Däckbuller och Continental Contisilent?
Moderator: Redaktion
Däckbuller och Continental Contisilent?
Jag kör med 21" Vossen VFS/1 och Michelin PS2, har förvisso bara kört 40 mil med dem men tycker det bullrar rejält från däcken. Ni som har kört lite längre med era PS2, blir de tystare när de är inkörda? Om inte så överväger jag byte till Contisilent, läser på TMC att det är stor skillnad i buller till Conti´s fördel tack vare skumgummit (eller vad det nu är) inuti däcket.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Re: Däckbuller och Continental Contisilent?
Jag har PS3 på min nuvarande bil och upplever att de bullrar bra mycket mer än mina dubbfri.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Jag kör 20" PS2 på min fossil-bil idag.
Det är inte de tystaste däcken. De brukar få kritik för det i olika däcktester.
Men jag upplever att de har bra grepp och vägegenskaper i övrigt.
Det är inte de tystaste däcken. De brukar få kritik för det i olika däcktester.
Men jag upplever att de har bra grepp och vägegenskaper i övrigt.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
PS2 låter men de är grymma däck på en sportbil... Däck med komfort tappar grepp/handling. P85D tycker jag skall ha riktiga sportdäck, en 70D kan man nog lögga fokuset på komfort med. Min uppfattning och knappast rätt eller fel... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jo visst är PS2 överlägsna allt annat i grepp och skärpa, men hur mycket sämre kan Contisilent vara egentligen? Kanske är värt att offra en smula grepp för avsevärt lägre ljudnivå? Jag tänker högt här alltså..hybris skrev:PS2 låter men de är grymma däck på en sportbil... Däck med komfort tappar grepp/handling. P85D tycker jag skall ha riktiga sportdäck, en 70D kan man nog lögga fokuset på komfort med. Min uppfattning och knappast rätt eller fel...
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Men Hybris, du har väl rullat en del med dina PS2 nu, blir det tystare efter ett par hundra mil?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag har 19" med PS3 på ena bilen (P85+) samt 21" med PS2 på den andra (P85D). Bilen med 19" är markant tystare och det märks direkt när man kör iväg. Jag funderar på Contisilent, men vilken dimension ska man välja till bakhjulen? (265/35 verkar ej finnas).
PS2 blir inte tystare när de rullat några hundra mil.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
De kanske är något tystare men ärligt talat... På den urkassa asfalten med grus som lagts på många sträckor. Där bullrar de ganska mycket. På den fina svarta. Nyagda asfalten är de ju hör sköna som helst. Så jag PS2 blir något tystare efter inkörning men det är inte så mycket. Med 21" och feta fälgar är bilen ett under av komfort jämfört med allt annat men jämfört med en Mercedes S på 17" ballongdäck... Welll...
så ja PS2 har ett hyfsat vägljud. Skulle jag själv byta? Tveksamt. Skulle nog behöva prova och se att väghållning/handling är lika bra liksom förbättringen i ljud rejäl.
Så provkör däck på den bullriga asfalten är nog mitt tips. Det är där jag stör mig lite men det gjorde jag med mina Continental (ej de som prats om i tråden dock) och mina Nokian Haka också. (Sommardäck på andra bilar och 19")
P85D är en supersportbil. Inte en svävare... På med sportdäcken! Kör man inte aktivt fine...,men varför har man då P85D?
skall tillägga att jag är supernöjd med bilen inklusive däcken. Det ovan är en detalj och jag inser att det knappast går att få handling och komfort. Sedan kan ju frågan vara vilken balans mellan de två man som individ behöver...

Så provkör däck på den bullriga asfalten är nog mitt tips. Det är där jag stör mig lite men det gjorde jag med mina Continental (ej de som prats om i tråden dock) och mina Nokian Haka också. (Sommardäck på andra bilar och 19")
P85D är en supersportbil. Inte en svävare... På med sportdäcken! Kör man inte aktivt fine...,men varför har man då P85D?

Har inte P85D square setup nuförtiden? Så då blir det väl 245/45 bak med?Segelflygaren skrev:Jag har 19" med PS3 på ena bilen (P85+) samt 21" med PS2 på den andra (P85D). Bilen med 19" är markant tystare och det märks direkt när man kör iväg. Jag funderar på Contisilent, men vilken dimension ska man välja till bakhjulen? (265/35 verkar ej finnas).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Nu finns väl contisilent bara på continentals sportdäck sportcontact 5p. Och passande teslan bara för 21" så det är ju knappast ballongdäck vi pratar om utan de bästa sportdäcken (för vanlig bil) från continental.hybris skrev:De kanske är något tystare men ärligt talat... På den urkassa asfalten med grus som lagts på många sträckor. Där bullrar de ganska mycket. På den fina svarta. Nyagda asfalten är de ju hör sköna som helst. Så jag PS2 blir något tystare efter inkörning men det är inte så mycket. Med 21" och feta fälgar är bilen ett under av komfort jämfört med allt annat men jämfört med en Mercedes S på 17" ballongdäck... Welll...så ja PS2 har ett hyfsat vägljud. Skulle jag själv byta? Tveksamt. Skulle nog behöva prova och se att väghållning/handling är lika bra liksom förbättringen i ljud rejäl.
P85D är en supersportbil. Inte en svävare... På med sportdäcken! Kör man inte aktivt fine...,men varför har man då P85D?skall tillägga att jag är supernöjd med bilen inklusive däcken. Det ovan är en detalj och jag inser att det knappast går att få handling och komfort. Sedan kan ju frågan vara vilken balans mellan de två man som individ behöver...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Kan säga att jag har helt nya Nokian på vår Toyota Corolla. 15". Bilen bullrar rejält mycket mer än vår P85D på 21" och PS2... Så allt är,relativt... 

Tack för det Hybrishybris skrev:Kan säga att jag har helt nya Nokian på vår Toyota Corolla. 15". Bilen bullrar rejält mycket mer än vår P85D på 21" och PS2... Så allt är,relativt...

- Segelflygaren
- Teslaägare
Jo men jag har bredare fälgar bak. Jag tror inte att det blir bra med 245 bak.matbl skrev:Har inte P85D square setup nuförtiden? Så då blir det väl 245/45 bak med?Segelflygaren skrev:Jag har 19" med PS3 på ena bilen (P85+) samt 21" med PS2 på den andra (P85D). Bilen med 19" är markant tystare och det märks direkt när man kör iväg. Jag funderar på Contisilent, men vilken dimension ska man välja till bakhjulen? (265/35 verkar ej finnas).
Har någon koll på om man ska välja 275/35 eller 275/30 till bakhjulen (när nu inte 265/35 finns)?
Nog bäst att kolla med en seriös däckverkstad. Men om du har originalfälgarna som är 9" breda bak så blir 245 inte bra. Jag vill verkligen ha contisilent nu, står inte ut med bullret från PS2´orna.Segelflygaren skrev:Jo men jag har bredare fälgar bak. Jag tror inte att det blir bra med 245 bak.matbl skrev:Har inte P85D square setup nuförtiden? Så då blir det väl 245/45 bak med?Segelflygaren skrev:Jag har 19" med PS3 på ena bilen (P85+) samt 21" med PS2 på den andra (P85D). Bilen med 19" är markant tystare och det märks direkt när man kör iväg. Jag funderar på Contisilent, men vilken dimension ska man välja till bakhjulen? (265/35 verkar ej finnas).
Har någon koll på om man ska välja 275/35 eller 275/30 till bakhjulen (när nu inte 265/35 finns)?
Provkör innan du byter. Viss asfalt låter nästan alla bilar och däck illa på. Tyvärr är,den mest lagd på 90-110 vägar. I den lilla Corollan med 15" Nokian låter det ännu mer. Så provkör continental någonstans innan du byter. Kanske bättre att köra slut på dina PS2 innan du byter....
Hade samma störande vägljud i min X5a som hade 19" och Continental.,det är dock helt andra continental såklart.
[quote="Krill"
Har inte P85D square setup nuförtiden? Så då blir det väl 245/45 bak med?[/quote]
Jo men jag har bredare fälgar bak. Jag tror inte att det blir bra med 245 bak.
Har någon koll på om man ska välja 275/35 eller 275/30 till bakhjulen (när nu inte 265/35 finns)?[/quote]
Nog bäst att kolla med en seriös däckverkstad. Men om du har originalfälgarna som är 9" breda bak så blir 245 inte bra. Jag vill verkligen ha contisilent nu, står inte ut med bullret från PS2´orna.[/quote]
Om man tittar på vad snorvaplarna använder för däck så behöver tycker dom att 225 till 10,5" fälgar är lagom
(hål i huvudet)
Har inte P85D square setup nuförtiden? Så då blir det väl 245/45 bak med?[/quote]
Jo men jag har bredare fälgar bak. Jag tror inte att det blir bra med 245 bak.
Har någon koll på om man ska välja 275/35 eller 275/30 till bakhjulen (när nu inte 265/35 finns)?[/quote]
Nog bäst att kolla med en seriös däckverkstad. Men om du har originalfälgarna som är 9" breda bak så blir 245 inte bra. Jag vill verkligen ha contisilent nu, står inte ut med bullret från PS2´orna.[/quote]
Om man tittar på vad snorvaplarna använder för däck så behöver tycker dom att 225 till 10,5" fälgar är lagom
(hål i huvudet)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- Segelflygaren
- Teslaägare
Dom är i princip slut, i alla fall i bak.hybris skrev:Provkör innan du byter. Viss asfalt låter nästan alla bilar och däck illa på. Tyvärr är,den mest lagd på 90-110 vägar. I den lilla Corollan med 15" Nokian låter det ännu mer. Så provkör continental någonstans innan du byter. Kanske bättre att köra slut på dina PS2 innan du byter....

Ok, nu har mina PS2 rullat 100 mil och jag upplever att de rullar betydligt tystare nu. Jag är ändå lite nyfiken på contisilent men beställer man sådana nu får man de inte förrän i augusti!
Än så länge finns de bara till framhjulen (245) och inte 265 till bakhjulen.

ContiSilent finns bara i 21" va? hade gærna haft de på mina 19". Ingen som hørt nåt om att det kommer?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kontaktade Continental i Februari och fick då följande svar:
Så det blir att ligga på Tesla Motors isf och få dem att göra en OEM-variant för R19.
Om Tesla vill att vi tar fram ett sådant däck för Orginal montering så gör vi det men inte som ett rent replacement däck på eftermarknaden då utvecklings kostnaderna är högt för ett modell anpassat däck.
Däcket kommer bara att fungera på den bil det är utvecklat för. Det är inte säkert att man kan nå några förbättringar heller då beror på vilken ljudfrekvens som behöver dämpas.
Med vänliga hälsningar / Best regards
XXXXX
Customer Service Manager / Technical service
SE-400 32 Göteborg
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Hej
Jag monterade på nya Vossen VFS2 22" igår. Jag valde Pirelli Zero Nero 245/30 ifram och 295/25 ibak. Och jag måste säga att jag är förvånad över hur tyst bilen fortfarande är. Lite mer vägljud fick jag naturligtvis, men inget som jag stör mig på. Ska göra en bullermätning med telefonen. Men som sagt, riktigt nöjd
Jag monterade på nya Vossen VFS2 22" igår. Jag valde Pirelli Zero Nero 245/30 ifram och 295/25 ibak. Och jag måste säga att jag är förvånad över hur tyst bilen fortfarande är. Lite mer vägljud fick jag naturligtvis, men inget som jag stör mig på. Ska göra en bullermätning med telefonen. Men som sagt, riktigt nöjd

Senast redigerad av REDNEB, redigerad totalt 2 gång.
hade du 19 eller 21 innan du monterade 22?REDNEB skrev:Hej
Jag monterade på nya Vossen VFS2 22" igår. Jag valde Pirelli Zero Nero 245/30 ifrån och 295/25 inaktuella. Och jag måste säga att jag är förvånad över hur tyst bilen fortfarande är. Lite mer vägljud fick jag naturligtvis, men inget som jag stör mig på. Ska göra en bullermätning med telefonen. Men som sagt, riktigt nöjd
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag hade 19" orginal med Michelin Pilot Sport 3, 245/45.