BMW i3 motorvägsräckvidd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

BMW i3 motorvägsräckvidd

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag håller på och skriver recension av BMW i3 för tidningen Elbilen i Sverige.

BMW i3s 94 Ah BEV, dvs 33 kWh batterier utan REX range extender.

När jag testade igår i -10 grader kom jag 13 mil i motorvägsfart, så den siffran vet jag från egen erfarenhet. Men hur långt kommer man på sommaren i motorvägsfart? 110 km/h

Jag tänkte skriva 18 mil enligt det jag läst på olika forum. Vad tycker ni som har BMW i3 själva?

Något annat ni BMW i3 ägare vill tillägga om bilen?
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare

Re: BMW i3 motorvägsräckvidd

Inlägg av johan_w »

Jag har en 60Ah BEV som andrabil. Upplever kanske 11-12 mil i 110km/h. Lägger man den snabbare går det snabbt utför, i 130 är det nog typ 8-9 mil. Stämmer ganska bra med 18 mil på 94Ah batteriet! Mätte någon gång och landade på 1300w per mil i 80-90 och 2100-2200w per mil i 130!

Annars fantastiskt bil om man ser vad den är bra till! Andrabil för familjens kortare resor, gärna i stan där vändradien och sikten är oslagbar!
Henrik Torphammar

Re: BMW i3 motorvägsräckvidd

Inlägg av Henrik Torphammar »

TiborBlomhall skrev:
Jag håller på och skriver recension av BMW i3 för tidningen Elbilen i Sverige.

BMW i3s 94 Ah BEV, dvs 33 kWh batterier utan REX range extender.

När jag testade igår i -10 grader kom jag 13 mil i motorvägsfart, så den siffran vet jag från egen erfarenhet. Men hur långt kommer man på sommaren i motorvägsfart? 110 km/h

Jag tänkte skriva 18 mil enligt det jag läst på olika forum. Vad tycker ni som har BMW i3 själva?

Något annat ni BMW i3 ägare vill tillägga om bilen?
Värt att notera är att även som för Leaf så spökar laddningen. på Eons gratis CCS så blir det bara 30kW medan clever på andra sidan gatan ger full fart fast för 5kr/kWh. Om det hör hemma i en recension vet jag inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar