Köphjälp P100D
Moderator: Redaktion
Köphjälp P100D
Funderar på att köpa en P100d men det är mycket frågor som dyker upp.
Är P så fantastisk som jag tänk mig?
Jag har aldrig kört en P modell så funderar på hur användbar prestandan är? Är det så att även i vardagskörning utnyttjar man den extra effekten eller åker man omkring med en onödigt mycket effekt 99% av tiden? Jag har en 75 D idag (ej uncorked ännu).
Vid mer inspirerad körning sänks effekten snabbt eller är det enbart vid bankörning överhettning är ett problem?
Finns det fler skillnader prestanda mässigt än extra motorn och bromsarna gentemot bilar utan P.
Referral till sig själv?
Antar att det inte går att ange sin egen kod när man beställer bil eller hur funkar det? Byter man med någon istället så Bode det ju vara grönt!
Butik eller internet?
Har förstått att en del köpt via en tesla säljare och inte beställt via internet, varför gör man det finns det någon ekonomisk fördel?
När ska man köpa den?
Har inte varit i kontakt med tesla angående lagerbilar men antar att det inte finns mer än de som är på hemsidan, hade varit huvudspåret och fått bilen direkt!
Beställa en ny nu eller i april efter prisjusteringen. Jag misstänker att det blir en sänkning av priserna vad tror ni? Men känner samtidigt att det lär dröja till hösten som man får bilen i så fall. Och känner att yttre lär inte förändras medan inre verkar ske lite småändringar hela tiden och går ju inte vänta ut allt....
Aktivera Totalt självkörande?
Hur har ni gjort har ni väntat med att aktivera det? Vad jag förstår finns inga funktioner alls i drift för detta idag. Känner att om dom får till det så bilen kan göra delar av det som utlovats så vill man absolut aktivera detta senare och då är det ju dyrare.
Jag har aldrig kört en P modell så funderar på hur användbar prestandan är? Är det så att även i vardagskörning utnyttjar man den extra effekten eller åker man omkring med en onödigt mycket effekt 99% av tiden? Jag har en 75 D idag (ej uncorked ännu).
Vid mer inspirerad körning sänks effekten snabbt eller är det enbart vid bankörning överhettning är ett problem?
Finns det fler skillnader prestanda mässigt än extra motorn och bromsarna gentemot bilar utan P.
Referral till sig själv?
Antar att det inte går att ange sin egen kod när man beställer bil eller hur funkar det? Byter man med någon istället så Bode det ju vara grönt!
Butik eller internet?
Har förstått att en del köpt via en tesla säljare och inte beställt via internet, varför gör man det finns det någon ekonomisk fördel?
När ska man köpa den?
Har inte varit i kontakt med tesla angående lagerbilar men antar att det inte finns mer än de som är på hemsidan, hade varit huvudspåret och fått bilen direkt!
Beställa en ny nu eller i april efter prisjusteringen. Jag misstänker att det blir en sänkning av priserna vad tror ni? Men känner samtidigt att det lär dröja till hösten som man får bilen i så fall. Och känner att yttre lär inte förändras medan inre verkar ske lite småändringar hela tiden och går ju inte vänta ut allt....
Hur har ni gjort har ni väntat med att aktivera det? Vad jag förstår finns inga funktioner alls i drift för detta idag. Känner att om dom får till det så bilen kan göra delar av det som utlovats så vill man absolut aktivera detta senare och då är det ju dyrare.
Re: Köphjälp P100D
Jag tycker 100D har så snabb accelleration (det är väl 4,x sekunder 0-100?) så jag hade klarat mig med det om man inte vill kunna få folk att verkligen känna att de pressas in i sätet vid en launch.
Referral till sig själv?
Till sig själv går inte, man får byta med någon.
Det ryktas att några funktioner är på G men personligen hade jag aldrig betalat i förväg för det. Det kommer dröja lång tid innan allt är på plats och eftersom det går att aktivera i efterhand så tycker jag lätt att man borde vänta. Autopilot hade jag skaffat dock.
