Låsa bilen utan att larma?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Låsa bilen utan att larma?

Inlägg av ezitsuj »

I igår kväll skulle jag springa in på lokala restaurangen och hämta lite mat, medans min son absolut ville sitta kvar och lyssna på "Shuffla" :mrgreen:

Men när jag gick från bilen med nyckeln i fickan så låstes ju bilen och larmade kort därefter.
Hur kan jag låsa bilen utan att larma på den? Han är bara 6 år så jag kan inte be honom att "sköta" bilen med knapptryckningar etc riktigt än.

På min Audi hade jag en knapp på dörren som stängde av bevakningen av kupén men larmade dörrarna.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Re: Låsa bilen utan att larma?

Inlägg av detay »

Tja!
Under settings->security så kan du stänga av larmet. men det räcker med att stänga av tilt-detection eller vad det nu heter som du hittar i samma flik.
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Aha, så tilt räcker.
Slår alltid av båda när jag lämnar barnen.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, "tilt/intrusion" borde räcka för att hindra detta. Då är alltså larmet på, om någon öppnar en dörr, men inte rörelsedetektorerna inne i bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Yxel skrev:
Aha, så tilt räcker.
Slår alltid av båda när jag lämnar barnen.

Yes, den har funkat bra för mig.
Däremot så har den varit påslagen igen när jag kör bilen nästa gång, verkar inte komma ihåg det senaste läget. Men kanske ska vara så? Men iallafall bra att veta att man måste slå av den varje gång man lämnar barn eller husdjur i bilen.
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jag gjorde exakt samma sak idag med vår X. Men bilen låste sig aldrig. Vingen fäldes aldrig ner och bilen larsmade inte. Funderar på om den känner av att nån sitter i framsätet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

SolnaGnagarn skrev:
Jag gjorde exakt samma sak idag med vår X. Men bilen låste sig aldrig. Vingen fäldes aldrig ner och bilen larsmade inte. Funderar på om den känner av att nån sitter i framsätet?

Jepp numera gör den det...
Bältet på + person fram = stora skärmen släcks inte när föraren lämnar bilen och där med fortsätter musiken och larmet gåt inte igång
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

Tack för alla svar, då vet jag :)
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

Jag hämtade min bil förra tisdagen och leveranskillen nämnde något om vi hade husdjur. Det fanns tydligen något läge där man kan ställa in om man har husdjur i bilen. Då ska det tydligen inte bli för varmt/kallt i kupén. Detta läge bör även inaktivera tilt-sensorerna, tycker jag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Mycket smart att låta ungen lyssna på "Shuffla" när du inte är med. Förutom det som redan nämnts att man kan stänga av tiltdelen av larmet, så kan du också efter att du gått ur bilen dubbelklicka på mittenknappen på nyckeln så kommer bilen inte att låsa sig automatiskt.
e5m1r skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Jepp numera gör den det...
Bältet på + person fram = stora skärmen släcks inte när föraren lämnar bilen och där med fortsätter musiken och larmet gåt inte igång
Det är en rätt ny funktion. Tror den kom förra året. Någon gång före det lyckades jag lämna hela familjen i bilen på en mack så att larmet gick.
Bertilsson skrev:
Jag hämtade min bil förra tisdagen och leveranskillen nämnde något om vi hade husdjur. Det fanns tydligen något läge där man kan ställa in om man har husdjur i bilen. Då ska det tydligen inte bli för varmt/kallt i kupén. Detta läge bör även inaktivera tilt-sensorerna, tycker jag.
Det är åt andra hållet, du kan inte aktivera den husdjursfunktionen om du inte har avaktiverat larmet först.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jeg lurer på om det holder å slå på Camp-modus for å koble ut alarmen. Har gjort det ofte, og det fungerer.
Skriv svar