Köphjälp P100D
Moderator: Redaktion
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Köphjälp P100D
P100D, finns risk att när du väl vill ha extra pulver, så kommer du ångra dig att du inte uppgraderade.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Tars skrev:P100D, finns risk att när du väl vill ha extra pulver, så kommer du ångra dig att du inte uppgraderade.

Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Jag resonerade såhär för att motivera mig själv att köpa P.
1. Andrahandsvärdet är högre. Så om du räknar med att sälja bilen inom en överskådlig framtid är inte hela prisskillnaden en kostnad. En del får du ju tillbaka
2. Om man har råd; jag tror på Elon och att det är viktigt att Tesla lyckas med ffa M3 för att få hjulen i rullning hos andra tillverkare. En P bil bidrar avsevärt mycket mer till att hjälpa Tesla att nå fram. Så man kan se det lite som en investering i miljön.
3. Bilen är galet rolig att köra. Jag njuter av axet varje dag jag kör till jobbet. En kort sträcka på 8km, men det räcker. Om du mest kör med familj i bilen får du dock väldigt sällan nyttja prestandan. Folk blir åksjuka på nolltid.
1. Andrahandsvärdet är högre. Så om du räknar med att sälja bilen inom en överskådlig framtid är inte hela prisskillnaden en kostnad. En del får du ju tillbaka
2. Om man har råd; jag tror på Elon och att det är viktigt att Tesla lyckas med ffa M3 för att få hjulen i rullning hos andra tillverkare. En P bil bidrar avsevärt mycket mer till att hjälpa Tesla att nå fram. Så man kan se det lite som en investering i miljön.
3. Bilen är galet rolig att köra. Jag njuter av axet varje dag jag kör till jobbet. En kort sträcka på 8km, men det räcker. Om du mest kör med familj i bilen får du dock väldigt sällan nyttja prestandan. Folk blir åksjuka på nolltid.
Det som är synd är att det är så få skillnader mellan den 75d jag har en P100d. Kommer inte kännas så speciellt när man sätter sig i den tänker jag. Tyskarna har ju en fantastisk tradition av att göra prestandardversioner av enklare familjebilar.
Hade varit lättare om den ena hade varit en M3.
Inväntar i första hand att titta på hur priserna blir efter april, känns som att alla tillverkare som presenterar olika el varianter på löpande band sätter press på tesla att göra något för att hålla igång försäljningen på S och X, även om ingen annan ännu kan leverera något som direkt konkurrerar.
Hade varit lättare om den ena hade varit en M3.
Inväntar i första hand att titta på hur priserna blir efter april, känns som att alla tillverkare som presenterar olika el varianter på löpande band sätter press på tesla att göra något för att hålla igång försäljningen på S och X, även om ingen annan ännu kan leverera något som direkt konkurrerar.
Finns det indikationer på att priserna kommer att justeras i april?Jika skrev:Inväntar i första hand att titta på hur priserna blir efter april, känns som att alla tillverkare som presenterar olika el varianter på löpande band sätter press på tesla att göra något för att hålla igång försäljningen på S och X, även om ingen annan ännu kan leverera något som direkt konkurrerar.
Ett tag var ju dollarkursen på väg ner, men de senaste veckorna har den snarare gått upp igen.
Model Y LR 2022
- OfarligTesla
- Teslaägare
Just nu verkar det ju dock inte vara några problem att hålla igång försäljningen så tror inte vi får se sådana åtgärder på ett tag, det enda skulle ju vara dollarkursen men det har ju gått åt skogen på sista tiden.Jika skrev:Inväntar i första hand att titta på hur priserna blir efter april, känns som att alla tillverkare som presenterar olika el varianter på löpande band sätter press på tesla att göra något för att hålla igång försäljningen på S och X, även om ingen annan ännu kan leverera något som direkt konkurrerar.
Tittar man på kursen Nov- Dec med de senaste noteringarna så ligger vi fortsatt 10-20 öre under den nivån. Men antar att det beror en hel del på hur EU bemöter importtullarna.