Har för mig att jag såg något tråd där något frågade om åska vid laddning. Hittar inte tråden, men hittade en intressant grej.
http://teknikensvarld.se/tesla-model-s- ... er-185564/
Åska
Moderator: Redaktion
Re: Åska
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Såg artikeln och tänkte faktiskt lägga in den här när jag såg att någon hunnit före.
Vad gör man när det åskar - inte ladda? Det är ju svårt när bilen står på laddning utan att man är i närheten.
Vem står för ev. skador som uppstår genom åska? Dvs täcks det av garantin?
Vad gör man när det åskar - inte ladda? Det är ju svårt när bilen står på laddning utan att man är i närheten.
Fel av mig, det är delkaskons brandmoment:
Protectors försäkringsöversikt skrev:Moment: Brand
Självrisk 10% pbb*
Omfattning: Brand, åsknedslag eller explosion
Säkerhetsföreskrift: Följa myndigheters föreskrifter för att förhindra eller begränsa skada
Aktsams försäkringsvillkor skrev:Vad du får ersättning för
Skada på grund av:
• brand, det vill säga eld som kommit lös.
• blixtnedslag
• explosion
• brand som anlagts av annan person.
Med annan person menas annan än dig själv som handlat utan ditt samtycke.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Beror på var man bor. Och hur utsatta ledningarna är.eTron skrev:Såg artikeln och tänkte faktiskt lägga in den här när jag såg att någon hunnit före.
I vårt gamla hus fick jag alltid koppla ut tv mm vid åska, annars var det garanterat nåt som gick sönder. Där vi bor nu har vi aldrig haft problem. Inte ens om det varit riktigt rejält oväder och blixtnedslag precis nedanför gatan.
Om du inte brukar ha problem, så tror jag inte att bilen kommer vara mer utsatt.