21" fälgar i kombination med standard fjädring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

21" fälgar i kombination med standard fjädring

Inlägg av provoman »

21" fälgar i kombination med standard fjädringen. Någon säger att en s85D skulle vara obehagligt stötig med 21" hjulen, någon som har denna erfarenhet?

Luftfjädringen från MB som används har fått enorm kritik, mest då naturligtvis ifrån MB ägare eftersom Tesla inte funnits med denna fjädringstyp så länge. Synd att Tesla inte köpt in sig i Audis luftfjädring istället, i min A8:a och A7:a funkar den toppen och dessutom kan man ställa in den i flera lägen som comfort eller dynamic.

Står i begrepp att beställa en ny 85D i dagarna och skulle behöva ha input.

Notera att jag inte köper en Tesla av tanke på miljön. Så länge Kinas takt av miljöförstörelse är lika stor som övriga världens sammanlagda har knappast min bils avgaser eller ickeavgaser någon påverkan.

Toppentack på förhand

'Skrev samma som ovan i en kommentar men detta var tydligen inte tydligt nog'.
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Re: 21" fälgar i kombination med standard fjädring

Inlägg av Krill »

Jag upplever inte att 21" och standardfjädringen är ett dugg stötigt. Däremot bullrar det rejält från mina Michelin PS2 245 fram och 265 bak.. Men det är ju en annan femma.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Funkar hur bra som helst. Haft Audi S-line förut. Väldigt mycket stötigare. Likaså sportchassi på VW. Teslan är mera fast än stötig.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

provoman skrev:
Notera att jag inte köper en Tesla av tanke på miljön. Så länge Kinas takt av miljöförstörelse är lika stor som övriga världens sammanlagda har knappast min bils avgaser eller ickeavgaser någon påverkan.
Intressant förhållningssätt till ens egna påverkan på miljön, samt inlägg i en tråd som handlar om komfort.... :roll:
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Tack för adekvata svar. Precis vad jag behövde för att bestämma mig.

@Ghia#: Klargjorde endast (i min egen tråd) att jag inte tillhör miljöfundamentalisterna vilka inriktar sitt liv och övrigt till "räddande av världen" utan var mest intresserad av komfort och stil när det kommer till mitt bilägande :D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Luftfjädringen från MB som används har fått enorm kritik, mest då naturligtvis ifrån MB ägare eftersom Tesla inte funnits med denna fjädringstyp så länge.
Referens?

Gillar verkligen luftfjädringen, kan säkert bli bättre, men vari består den enorma kritiken?

Jag menar från Tesla ägare alltså. Hur en teknologi tillämpas praktiskt är ju ändå vad som räknas.

Annars kunde man säga "standardfjädring (tror set är bilstein) som används i bil X har fått enorm kritik, så det måste vara problem för Tesla också". (Givetvis också trams...) ;)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

provoman skrev:
@Ghia#: Klargjorde endast (i min egen tråd) att jag inte tillhör miljöfundamentalisterna vilka inriktar sitt liv och övrigt till "räddande av världen" utan var mest intresserad av komfort och stil när det kommer till mitt bilägande :D
Helt onödigt. Ingen bryr väl sig om det om du inte säger det. Nu får du istället flera svar som inte har med din fråga att göra.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tycker luftfjädringen är hur bra som helst...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

[quote="provoman"]21" fälgar i kombination med standard fjädringen. Någon säger att en s85D skulle vara obehagligt stötig med 21" hjulen, någon som har denna erfarenhet?

Luftfjädringen från MB som används har fått enorm kritik, mest då naturligtvis ifrån MB ägare eftersom Tesla inte funnits med denna fjädringstyp så länge. Synd att Tesla inte köpt in sig i Audis luftfjädring istället, i min A8:a och A7:a funkar den toppen och dessutom kan man ställa in den i flera lägen som comfort eller dynamic.

