Isig backe! Slip Start ON?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
per
Teslaägare

Isig backe! Slip Start ON?

Inlägg av per »

Om en vecka när jag återvänder från semestern kommer jag att behöva åka först ner och sedan uppför en lång brant backe, skogsbilväg, som i rådande väderomslag troligtvis blivit till blankis. Bilen är S70D med Pirelli dubbfria vinterdäck.

1. När jag kör uppför med alla inställningar i normalläge, kommer då antislirfunktionen att göra att jag förlorar all dragning när något hjul slirar? Detta är ju ett skräckscenario!

Undviker jag detta om jag kopplar in SLIP START?

2. När jag kör utför så fungerar ju inte REGEN vid hastigheter under ca 10 km/h. Då har det väl knappast någon betydelse om jag kopplat om till REGEN LOW, utan det är väl bromsarnas ABS som får klara situationen?

Tacksam för synpunkter. Det underlättar om jag vet hur bilen kommer att reagera.
Hur jag själv reagerar är en annan och mycket mer oberäknelig fråga! ;)

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Isig backe! Slip Start ON?

Inlägg av Leo »

Slipstart borde innebära att bilen tillåter hjulspinn istället för att strypa gasen. Dvs bilen ”tuggar sig fram” med hjulspinn om du vill ha det så.

Regen low lär ju inte skada då du kör ”utför” för att ta fart eller försöka rulla ”hålla gasfoten i rätt mellanläge” Är nog onödigt krångligt att fippla med att lägga ur/i växeln i situationen du beskriver.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar