer på att köper man nytt får man ju iaf minst de förbättringar som finns nu, kanske får man ännu bättre men det kommer i var fall inte saknas förbättringare5m1r skrev:Du köpte lager bil alltså bil som redan är tillverkad och då vet du vad du fårOfarligTesla skrev:Håller med om att det är lite förvirrande med Tesla, det var en av anledningar som fick mig att köpa en ny bil då jag enkelt vet vad jag får då. I grund och botten är det ju mitt ansvar att kolla upp vad ett objekt har för något så länge säljaren inte uttryckligen säger att det finns på objektet och på Teslor är det lite jobbigare än på en Audi t.ex.
Hade du beställt ny bil så är det inte säkert att du får precis som beställt då inte på ett negativt sätt men givetvis smaksak
Vissa fick autopilot autopilot 2 autopilot 2.5 premium säten utan att det fanns med vid beställning. Hade jag orkat vänta hade jag nog beställt nytt, kanske skulle hunnit komma något roligt nytt tills dess att den tillverkats.
Haha, ja det måste vart jobbigt i början iaf om man ställt in sig på AP1 och fått AP2. Nu verkar det ju vara okej iaf :p.Verdi skrev:Kan komma försämringar också. AP2...OfarligTesla skrev:Ne det är sant, men tänkte mer på att köper man nytt får man ju iaf minst de förbättringar som finns nu, kanske får man ännu bättre men det kommer i var fall inte saknas förbättringare5m1r skrev:Du köpte lager bil alltså bil som redan är tillverkad och då vet du vad du fårOfarligTesla skrev:Håller med om att det är lite förvirrande med Tesla, det var en av anledningar som fick mig att köpa en ny bil då jag enkelt vet vad jag får då. I grund och botten är det ju mitt ansvar att kolla upp vad ett objekt har för något så länge säljaren inte uttryckligen säger att det finns på objektet och på Teslor är det lite jobbigare än på en Audi t.ex.
Hade du beställt ny bil så är det inte säkert att du får precis som beställt då inte på ett negativt sätt men givetvis smaksak
Vissa fick autopilot autopilot 2 autopilot 2.5 premium säten utan att det fanns med vid beställning. Hade jag orkat vänta hade jag nog beställt nytt, kanske skulle hunnit komma något roligt nytt tills dess att den tillverkats.
Jo det var Skoda . Säljaren visade mig info han fick av Skoda där det stod att bilen har den nya dsg7Verdi skrev:Det var ju inte Skoda som var otydliga utan återförsäljaren som försökte lura i dig att det var en MY2018.nek0 skrev:Jo Verdi men det gäller alla bilmärken inte bara Tesla.Verdi skrev:Jag var ju helt ny på det här med Tesla och visste inte om det. Det är ju exakt det jag menar är ett problem. Otydligheten. Är ju svårt att köpa begagnat också. Ett virrvarr av olika konfigurationer.e5m1r skrev:Nä då jag är inte inbiten och håller med dig om säljaren lovade nåt som inte fanns
Men att kolla på nybeställning och köpa demo är tyvärr att lura sig själv
Standardutrusrning färgkombo mm ändras
Jag hävde köpet i november pga otydligheten.
Fick en MY2018 Superb med 6 växlad dsg låda och utan adblue.
I alla Atteviks paper står det att bilen var MY2018 men i bilregistret står det 2017. Idioterna säljer än idag bilen och det står MY2018 på den![]()
De fick leverera en ny MY2018 och då fick jag 7 växlad dsg och adblue
Så då är jag bakåtsträvare också helt plötsligt? Jag vill ju bara ha förutsägbarhet. 3G eller 4G i en bil tycker jag är skit samma. De flesta använder väl sin mobiltelefon? Iaf i en Volvo. Teslas egen "connectivity" ger jag inte så mycket för heller. Verkar slumpartat vilka podcasts man kan lyssna på osv.oscfor skrev:Det är mycket spekulationer i den här tråden. Och massor av osakliga argument. Bilindustrin byter komponenter och funktioner kontinuerligt. Utan att berätta det för kunderna. Vilket Tesla gör. Därav att någon vet om att det faktiskt har skett förändringar. I övriga bilar märker man inget alls. Ett par exempel från en tillverkare jag känner väl. Volvo XC90. Ingen kund meddelades när man bytte från 3G till 4G i bilarna i Sverige. Det är en riktig stor förändring om man uppskattar connectivity. V90 byttes hela hårdvaran för gränssnittet i slutet på förra året. Köper du en V90 idag så kan du få en från lagerhylla med gamla enheten eller en nyproducerad med nya enheten. Användarupplevelsen är väsensskild. Trots det sägs det inget om detta hos Volvohandlarna och det står inte en rad på webben. Tesla har skapat en transparens i industrin som inte fanns tidigare. Är man bakåtsträvare och inte så insatt i fordonsindustrin så är det förstås svårt att ta till sig. Men Teslas tänk kluring en utvecklingsbar mjukvaruplattform är framtiden. En framtid som de flesta andra biltillverkare fortfarande har en bra bit att försöka komma i kapp.
Åkte XC90 MY16 innan model X.oscfor skrev:Nej, de flesta använder inte sin mobiltelefon. Det VET jag.
Mycket populär funktion.Hyted skrev:Åkte XC90 MY16 innan model X.oscfor skrev:Nej, de flesta använder inte sin mobiltelefon. Det VET jag.
Ett riktigt tapp att inte kunna dela från bilen tycker jag.
Ok. Hur lyssnar man på spotify och poddar i en Volvo då? Jag vet faktiskt inte.oscfor skrev:Nej, de flesta använder inte sin mobiltelefon. Det VET jag.