Tidiga Model S Ägare
Moderator: Redaktion
Tidiga Model S Ägare
Någon här som haft sin Modell S sedan 2013. Hur långt har ni hunnit köra? Vad märker ni för skillnader efter 1,5 år?
Några Vibrationer/ljud mm?
Upplever ni samma minskning i batterikapacitet som andra rapporterat?
Några Vibrationer/ljud mm?
Upplever ni samma minskning i batterikapacitet som andra rapporterat?
Re: Tidiga Model S Ägare
Bra fråga! Har ni kvar orginal batteriet? Hur känns slitaget på det, räckvidden alltså? Vad har byts, något som gott sönder osv osv.
Ja vi får hoppas att alla har kvar originalbatteriet, men skulle såklart vara intressant om någon fått nytt batteri på garanti av någon anledning.
Det var många som fick sina batterier utbytta pga av ett fel kring 12V-systemet. Båda Youtube-kanalerna KmanAuto och Bjørn fick sina batteripack utbytta. Vilket var synd då åtminstone Bjørn ville visa att batteriet håller bara man hanterar det rätt. Han kör ju enormt mycket tydligen.
Kan vara riktigt intressant att snacka med en med Taxi-Tesla de borde vara uppe i riktigt saftiga mil snart.
Kan vara riktigt intressant att snacka med en med Taxi-Tesla de borde vara uppe i riktigt saftiga mil snart.
Var inte många bilar som levererades till Sverige 2013. Men några var det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Leverans April 2014, snart 4000 mil, ingen märkbar skillnad vs när den var ny.
Det man tydligt märker är att snittförbrukningen ökade under vintern och är nu på väg nedåt igen när värmen kommer.
Borde finnas de hör på forumet som har samlat på sig fler mil?
Det man tydligt märker är att snittförbrukningen ökade under vintern och är nu på väg nedåt igen när värmen kommer.
Borde finnas de hör på forumet som har samlat på sig fler mil?
Fick min P85 Juni 2014 nu 4000 mil. Uppskattar 2-3% försämring, men nu i takt med varmare väder snarare en förbättring. Det är körstilen och årstiden som påverkar räckvidden.
Min registrerades 30 november 2013. Den kan man följa sen dess på min blogg tesla.sondell.biz . Bilen har nu gått nästan 3000 mil.
Sedan sista servicen 6 januari så har den gått som en klocka. Aldrig varit bättre och inte ett fel. Så räknar bilen som leveransklar då
. Var ju en del barnsjukdomar. Har bytt backspeglar som korroderade, bytt 17" skärmen, bytt drive unit, tätat glastak. Bland annat. Men nu är allt som det ska.
Med batteriet är det väldigt svårt att säga något. Just för att de ändrat beräkning av typical range under tiden, eller eventuellt även tillgänglig kapacitet före reserven. Jag kom upp i strax under 400 i typical range, oftast 396 km, i början vid laddning. Nu är det som max 380 km. Men den sänkningen skedde egentligen över en natt då jag fick ny software. Så reduktion i batterikapacitet är åtminstone inte signifikant och mindre än diverse ändringar i beräkning av typical range som skett under tiden. Har laddat fullt kanske 20 gånger. Men den har stort sett aldrig stått med fulladdat batteri mer än någon timme eftersom det är det som degraderar batteriet mest.
Kommentarer som man fick i början om "det kommer inte vara mycket kvar av det batteriet efter något år", verkar slå in lika bra som att internet bara var en fluga...
Sedan sista servicen 6 januari så har den gått som en klocka. Aldrig varit bättre och inte ett fel. Så räknar bilen som leveransklar då

Med batteriet är det väldigt svårt att säga något. Just för att de ändrat beräkning av typical range under tiden, eller eventuellt även tillgänglig kapacitet före reserven. Jag kom upp i strax under 400 i typical range, oftast 396 km, i början vid laddning. Nu är det som max 380 km. Men den sänkningen skedde egentligen över en natt då jag fick ny software. Så reduktion i batterikapacitet är åtminstone inte signifikant och mindre än diverse ändringar i beräkning av typical range som skett under tiden. Har laddat fullt kanske 20 gånger. Men den har stort sett aldrig stått med fulladdat batteri mer än någon timme eftersom det är det som degraderar batteriet mest.
Kommentarer som man fick i början om "det kommer inte vara mycket kvar av det batteriet efter något år", verkar slå in lika bra som att internet bara var en fluga...
"många" var nog en rejäl överdrift. Några få var det väl. Annars hade de nog konkat för längesen. På garantireparationsfakturan har väl kostnaden varit bortimot 300000 kr. Inte vad Tesla fått bekosta kanske. Men dyrt är det. En del har fått refurbished batteri också. Största förlusten är kanske utebliven såld bil som utbytesbatteriet kunde suttit i.LarsL skrev:Det var många som fick sina batterier utbytta pga av ett fel kring 12V-systemet. Båda Youtube-kanalerna KmanAuto och Bjørn fick sina batteripack utbytta. Vilket var synd då åtminstone Bjørn ville visa att batteriet håller bara man hanterar det rätt. Han kör ju enormt mycket tydligen.
Jag tänker att de hade ett utbytes program för batterier där 12V delen gick sönder. Det var ju liksom inget fel på packet i stort.
