Verdi skrev:Varför blandar du in nybilspriset? Så du menar att Tesla var schyssta mot han som bytte in den första gången och subventionerade honom? Och nu ska andre brukaren minsann få betala för det också? Njae. Det fungerar ju inte så. Den affären är redan gjord. Nu blir det en ny affär.
Det du säger om 25-30% bara den rullar ut i hallen är bara fel. Önskar du hade rätt. Då hade jag köpt en ny hallbil varje år och åkt gratis...
Jag hävdar att han kan få 900' efter att Stefan tagit sitt. Varför ska Tesla ha en marginal på närmare 150' på en begagnad bil? Såna marginaler har inga andra handlare. Förstår inte varför du försvarar Tesla i detta?
Nu skrev jag ut _ur_ hallen, d.v.s. levererats till en kund, alltså att bilen är inregistrerad och i trafik, d.v.s. såld. Och oavsett om du vill byta in en 1 månad gammal bil eller ett år gammal bil så räknas den direkt som begagnad och med allt som kommer till där, t.ex. värdeminskning. Och värdeminskning på om bilen gått 150mil eller 1500mil lär inte vara så stor skillnad på, den är oavsett begagnad i de flestas ögon, inklusive bilhandlarens, alltså dras ca. 25% av på värdet.
Ja det är bara frågan om han är villig att ta den chansen, att testa via annan handlare eller byta in den via Tesla. Man sitter aldrig i ett bra förhandlingsläge om man är i tidsbrist för att slå till på bil som annonserats eller redan råkat köpa en annan bil.
Jag anser nog att nybilspriset är det rätta att utgå ifrån när värdeminskningen ska beräknas. Sedan kan köparen av en begagnad bil kommit in bra eller mindre bra i relation till värdeminskningen.
För övrigt så försvarar jag ingen, mer än möjligen mig själv. Jag bara gjorde en reflektion över att jag nog inte ser priset han erbjudits som chockerande lågt eller ens speciellt mycket lågt. Men förstår att alla som sitter med likvärdiga bilar, eller ja alla som vill sälja sin bil oavsett märke helst vill att värderingen ska vara mycket högre.
Model Y LR.
Model S70D