Jag tycker 100D har så snabb accelleration (det är väl 4,x sekunder 0-100?) så jag hade klarat mig med det om man inte vill kunna få folk att verkligen känna att de pressas in i sätet vid en launch.
Referral till sig själv?
Till sig själv går inte, man får byta med någon.
Det ryktas att några funktioner är på G men personligen hade jag aldrig betalat i förväg för det. Det kommer dröja lång tid innan allt är på plats och eftersom det går att aktivera i efterhand så tycker jag lätt att man borde vänta. Autopilot hade jag skaffat dock.
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Oh ja! löjligt kul, även "till vardags". jag äger ingen själv men hade tex en P85D senast i flera veckor och den överhettade inte i första laget. Sanslös skillnad mot dom "vanliga"
Referral till sig själv?
Ja det går men du får bara köparens fördelar, dvs inga goodies till dig själv enligt programmet, bäst att byta med ngn (vilket jag lutar åt snart men velar lite, vill eg ha en P85D)
Butik eller internet?
Ingen eg. juridisk skillnad...
När ska man köpa den?
Ja du, det vettifasiken alltså, håller med om det du gissar på, att det kan dröja om man väljer en ny osv... kör jag på en ny så vill jag nog ha den efter den 1/7 men annars vill man ju ha
sin bil så fort det går, jag tog en demobil senast (som inte hade rullat en meter förutom fabrikens tester)
Det skulle iaf inte jag betala för direkt, skulle lätt vänta på det...
Oh ja! löjligt kul, även "till vardags". jag äger ingen själv men hade tex en P85D senast i flera veckor och den överhettade inte i första laget. Sanslös skillnad mot dom "vanliga"

Referral till sig själv?
Ja det går men du får bara köparens fördelar, dvs inga goodies till dig själv enligt programmet, bäst att byta med ngn (vilket jag lutar åt snart men velar lite, vill eg ha en P85D)
Butik eller internet?
Ingen eg. juridisk skillnad...
När ska man köpa den?
Ja du, det vettifasiken alltså, håller med om det du gissar på, att det kan dröja om man väljer en ny osv... kör jag på en ny så vill jag nog ha den efter den 1/7 men annars vill man ju ha
sin bil så fort det går, jag tog en demobil senast (som inte hade rullat en meter förutom fabrikens tester)
Det skulle iaf inte jag betala för direkt, skulle lätt vänta på det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack för bra svar blev lite klokare!
Det att fundera på just nu är väl när man vill ha den finns väl inget enkelt svar på den när man inte riktigt vet om man går miste om något men så är det alltid!
Antar att det inte går att få fri SC om man köper en demobil om dom skulle kunna skaka fram en, tycker känslan av att kunna tanka gratis är befriande även om det inte blir så mycket pengar av det så vill gärna ha det.
Är det någon som har erfarenhet av ultravit inredning? Ser väldigt snyggt ut tycker jag men är orolig att det kräver mer insats av mig än jag är beredd att lägga ner.
Det att fundera på just nu är väl när man vill ha den finns väl inget enkelt svar på den när man inte riktigt vet om man går miste om något men så är det alltid!
Antar att det inte går att få fri SC om man köper en demobil om dom skulle kunna skaka fram en, tycker känslan av att kunna tanka gratis är befriande även om det inte blir så mycket pengar av det så vill gärna ha det.
Är det någon som har erfarenhet av ultravit inredning? Ser väldigt snyggt ut tycker jag men är orolig att det kräver mer insats av mig än jag är beredd att lägga ner.
Får man inte fri SuC via referral om man köper demo eller vadå?Jika skrev:Tack för bra svar blev lite klokare!
I övrigt så är det där P:et överprisat. En vanlig 100D har mer än tillräckliga prestanda. Fast det vet du såklart om. Det handlar om hur roligt du tycker det är kontra storleken på din plånbok. Svårt för andra än dig själv att råda.