[quote]

Luftfjädring har jag haft på mina mercor sedan mer än 10 år och dom har alltid haft inställningsmöjligheten Comfort, sport och terräng.
Har inte Teslan detta också om det är Mercans luftfjädring som används?'

Att den skulle fått kritik har jag inte set vare sig från Mercedeshåll eller från Teslaägare som har den, den kommer jag att beställa till min Tesla då jag är mycket nöjd med Mercans fjädring.
Senast redigerad av Jorma, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

USA släpper ut 17 ton ghg per person och år
Finland släpper ut 11
Danmark släpper ut 8
Norge släpper ut 7
Sverige och China ligger på delad plats på typ 5

De är 1,3 miljarder människor... Hela Europa och nordAmerika släpper ut mer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

I Model S kan man av någon anledning bara ställa höjden. förstår inte heller varför de gjort så, de har ju en hel 17" skärm där man skulle kunna göra olika inställningar. 90% av tiden vill jag ha komfort resten terräng och kanske någon gång sport.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

LarsL skrev:
I Model S kan man av någon anledning bara ställa höjden. förstår inte heller varför de gjort så, de har ju en hel 17" skärm där man skulle kunna göra olika inställningar. 90% av tiden vill jag ha komfort resten terräng och kanske någon gång sport.

Då är det samma som Mercan,s som i sportläge sänker 2 cm, i terräng höjer 6 cm från comfortläget.
Den är hårdare i fjädringen både i sport och terrängläget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ok, E-klass (2012) har höjning och sänkning på en knapp och en annan för sport eller komfort.
En stor fördel med Teslas system är att det kommer ihåg vart man höjt och sänkt och höjer och sänker där igen när du kommer tillbaka. Om inte annat så kan det bli ett kul practical joke.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

provoman skrev:
Så länge Kinas takt av miljöförstörelse är lika stor som övriga världens sammanlagda har knappast min bils avgaser eller ickeavgaser någon påverkan.
Vilken typ av bil du köper har däremot stor betydelse. För varje såld Model S får Tesla ekonomi till att göra ytterligare förbättringar på existerande och kommande bilar. Med tanke på Teslas små volymer, gör varje såld Tesla skillnad. Samtidigt är det raka motsatsen med bottenfärg-Romsons dieselbåt - varje liter smutsig diesel hon tankar, ökar oljeutvinningen med motsvarande mängd, samt finansierar teknikutveckling inom fracking och liknande.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Re: 21

Inlägg av Lessmog »

Herr X skrev:
provoman skrev:
Så länge Kinas takt av miljöförstörelse är lika stor som övriga världens sammanlagda har knappast min bils avgaser eller ickeavgaser någon påverkan.
Vilken typ av bil du köper har däremot stor betydelse. För varje såld Model S får Tesla ekonomi till att göra ytterligare förbättringar på existerande och kommande bilar. Med tanke på Teslas små volymer, gör varje såld Tesla skillnad. Samtidigt är det raka motsatsen med bottenfärg-Romsons dieselbåt - varje liter smutsig diesel hon tankar, ökar oljeutvinningen med motsvarande mängd, samt finansierar teknikutveckling inom fracking och liknande.
OT, men: Menar du möjligen Zigenarson? 8-) Åsa var ju nyligen ute och slirade lite på de etniska uttrycken och misshandlade pudeln.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

provoman skrev:
Antar att du slänger batterier, mediciner och allt annat i samma soppåse då också, right?
Motorolja, rengöringsmedel och liknande häller du ut i avloppet.
Och du handlar aldrig ekologiskt, burhöns och fastkedjade kossor mår säkert bra ändå.

Det spelar ju ändå ingen roll... ellerhur..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ECO handlar jag aldrig om jag kan låta bli, politisktställningtagande. Man ska liksom inte gå på allt.

Att låta bli att köpa olja av Ryssland tycker jag är anledning nog för att köra elbil.
Skriv svar