Ögnade sammanfattningen och jag tycker att det verkar vara en ganska genomtänkt utredning.
De ändrar definitionen av förare så att det kan vara en person som inte är i fordonet. Vidare kan en förare föra flera fordon och ett fordon kan ha flera (dock minst en) förare. Det möjliggör körning på distans, samt kolonnkörning av flera fordon där endast ett av dem körs manuellt.
Dessutom föreslår utredningen att man ska flytta straffrättsligt ansvar från föraren till ägaren när det framförs automatiskt. Tillverkaren har redan ansvaret för att produkten fungerar enligt specifikation.
Alltså är det ägarens ansvar att fordonet är trafiksäkert. Förarens ansvar om man ställt in systemet att exempelvis köra snabbare än hastighetsbegränsningen. Och tillverkaren har i sin tur ansvar mot ägaren om det är ett produktfel som gjorde att systemet inte levde upp till regelverket.
Föraren har fortsatt ansvar för sådant som systemet inte själv kan kontrollera, exempelvis att bälta barn, samt att ta över körning om automatiken begär det. Ett nytt brott (Vårdslöshet i trafik under automatiserad körning) införs för att kriminalisera användning av tekniken där det inte är lämpligt eller på ett sätt som innebär fara. Ett exempel som nämns är om man underlåter att ta över när automatiken begär det.
Dessutom förordar utredningen införande av nya vägmärken. Väghållare ska kunna förbjuda körning med automatiserade fordon, men även påbjuda det. Med andra ord införs vägmärken för att man i framtiden ska kunna reservera filer på motorväg för automatiserade fordon.
Det verkar finnas en del begränsningar i gällande konventioner och EU-regelverk som förhindrar att man går längre nu. Men tycker att det här verkar vara ett helt rimligt första steg. Man kan ju lätta upp nykterhetskravet i automatiska fordon efterhand som tekniken blir beprövad. Är ju rimligt att det finns någon gräns även framgent eftersom man har ansvar för annat än körningen, men kanske inte måste vara 0,2 promille som när man kör själv.