"Se världen bli varmare" har ni sett den?
Moderator: Redaktion
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: "Se världen bli varmare" har ni sett den?
Welcome to hell (in a not so far future...)
Problemet med uppvärmningen är egentligen inte att det blir varmare på klotet utan med vilken hastighet det blir varmare. 30-40 år kan tyckas vara lång tid för de flesta människor men är inte ens en blinkning i Jordens historia. Finns inga djur, förutom kanske människan på vissa platser, som kommer kunna anpassa sig till det nya klimat som vi håller på att få.
Själv köper jag dock inte en elbil för att minska utsläpp av växthusgaser. Jag tror att mänskligheten ändå kommer bränna upp all kol och olja så fort det går. Om så västvärlden ställde om till 100% elbilar på 30 år (vilket i princip betyder att inga mer fossilbilar alls får säljas från och med idag pga livslängden på fossilbilar) så kommer oljan och kolet ändå eldas upp.
Problemet med uppvärmningen är egentligen inte att det blir varmare på klotet utan med vilken hastighet det blir varmare. 30-40 år kan tyckas vara lång tid för de flesta människor men är inte ens en blinkning i Jordens historia. Finns inga djur, förutom kanske människan på vissa platser, som kommer kunna anpassa sig till det nya klimat som vi håller på att få.
Själv köper jag dock inte en elbil för att minska utsläpp av växthusgaser. Jag tror att mänskligheten ändå kommer bränna upp all kol och olja så fort det går. Om så västvärlden ställde om till 100% elbilar på 30 år (vilket i princip betyder att inga mer fossilbilar alls får säljas från och med idag pga livslängden på fossilbilar) så kommer oljan och kolet ändå eldas upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag är inte så säker på det. De lättillgängliga reserverna, ja. Men ju snabbare omställningen går, desto mindre lönsamt kommer det bli att börja gräva efter reserver som är mer svåråtkomliga och därmed dyrare att utvinna, och på så vis kan det ändå göra en skillnad.Svenssons skrev:Själv köper jag dock inte en elbil för att minska utsläpp av växthusgaser. Jag tror att mänskligheten ändå kommer bränna upp all kol och olja så fort det går. Om så västvärlden ställde om till 100% elbilar på 30 år (vilket i princip betyder att inga mer fossilbilar alls får säljas från och med idag pga livslängden på fossilbilar) så kommer oljan och kolet ändå eldas upp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Visst, efterfrågan styr tillgången till viss del. Det märker vi vid ekonomisk nedgång då efterfrågan snabbt minskar och man pumpar inte upp olja för nöjes skull. Kinas konsumtion har dock ökat snabbare än västvärldens sparande de senaste 10 åren fram till 2013 men det kanske är slut på det nu... http://thinkprogress.org/climate/2015/0 ... se-peaked/danni skrev:Jag är inte så säker på det. De lättillgängliga reserverna, ja. Men ju snabbare omställningen går, desto mindre lönsamt kommer det bli att börja gräva efter reserver som är mer svåråtkomliga och därmed dyrare att utvinna, och på så vis kan det ändå göra en skillnad.Svenssons skrev:Själv köper jag dock inte en elbil för att minska utsläpp av växthusgaser. Jag tror att mänskligheten ändå kommer bränna upp all kol och olja så fort det går. Om så västvärlden ställde om till 100% elbilar på 30 år (vilket i princip betyder att inga mer fossilbilar alls får säljas från och med idag pga livslängden på fossilbilar) så kommer oljan och kolet ändå eldas upp.
Jag tror dock att övergång till elbilar i västvärlden kommer ha mycket liten påverkan på totala konsumtionen av olja. Det kanske förlänger konsumtion något tiotals år och gör övergången till fossiloberoende samhälle mindre smärtsamt men nog fasen kommer vi elda upp all olja vi mäktar med att pumpa upp... Det kommer dock alltid finnas olja kvar i backen men det är oavsett elbilar eller inte.
Elbilar har dock många andra positiva miljöaspekter som jag tycker väger tyngre. Minskade ljudutsläpp (så länge politiker inte kräver att de måste låta), inga utsläpp av kväveoxider, svaveloxider, nanopartiklar eller marknära ozon t.ex.. Sedan finns de ekonomiska och resursmässigt hållbara effekterna så som att energiproduktionen kan ske lokalt i varje land, stad och by på ett långsiktigt hållbart sätt och inget beroende av diktaturstater och minskade konsekvenser vid kaos, kris, oväder och krig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För min del så är tystnad, bekvämlighet och billigare drift det som är viktigt. Personligen är jag inte brydd om att den inte släpper ut co2. Det är en bonus, visst. Men inte viktigt i totalkalkylen. Som stadsbo ser jag dessutom ännu fler elfordon (och bytt de j-a bussarna). Trafiken skullre bullra så mycket mindre om det bara handlade om gummi mot asfalt.