-ja inledningsvis och då man vill impa på kompisar. Till vardags nej! Hade tidigare P85 och utnyttjade otroligt sällan max. Inspirerad körning sänka effekten hyfsat snabbt, (kurvig snåvög eller många max accelerationer efter varandra till väldigt snabbt (bana).
Referral till sig själv? -tror det är bättre ”byta”
Butik eller internet? -ny via internet. Demo via säljare (som kan hjälpa dig leta) personligen skulle jag tveka på en demokörd P. Mååååååånga fullgasaccelerationer de utsatts för...
-jo! Det finns fler än de som syns på hemsidan.
-nybeställning? Många gissar att det är en ”uppdatering” på G inom 12mån.
-prissänkning? Om dollarn sjunker och ligger lägre stabilt en längre tid.
-aktivera AP? Nej personligen hade jag väntat om valet fanns (min Demo x100D hade AP2 aktiverad vid köp. Min tidigare P85 hade också AP1 aktiverad)
-ja inledningsvis och då man vill impa på kompisar. Till vardags nej! Hade tidigare P85 och utnyttjade otroligt sällan max. Inspirerad körning sänka effekten hyfsat snabbt, (kurvig snåvög eller många max accelerationer efter varandra till väldigt snabbt (bana).
Referral till sig själv? -tror det är bättre ”byta”
Butik eller internet? -ny via internet. Demo via säljare (som kan hjälpa dig leta) personligen skulle jag tveka på en demokörd P. Mååååååånga fullgasaccelerationer de utsatts för...
-jo! Det finns fler än de som syns på hemsidan.
-nybeställning? Många gissar att det är en ”uppdatering” på G inom 12mån.
-prissänkning? Om dollarn sjunker och ligger lägre stabilt en längre tid.
-aktivera AP? Nej personligen hade jag väntat om valet fanns (min Demo x100D hade AP2 aktiverad vid köp. Min tidigare P85 hade också AP1 aktiverad)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Mycket nöjd med våra efter 2600 mil. Lätta att hålla rena, ser ut som nya. Japp, vi har barn.Jika skrev:Är det någon som har erfarenhet av ultravit inredning? Ser väldigt snyggt ut tycker jag men är orolig att det kräver mer insats av mig än jag är beredd att lägga ner.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- Gustafsson
- Teslaägare
Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla
. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...
Min säljare (eller vad de nu kallas) frågade mig om jag hade nån referral-kod jag ville använda. Om jag inte hade nån så kunde han lägga på en kod åt mig. Dock var detta i somras så det kanske är ny policy nu?
- Gustafsson
- Teslaägare
Menar du att du fick en kod att ge till nån annan innan du fått bil ? Sist frågade säljaren bara vems referral-kod jag ville utnyttja.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...
Min säljare (eller vad de nu kallas) frågade mig om jag hade nån referral-kod jag ville använda. Om jag inte hade nån så kunde han lägga på en kod åt mig. Dock var detta i somras så det kanske är ny policy nu?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Menar du att du fick en kod att ge till nån annan innan du fått bil ? Sist frågade säljaren bara vems referral-kod jag ville utnyttja.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...
Nej, om jag inte hade nån kod att använda (t ex om man inte är aktiv på det här forumet och inte känner någon som har en Tesla) så kunde han använda en kod åt mig så jag ändå skulle få 9000:- och fri SuC på bilen. Uppfattade det som att det i princip var omöjligt att beställa en bil utan referral-kod.
Jag har läst om några som har använt sin egen kod, så det ska funka utan problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
FunkarHelectriC skrev:Jag har läst om några som har använt sin egen kod, så det ska funka utan problem.

Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Fast det är ju slöseri, man får ingen referal för det väl? Så är det bättre att någon annan får en svart laddare texHelectriC skrev:Jag har läst om några som har använt sin egen kod, så det ska funka utan problem.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Om man var konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tänka sig att den referall koden gick till någon säljaren kände...Verdi skrev:Gustafsson skrev:Menar du att du fick en kod att ge till nån annan innan du fått bil ? Sist frågade säljaren bara vems referral-kod jag ville utnyttja.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...
Nej, om jag inte hade nån kod att använda (t ex om man inte är aktiv på det här forumet och inte känner någon som har en Tesla) så kunde han använda en kod åt mig så jag ändå skulle få 9000:- och fri SuC på bilen. Uppfattade det som att det i princip var omöjligt att beställa en bil utan referral-kod.
Oavsett så gillar jag systemet med referrals smart!
Tack igen för mycket bra svar hjälp en bit på vägen till ett beslut i alla fall!
Har du kollat video på youtube där de kör drag race mellan 100D och P100D ? P100D försvinner mot horisonten. Helt galet =)
Har för mig man får alla benefits.Remuz skrev:Fast det är ju slöseri, man får ingen referal för det väl? Så är det bättre att någon annan får en svart laddare texHelectriC skrev:Jag har läst om några som har använt sin egen kod, så det ska funka utan problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ang axx så använder jag sällan max av min X90D, men jäklar vad kul det är att kös P1000D när man får chansen. Skulle inte tröttna i första taget
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja, det hade varit kul att köra Tesla med 1000kWh batteriRemuz skrev:Ang axx så använder jag sällan max av min X90D, men jäklar vad kul det är att kös P1000D när man får chansen. Skulle inte tröttna i första taget

Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Säljarna får officiellt inte göra så, men det kan man räkna ut rätt fort att de gör. De tar en kod, vilken som helst, från någon de känner eller en som de grävt fram på nätet eller forum eller vad som, och matar in, eftersom det självklart är lättare för dem att sälja bilar med kod än utan, och eftersom kunden bara lär bli förbannad senare om hen tillåts beställa bil utan kod.Verdi skrev:Gustafsson skrev:Självklart ska du använda någons referral-kod. Bara fördelar för alla. Byta kod behöver man ju inte göra, och har man inte någon Tesla kan man ju inte ge nån referral heller...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det fungerar, har gjort det själv 2017Patrik83 skrev:FunkarHelectriC skrev:Jag har läst om några som har använt sin egen kod, så det ska funka utan problem.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej,
Bjuder på 6 månader fri Supercharger laddning. Fint att ha för europaresan. Om du beställer en Tesla model S, 3 eller X genom min rekommendation nedan.
http://---
Bjuder på 6 månader fri Supercharger laddning. Fint att ha för europaresan. Om du beställer en Tesla model S, 3 eller X genom min rekommendation nedan.
http://---
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 1 gånger.
BV
- HerrNilsson
- Teslaägare
Håller med Leo. Det är en jäkla kul grej när man har folk i bilen som inte åkt P-modell eller ens Tesla tidigare och frågorna haglar kring Tesla och elbilar. Vissa lite skeptiska/tveksamma. Sen kör man ett par 0-100-starter och huvuden far bak i nackstöden och parkeringsbrickor och solglasögon flyger i kupén. Sen är det färdigsnackat bland skeptikernaLeo skrev:Är P så fantastisk som jag tänk mig?

Men i vardagen....nej. Nästa Tesla blir ingen P. Känns inte som att det är något vi nyttjar så att det motiverar merkostnaden. Tillräckligt snabba bilar ändå.
Upplever också att oväntat många vill race'a, visa att man hänger på, provocera lite i trafiken, något som varken jag eller frugan märkt med tidigare bilar. Man kör om, saktar ner, kör om osv. Ofta Audi eller Porsche-bilar som detta gäller. Detta är dock kanske mer Tesla-relaterat än P-modell-relaterat?
Mvh
Nilsson
Nilsson
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har inte kört en P100D men väl en P90DL och jämfört med min s85D så är det en helt annan typ av acc. Spelade inte de där extra par hundra tusen någon roll så skulle jag valt en P100D jmf med en utan P, hade det bara varit 50-100kkr skillnad så hade jag lätt tagit en P.