Om det är många eller inte är ju svårt att säga men de två jag följde på youtube fick problem, så det kan inte varit få. Men naturligtvis inte så många att de ville göra en allmänn återkallelse av alla bilar utan de tog den smäll det blir av att Teslor fick bärgas. Jag tyckte främst att det var synd att dessa två drabbades eftersom jag gärna hade följt deras batterilivstid.
Om det är många eller inte är ju svårt att säga men de två jag följde på youtube fick problem, så det kan inte varit få. Men naturligtvis inte så många att de ville göra en allmänn återkallelse av alla bilar utan de tog den smäll det blir av att Teslor fick bärgas. Jag tyckte främst att det var synd att dessa två drabbades eftersom jag gärna hade följt deras batterilivstid.
Om jag nu minns rätt av allt jag läst så var det åtminstone två olika fel med 12V.
-Det som först uppdagades var att underleverantören hade valt en billigare underleverantör som i sin tur valde en ännu billigare, så det lilla 12V mc-batteriet som monterades var skit från början.
-Sedan dök det upp trubbel med en kontaktor som sitter i stora batteripacket och det felet gjorde att 12V slutade ladda, varpå det förstås uppstod akuta haverier. Då måste hela paketet bytas, t ex Björn Nylands och några till, vilket sabbade hans ambitiösa uthållighetstest halvvägs. (Men han verkar rätt glad ändå; eller så låter norrmän alltid sådär glada:)
Möjligen är det hela ännu mera komplicerat.
-Det som först uppdagades var att underleverantören hade valt en billigare underleverantör som i sin tur valde en ännu billigare, så det lilla 12V mc-batteriet som monterades var skit från början.
-Sedan dök det upp trubbel med en kontaktor som sitter i stora batteripacket och det felet gjorde att 12V slutade ladda, varpå det förstås uppstod akuta haverier. Då måste hela paketet bytas, t ex Björn Nylands och några till, vilket sabbade hans ambitiösa uthållighetstest halvvägs. (Men han verkar rätt glad ändå; eller så låter norrmän alltid sådär glada:)
Möjligen är det hela ännu mera komplicerat.
Hehe. Den mänskliga hjärnan är extremt dålig på statistik och bra på att extrapolera. Men 2 st är fortfarande bara 2 st och det är fåLarsL skrev:Jag tänker att de hade ett utbytes program för batterier där 12V delen gick sönder. Det var ju liksom inget fel på packet i stort.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=17469.15
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17941.0.html
Fick leverans senhösten 2013 och har avverkat drygt 2500 mil. Inga missljud eller vibrationer. Minskning av batterikapacitet är inget jag märker av, skulle bedöma den till några enstaka procent. (Det som är tydligt är hur mycket mer bilen drar vintertid jämfört med sommarsäsosong.)
Vad som står i Range-angivelsen vid full laddning är som sagt svårt att dra några växlar på, men jag körde nyligen närmare 35 mil i motorvägsfart vilket även var vad jag körde våren 2014. (Sedan ökar förbrukningen säkert ordentligt om man lägger på moms på lagstadgad hastighet.) Jag har laddat batteriet fullt en handfull gånger och låtit batteriet gå nära 0 vid 4-5 tillfällen. Till vardags ligger jag normalt mellan 25-75% laddning vilket ju ska vara skonsamt för batteriet.
Hade bilen på Service-center i Oslo för snart ett år sedan och fick skyddet undertill installerat. De gjorde även någonting med panoramataket då en del bilar haft problem med läckage vilket dock inte jag hade upplevt. Det som jag dock haft problem med är kondens i backljuset, vilket då åtgärdades men som nu börjat komma tillbaka även om det försvinner ett par dagar efter tvätt. Nu ska bilen snart in på service i Stockholm för första gången så de får då titta på det igen.
I Oslo bytte de också lock till takboxinfästningen då en av klamrarna gått sönder. För övrigt en detalj på bilen som är av klen kvalitet. Överlag har jag dock väldigt lite att klaga på när gäller slitage och dylikt.
Vad som står i Range-angivelsen vid full laddning är som sagt svårt att dra några växlar på, men jag körde nyligen närmare 35 mil i motorvägsfart vilket även var vad jag körde våren 2014. (Sedan ökar förbrukningen säkert ordentligt om man lägger på moms på lagstadgad hastighet.) Jag har laddat batteriet fullt en handfull gånger och låtit batteriet gå nära 0 vid 4-5 tillfällen. Till vardags ligger jag normalt mellan 25-75% laddning vilket ju ska vara skonsamt för batteriet.
Hade bilen på Service-center i Oslo för snart ett år sedan och fick skyddet undertill installerat. De gjorde även någonting med panoramataket då en del bilar haft problem med läckage vilket dock inte jag hade upplevt. Det som jag dock haft problem med är kondens i backljuset, vilket då åtgärdades men som nu börjat komma tillbaka även om det försvinner ett par dagar efter tvätt. Nu ska bilen snart in på service i Stockholm för första gången så de får då titta på det igen.
I Oslo bytte de också lock till takboxinfästningen då en av klamrarna gått sönder. För övrigt en detalj på bilen som är av klen kvalitet. Överlag har jag dock väldigt lite att klaga på när gäller slitage och dylikt.