Jag har nyligen fått frågan om just eldrivna snöskotrar, sa väl något i stil med att just snöskotern inte är det fordon som kommer elektrifieras först pga viktproblematiken med just snöskotrar. Sen fick jag se detta:
http://feber.se/fordon/art/378936/elect ... ldriven_s/
227 kg är definitivt helt ok. Finns lättare skotrar men då är det torrvikt som anges, räknar man tjänstevikt så är den helt i parentes med de bensindrivna konkurrenterna.
Detsamma gäller priset, finns billigare skotrar men också dyrare.
10 mils räckvidd är i kortaste laget om den ska ersätta alla former av skoterkörning, då måste det finnas ställen att ladda på mitt ute i skogen vilket blir problematiskt. Men ökar man det till 20 mil så skulle jag säga att man är i land (nya Roadster-Semi batteri....). Min förra skoter (Yamaha Nytro XTX) drog ca 1.3 l/mil vid långfärd/ledkörning och hade en tank på 28l, dvs, ca 20 mils räckvidd. För den som tar skotern ut på sjön och grillar lite korv, drar ungarna på bob bakom osv så lär 10 mil fungera alldeles utmärkt.
Prestanda lär vara minsta problemet, man slipper variator (rem byten), oljebyten/påfyllning (4T/2T) osv. De miljömässiga fördelarna förstås. Här kan man tro att skotrar som körs en kort del på året och få mil är en parentes, men icke:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6898586
Skotrar står för 3 % av utsläppen i länet. Finns inga krav på katalysator på skotrar vilket jag antar är en bidragande orsak till detta.
El-snöskoter
Moderator: Redaktion
El-snöskoter
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: El-snöskoter
Det var som fan! 
Här pratade vi om det för bara nån dag sedan och jag sa ungefär som du gjorde, den där ser jag fram mot att få testa!
Fördelarna på just skoter är ju som sagt många och förutom det du redan räknat upp så lär ju driftsäkerheten mitt ute i skogen vara sjukt bra,
inte kul när dom jäklas lixom... Så om den "startar" så gott som 100%-igt så är det en svinbra.
10 mil skulle funka för typ all körning här hemma men inte på fjällresorna kanske (då kör man ju lätt typ 30-40 mil per dag).

Här pratade vi om det för bara nån dag sedan och jag sa ungefär som du gjorde, den där ser jag fram mot att få testa!

Fördelarna på just skoter är ju som sagt många och förutom det du redan räknat upp så lär ju driftsäkerheten mitt ute i skogen vara sjukt bra,
inte kul när dom jäklas lixom... Så om den "startar" så gott som 100%-igt så är det en svinbra.
10 mil skulle funka för typ all körning här hemma men inte på fjällresorna kanske (då kör man ju lätt typ 30-40 mil per dag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19