Testade idag att första gången ladda på något annat än trefas hemma och Supercharger.
Kopplade in typ-2 sladden till en E.ON laddbox märkt 22 kW/32A. Dock fick jag bara 11 kW/16A (trots att min bil fr. 2014/15 har dubbelladdare).
Testade laddstolpen bredvid som delades med en annan laddande Tesla och där fick jag bara 8A/6kW.
Frågan är om detta är normalt på något sätt (dvs att man kan få 16A även när det står 32A) eller om det var fel på antingen ladustolpen eller min laddare. Och blir det automatiskt lägre effekt om man kopplar in på en laddstolpe med annan bil på?
Mvh Terra
E.ON laddning märkt 22 kW/32A men gav bara 11kW/16A
Moderator: Redaktion
Re: E.ON laddning märkt 22 kW/32A men gav bara 11kW/16A
Står det 32A på laddskärmen, när du inte kopplat in bilen?
Klarar din Typ 2 kabel 32A/22kW?
Johan
Klarar din Typ 2 kabel 32A/22kW?
Johan
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
E.ON lastbalanserar sina klustrade 22kW/32A-stolpar, vilket gör att strömstyrkan blir lägre om det laddar fler bilar. Jag har laddat några gånger på en av E.ONs laddstationer där det finns 6 laddare. När jag var ensam fick jag ut 24A/16.5kW (max på min bil). När det kom en bil till som kopplade in drogs hastigheten ner till 21A, därefter 19A och sen ner mot 16A när det var 4 bilar som laddade. Jag följde det lite sporadiskt i Appen och såg att Amperen/hastigheten hoppade upp och ner. Att det hoppade ojämnt antal Ampere beror säkert på att de bilarna som kopplade in hade olika typer av ombordladdare med varierad maxkapacitet. Exempelvis får man säkert högre effekt om det står tre hybrider parkerade jämte som bara drar 3,6kW.
Det är säkerligen så att E.ON har olika kapacitet vid olika platser. Exempelvis på laddgator där det är långtidsparkering parkerar bilarna ofta länge och då spelar det ingen roll att strömstyrkan går ner till halva hastigheten. Mycket bättre att de sätter ut fler laddstolpar/parkeringsplatser med en lastbalanserad lösning än att de har färre stolpar, men levererar högre effekt på varje stolpe.
Det är säkerligen så att E.ON har olika kapacitet vid olika platser. Exempelvis på laddgator där det är långtidsparkering parkerar bilarna ofta länge och då spelar det ingen roll att strömstyrkan går ner till halva hastigheten. Mycket bättre att de sätter ut fler laddstolpar/parkeringsplatser med en lastbalanserad lösning än att de har färre stolpar, men levererar högre effekt på varje stolpe.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
SÅ länge det är skyltat att det är så, Upp till 22kw, skulle vara en bättre markering på stolpen i så fall. För står det att man ska få 22kw och man räknar med att få det för att åka vidare vid en viss tid så blir det snopet om man bara fått hälften av sin laddning.helix skrev:Mycket bättre att de sätter ut fler laddstolpar/parkeringsplatser med en lastbalanserad lösning än att de har färre stolpar, men levererar högre effekt på varje stolpe.

Tesla Model Y
gellerstam
Precis vad jag tänker, om man faktiskt ska använda sig av dessa laddare på "riktigt" och man väntar sig 22 kW och bara kanske får 6 kW (som jag fick på den stolpen där en annan Tesla redan laddade) så blir det nog lite gnäll bland frun och ungarna när 1 timme på stan får göras till 4 timmar
Johan
Ja, jag kan sätta limit upp till 32A på displayen. (Det var det du menade va?) Kabeln är från Tesla och ska klara 32A
helix
Håller i stort med dig, men då gäller det ju att man vet detta. Och inte planerar för 1 timmes 22 kW-laddning och kanske bara får 6 kW.
Precis vad jag tänker, om man faktiskt ska använda sig av dessa laddare på "riktigt" och man väntar sig 22 kW och bara kanske får 6 kW (som jag fick på den stolpen där en annan Tesla redan laddade) så blir det nog lite gnäll bland frun och ungarna när 1 timme på stan får göras till 4 timmar

Johan
Ja, jag kan sätta limit upp till 32A på displayen. (Det var det du menade va?) Kabeln är från Tesla och ska klara 32A
helix
Håller i stort med dig, men då gäller det ju att man vet detta. Och inte planerar för 1 timmes 22 kW-laddning och kanske bara får 6 kW.
- Monark1954
- Teslaägare
Skyltning upp till 22 kW är bra men "först till kvarn" får full effekt är en annan variant.
Det förutsätter dock att laddprotokollet för alla olika elbilsfabrikat verkligen klarar av att kommunicera laddaren.
Även om protokollet är standardiserat är jag osäker om alla följer protokollet fullt ut.
Den erfarenhet av Chademo vi har är att laddaren berättar att enligt bilen tar laddningen X timmar. (Tesla MX).
När man kopplar in får man då i bästa fall veta vilken effekt/laddtid man får som sen inte blir sämre utan kan bli bättre när bilar lämnar.
Ni som har flera E-ON laddare i er närhet bör berätta för dem om era synpunkter.
Det förutsätter dock att laddprotokollet för alla olika elbilsfabrikat verkligen klarar av att kommunicera laddaren.
Även om protokollet är standardiserat är jag osäker om alla följer protokollet fullt ut.
Den erfarenhet av Chademo vi har är att laddaren berättar att enligt bilen tar laddningen X timmar. (Tesla MX).
När man kopplar in får man då i bästa fall veta vilken effekt/laddtid man får som sen inte blir sämre utan kan bli bättre när bilar lämnar.
Ni som har flera E-ON laddare i er närhet bör berätta för dem om era synpunkter.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro