Fuktiga vintrar? Resten fattar jag, men har aldrig haft en så varm och mysig bil förut.Simon skrev:1. Aldrig mer förbränningsmotor.
2. Tesla modell S innebär flera kompromisser som jag är beredd att göra för miljöns skull. Till dessa hör priset, dålig konstruktion för kalla fuktiga vintrar, komplicerat takräcke, ingen dragkrok, halvbra säten, opedagogisk placering av farthållaren, inga handtag ovanför dörrarna.
När dessa detaljer inte stör mig är teslan en drömbil, men förr eller senare kommer den pinsamma känslan av att drömbilen saknar enkla funktioner som gör majoriteten av bilarna i Sverige mer praktiska.
3. Jag hoppas innerligt att Volvo får ordning på sin elbilstillverkning.
Jag längtar hem ibland.
Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)
Moderator: Redaktion
Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
Ovilja att släppa in föraren i bilen kanske...?Smutt skrev:Fuktiga vintrar? Resten fattar jag, men har aldrig haft en så varm och mysig bil förut.Simon skrev:1. Aldrig mer förbränningsmotor.
2. Tesla modell S innebär flera kompromisser som jag är beredd att göra för miljöns skull. Till dessa hör priset, dålig konstruktion för kalla fuktiga vintrar, komplicerat takräcke, ingen dragkrok, halvbra säten, opedagogisk placering av farthållaren, inga handtag ovanför dörrarna.
När dessa detaljer inte stör mig är teslan en drömbil, men förr eller senare kommer den pinsamma känslan av att drömbilen saknar enkla funktioner som gör majoriteten av bilarna i Sverige mer praktiska.
Jag längtar hem ibland.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!Smutt skrev:Fuktiga vintrar? Resten fattar jag, men har aldrig haft en så varm och mysig bil förut.Simon skrev:1. Aldrig mer förbränningsmotor.
Jag längtar hem ibland.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Ja, farthållaren kan inte bli bättre än den typ som Tesla (och MB) har. Lätt att hantera utan att behöva släppa ögonen från vägen.
Skulle en annan tillverkare göra en elbil med likande spec, formgivning, snabbladdning etc så skulle jag troligen byta. Mitt problem är att jag betalt för massa saker jag inte fått. SC gör det doxk mindre jobbigt att snitta ett besök på service i månaden
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tack för alla svar. Det känns som att folk generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Inte läst om några batteribyten etc heller så det känns ju betryggande.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Batterier har en garanti på 8 år så än så länge har nog ingen behövt byta utanför garanti, men inom garanti hittar du nog någon som fått ett nytt här inne.ezitsuj skrev:Tack för alla svar. Det känns som att folk generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Inte läst om några batteribyten etc heller så det känns ju betryggande.
Det finns nog rätt många som fått sitt batteri utbytt. För några år sedan fungerade inte 12v laddningen vilket tydligen lagades genom att byta batteri. Det finns säkert flera exempel där Tesla väljer att byta batteriet istället för att försöka laga.ezitsuj skrev:Tack för alla svar. Det känns som att folk generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Inte läst om några batteribyten etc heller så det känns ju betryggande.
Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
Mycket intressant tråd...
Själv har jag inte heller någon Tesla men kan ju säga att jag alltid kör vår Leaf när de är möjligt... Älskar denna enkla bil. Jag vill verkligen ha elbil som fösta bil men de perfekt elbilen finns helt enkelt inte än. Jag ska vara ärlig och säga att jag mycket hellre hade kört en Volvo elbil men de finns ju inte... Tesla verkar ha många bra egenskaper där 2 sticker ut, laddnätverket och range. Hade någon annan tillverkar löst denna biten så tror jag faktiskt att Tesla hade tappat en del kunder för när man läster här så får jag en känsla av att Tesla kanske inte är den ultimata bilen i övrigt.
Missförstå mig inte nu, jag gillar verkligen Tesla men där finns en del saker som för mig kan bli deal breakers men så länge Tesla leder med sitt laddnätverk och range så kommer jag fortsätta sitta i kö för en M3 och bortse for dessa saker men svaret kommer den dagen jag får möjlighet att beställa en.
Själv har jag inte heller någon Tesla men kan ju säga att jag alltid kör vår Leaf när de är möjligt... Älskar denna enkla bil. Jag vill verkligen ha elbil som fösta bil men de perfekt elbilen finns helt enkelt inte än. Jag ska vara ärlig och säga att jag mycket hellre hade kört en Volvo elbil men de finns ju inte... Tesla verkar ha många bra egenskaper där 2 sticker ut, laddnätverket och range. Hade någon annan tillverkar löst denna biten så tror jag faktiskt att Tesla hade tappat en del kunder för när man läster här så får jag en känsla av att Tesla kanske inte är den ultimata bilen i övrigt.
Missförstå mig inte nu, jag gillar verkligen Tesla men där finns en del saker som för mig kan bli deal breakers men så länge Tesla leder med sitt laddnätverk och range så kommer jag fortsätta sitta i kö för en M3 och bortse for dessa saker men svaret kommer den dagen jag får möjlighet att beställa en.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Model S är en fantastisk bil på många vis. Satt i sammanhang att den är byggd och utvecklad av ett företag som är tio-femton år gammalt är den ännu mer imponerande. Ja, det finns nedsidor som exempelvis ljudkomfort, dåligt ljus, få och dyra tillval, väldigt högt inköpspris, osv., men vissa nedsidor har alla bilar. Teslan har ju trots allt flera väldiga uppsidor jämfört med de flesta andra bilar. Silkeslen drivlina som varken luktar, låter eller skakar, bränsle som kostar en femtedel av andra bränslen, en autopilot som är överlägsen andra märkens motsvarighet (om de ens har en), OTA-uppdateringar, osv. Ganska stora uppsidor, minst sagt.
Snack om kvalitetsbrister och liknande kan jag till viss del köpa, men ärligt talat så säger min ringa erfarenhet (vi har tre Teslor på företaget som sammanlagt gått ungefär 25000 mil) att dessa problem är bra nära eller lika stora hos jämförbara märken, men då sällan tas om hand på ett lika förtroendeingivande sätt som Tesla gör. Vi har haft tämligen allvarliga anmärkningar på senare år på bilar från BMW, Mercedes, Volvo och Subaru, och jag tror inte att något av märkena skulle kunna byta en motor på två timmar (som Tesla nyss gjorde på min).
Jag byter i vanliga fall bil ofta och är inte märkestrogen inom rimliga gränser. Har aldrig haft en förmånsbil längre än två år förrän nu, men det finns helt enkelt inget att byta till som skulle ge samma upplevelse, totalekonomi och känsla som en Model S. Inte i närheten, faktiskt. Jag får nog behålla denna tills det kommer en Model 3 P75D eller tills ett av de större märkena släpper en vettig elbil (inte SUV eller plastig småbil) med rätt utrustningsmöjligheter (autopilot, OTA-uppdateringar, etc.), vettig totalekonomi, bra hemmaladdningsmöjligheter (trefasladdare såklart) och väl utbyggt och genomtänkt snabbladdnätverk. Det senare gissar jag dock kan ta lång tid.
Snack om kvalitetsbrister och liknande kan jag till viss del köpa, men ärligt talat så säger min ringa erfarenhet (vi har tre Teslor på företaget som sammanlagt gått ungefär 25000 mil) att dessa problem är bra nära eller lika stora hos jämförbara märken, men då sällan tas om hand på ett lika förtroendeingivande sätt som Tesla gör. Vi har haft tämligen allvarliga anmärkningar på senare år på bilar från BMW, Mercedes, Volvo och Subaru, och jag tror inte att något av märkena skulle kunna byta en motor på två timmar (som Tesla nyss gjorde på min).
Jag byter i vanliga fall bil ofta och är inte märkestrogen inom rimliga gränser. Har aldrig haft en förmånsbil längre än två år förrän nu, men det finns helt enkelt inget att byta till som skulle ge samma upplevelse, totalekonomi och känsla som en Model S. Inte i närheten, faktiskt. Jag får nog behålla denna tills det kommer en Model 3 P75D eller tills ett av de större märkena släpper en vettig elbil (inte SUV eller plastig småbil) med rätt utrustningsmöjligheter (autopilot, OTA-uppdateringar, etc.), vettig totalekonomi, bra hemmaladdningsmöjligheter (trefasladdare såklart) och väl utbyggt och genomtänkt snabbladdnätverk. Det senare gissar jag dock kan ta lång tid.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
Vad skulle du köpt istället för en Tesla?
Jag kör minst 4000 mil per år, och har precis köpt en P85 2014, och jag tror och hoppas att den inte kommer bli speciellt dyr för mig, men det får tiden utvisa. Gillar i alla fall min bil mycket!

- OfarligTesla
- Teslaägare
Tror kostnaden främst är värdeminskning för de flesta. Själv räknar jag med iaf typ 12 papp i månaden i värdeminskning på min 75D, visserligen ny och som privatperson men det är ändå en del.Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
Jag kör minst 4000 mil per år, och har precis köpt en P85 2014, och jag tror och hoppas att den inte kommer bli speciellt dyr för mig, men det får tiden utvisa. Gillar i alla fall min bil mycket!
För de pengarna hade jag ju kunnat köpa en hel del skoj annat, det mesta RS från Audi, en Cayman S + en annan bil eller massa olika :p.
Hur menar du nu? "Det mesta RS från Audi"? En RS5 med lite utrustning kostar ungefär 1 miljon. Minst lika dyr service, väldigt mycket dyrare bränsle och dyrare försäkring än din Tesla. Troligen också sämre andrahandsvärde.OfarligTesla skrev:Tror kostnaden främst är värdeminskning för de flesta. Själv räknar jag med iaf typ 12 papp i månaden i värdeminskning på min 75D, visserligen ny och som privatperson men det är ändå en del.Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
För de pengarna hade jag ju kunnat köpa en hel del skoj annat, det mesta RS från Audi, en Cayman S + en annan bil eller massa olika :p.
Så totalkostnaden på en RS5 blir ju långt högre, trots att du köpt din Tesla privat och även om du kör lite (kör du mycket blir skillnaden såklart ännu större). Köper man dessutom Teslan på företaget så blir ju skillnaden väldigt stor.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Beror på hur mycket jag "värderar" kostnader i företaget kontra privata utgifter. Men drygt 10 tkr i månaden omräknat till privata pengar rör det sig om. Kör 2500 mil om året ungefär med den. Byter jag ut den mot en Volvo XC70 för runt 250 tkr och har den privat så skulle den kosta mig runt 6 tkr i månaden. Då skulle jag iofs få ta i3:an oftare och låta frun köra Volvon till vardags och kanske sänka miltalet på förstabilen till runt 2000 mil per år och höja i3:an från 1300 mil om år till 1800 mil...Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
4 tusen i månaden är en hel del faktiskt och ibland, inte så ofta dock, tänker jag på det som oansvarigt att ha Teslan... Jag har ju ansvar för att mina barn har det bra, att vi som familj kan unna oss semestrar och annat. Nu har de det ändå men blir det lågkonjunktur så grämer man sig kanske för att man kastade en massa pengar efter dyra bilar. (inte bara Teslan)
Samtidigt så tappar jag en del glädje. Volvon (hade en sån förut) är ju riktigt riktigt tråkig att köra. Men den gör sitt jobb. Den har app-styrd värmare, rattvärme, adaptiv farthållare, stolar i skinn med minne (som är väldigt bekväma dessutom) och den utrustning i övrigt jag tycker att jag behöver samt att den är praktisk, rymlig och bekväm och inte alltför gammal.
Själva bytet kostar ju också en del pengar dock och det är väl det som håller mig tillbaka tillsammans med att jag verkligen gillar min bil. Nu har jag ju faktiskt Teslan och det är säkert inte så farligt mycket dyrare att behålla den tiden ut än att göra ett förtida byte. Ja, om det nu inte börjar komma ut massa nya bilar fram till nästa höst som sänker andrahandsvärdet enormt på min Model S. Det omvända kan också hända. Att miljözonerna och snacket om det påverkar dieselbilar oerhört negativt och att brist på elbilar håller priset på Teslan uppe bättre än förväntat.
Miljömässigt? Tycker inte det påverkar så mycket. Volvon som jag köper begagnad kanske skulle köras mycket mer om nån annan köpte den och min Tesla går vidare till nån annan också. Ingen av bilarna kommer skrotas under mitt ägande. Ser det som ett nollsummespel.
Edit: 10 tkr i månaden är ändå relativt "billigt" för en bil som Teslan. Hade den haft samma prislapp och gått på bensin hade den säkert kostat minst 16 tkr i månaden att ha. Så på sätt och vis är Teslan ett kap.

Jag köper ditt resonemang till viss del. Ja, jag har ett ansvar mot mina barn och familj. Men vart går gränsen för det ekonomiska ansvaret?Verdi skrev:Beror på hur mycket jag "värderar" kostnader i företaget kontra privata utgifter. Men drygt 10 tkr i månaden omräknat till privata pengar rör det sig om. Kör 2500 mil om året ungefär med den. Byter jag ut den mot en Volvo XC70 för runt 250 tkr och har den privat så skulle den kosta mig runt 6 tkr i månaden. Då skulle jag iofs få ta i3:an oftare och låta frun köra Volvon till vardags och kanske sänka miltalet på förstabilen till runt 2000 mil per år och höja i3:an från 1300 mil om år till 1800 mil...Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
4 tusen i månaden är en hel del faktiskt och ibland, inte så ofta dock, tänker jag på det som oansvarigt att ha Teslan... Jag har ju ansvar för att mina barn har det bra, att vi som familj kan unna oss semestrar och annat. Nu har de det ändå men blir det lågkonjunktur så grämer man sig kanske för att man kastade en massa pengar efter dyra bilar. (inte bara Teslan)
Samtidigt så tappar jag en del glädje. Volvon (hade en sån förut) är ju riktigt riktigt tråkig att köra. Men den gör sitt jobb. Den har app-styrd värmare, rattvärme, adaptiv farthållare, stolar i skinn med minne (som är väldigt bekväma dessutom) och den utrustning i övrigt jag tycker att jag behöver samt att den är praktisk, rymlig och bekväm och inte alltför gammal.
Själva bytet kostar ju också en del pengar dock och det är väl det som håller mig tillbaka tillsammans med att jag verkligen gillar min bil. Nu har jag ju faktiskt Teslan och det är säkert inte så farligt mycket dyrare att behålla den tiden ut än att göra ett förtida byte. Ja, om det nu inte börjar komma ut massa nya bilar fram till nästa höst som sänker andrahandsvärdet enormt på min Model S. Det omvända kan också hända. Att miljözonerna och snacket om det påverkar dieselbilar oerhört negativt och att brist på elbilar håller priset på Teslan uppe bättre än förväntat.
Miljömässigt? Tycker inte det påverkar så mycket. Volvon som jag köper begagnad kanske skulle köras mycket mer om nån annan köpte den och min Tesla går vidare till nån annan också. Ingen av bilarna kommer skrotas under mitt ägande. Ser det som ett nollsummespel.
Edit: 10 tkr i månaden är ändå relativt "billigt" för en bil som Teslan. Hade den haft samma prislapp och gått på bensin hade den säkert kostat minst 16 tkr i månaden att ha. Så på sätt och vis är Teslan ett kap.Och råd har jag faktiskt. Men som sagt, finns ju annat att lägga pengarna på...
Så här tänker jag kring det. De har tak över huvudet, mat på bordet, Kläder på kroppen, sommarstuga vid kusten (visst den är min/våran men jag ser det ändå som ett previligie att de får vara där)
De får utöva de hobbys/intressen de vill (Hockey, fotboll och innebandy) de har surfplatta, telefon och miljoners olika leksaker. Är det då mitt ansvar att lägga undan X antal k i månaden för att de skall vara ekonomisktoberoende när de blir vuxna också? Nej, Jag har fått slita ihop mina pengar och då skall jag också få njuta lite av dem. Jag (och min fru) har valt att göra det genom att köpa en Tesla band annat.
Missförstå mig rätt, men barnen skall lära sig att allt i livet är inte gratis och vill de leka storfräsare när jag är fattig pensionär så får de lära sig att jobba ihop degen.
Men innan vi kommer dit har jag säkert skämt bort dem genom att köpa en lägenhet så de slipper mamma och pappa också

Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Mina barn saknar ingenting och det valet står väl inte mellan Tesla och barnen på det sättet. Däremot kanske det vore bra att ha en ännu större buffert om det skulle bli dåliga tider. Men det är kanske bara jag som är nojig. Har ju klarat mig i 20 år, inklusive IT-bubblan och finanskrisen.Fredric83 skrev:Jag köper ditt resonemang till viss del. Ja, jag har ett ansvar mot mina barn och familj. Men vart går gränsen för det ekonomiska ansvaret?
Så här tänker jag kring det. De har tak över huvudet, mat på bordet, Kläder på kroppen, sommarstuga vid kusten (visst den är min/våran men jag ser det ändå som ett previligie att de får vara där)
De får utöva de hobbys/intressen de vill (Hockey, fotboll och innebandy) de har surfplatta, telefon och miljoners olika leksaker. Är det då mitt ansvar att lägga undan X antal k i månaden för att de skall vara ekonomisktoberoende när de blir vuxna också? Nej, Jag har fått slita ihop mina pengar och då skall jag också få njuta lite av dem. Jag (och min fru) har valt att göra det genom att köpa en Tesla band annat.
Missförstå mig rätt, men barnen skall lära sig att allt i livet är inte gratis och vill de leka storfräsare när jag är fattig pensionär så får de lära sig att jobba ihop degen.
Men innan vi kommer dit har jag säkert skämt bort dem genom att köpa en lägenhet så de slipper mamma och pappa också
Som samhället ser ut nu så ser jag nästan det som mitt ansvar att mina barn har nånstans att flytta när de blir 18-20 år gamla. Förhoppningsvis är det inte samma bostadsbrist om 12-18 år som det är nu dock.
I vilket fall. För snart tre år sen när vi flyttade till hus och behövde två bilar så köpte jag en XC70. Då hade vi redan en BMW 330d kombi som blev andrabil ett tag. Tyckte den var lite för dyr (värde då var väl ~350k) att ha som andrabil så våren 2016 sålde jag den i akt och mening att köpa nåt billigare men det slutade med att jag köpte en BMW M2 för 650'.

Det är klart att det ena inte behöver utesluta det andra. Hade det nu varit på marginalen och vårt Tesla köp hade bettyt att vi var tvugna att "dra ner" på levnadsstandard bara för att ha bilen så hade jag/vi nog prioriterat annorlunda.Verdi skrev:Mina barn saknar ingenting och det valet står väl inte mellan Tesla och barnen på det sättet. Däremot kanske det vore bra att ha en ännu större buffert om det skulle bli dåliga tider. Men det är kanske bara jag som är nojig. Har ju klarat mig i 20 år, inklusive IT-bubblan och finanskrisen.Fredric83 skrev:Jag köper ditt resonemang till viss del. Ja, jag har ett ansvar mot mina barn och familj. Men vart går gränsen för det ekonomiska ansvaret?
Som samhället ser ut nu så ser jag nästan det som mitt ansvar att mina barn har nånstans att flytta när de blir 18-20 år gamla. Förhoppningsvis är det inte samma bostadsbrist om 12-18 år som det är nu dock.
I vilket fall. För snart tre år sen när vi flyttade till hus och behövde två bilar så köpte jag en XC70. Då hade vi redan en BMW 330d kombi som blev andrabil ett tag. Tyckte den var lite för dyr (värde då var väl ~350k) att ha som andrabil så våren 2016 sålde jag den i akt och mening att köpa nåt billigare men det slutade med att jag köpte en BMW M2 för 650'.Så risken är att jag inte köper en XC70 utan lyckas övertala mig själv att skaffa en Panamera eller nåt.
Så säkrast är nog ändå att försöka sitta still i båten och inte spendera så mycket tid framför blocket.
Men nu är vi lyckligt lottade så vi kan både ha kakan och äta den. Men som du säger, man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag har dock svurit på att jag vägrar gå ur tiden vetandes att jag kunde men vågade inte.
Där av tror jag inte heller att Teslan är vårt sista köp av bil i miljonklassen och jag är öppen för andra alternativ. Dock finns tre absoluta krav, Eldrift, likvärdig prestanda och snabbladd nätverk.
Mission E ser lovande ut... om några år... när det finns utbyggt laddnärverk... som till Tesla

Intressant. Jag hoppas verkligen att mina två Teslor blir mina sista bilköp i miljonklassenFredric83 skrev:
Det är klart att det ena inte behöver utesluta det andra. Hade det nu varit på marginalen och vårt Tesla köp hade bettyt att vi var tvugna att "dra ner" på levnadsstandard bara för att ha bilen så hade jag/vi nog prioriterat annorlunda.
Men nu är vi lyckligt lottade så vi kan både ha kakan och äta den. Men som du säger, man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag har dock svurit på att jag vägrar gå ur tiden vetandes att jag kunde men vågade inte.
Där av tror jag inte heller att Teslan är vårt sista köp av bil i miljonklassen och jag är öppen för andra alternativ. Dock finns tre absoluta krav, Eldrift, likvärdig prestanda och snabbladd nätverk.
Mission E ser lovande ut... om några år... när det finns utbyggt laddnärverk... som till Tesla

Jag ser det som att de för mig är så otroligt överlägsna allt annat på marknaden just nu att de för mig faktiskt är högst prioriterat av allt jag äger men jag tycker ändå det är alldeles för mycket pengar. Framförallt gäller väl detta dock "andrabilen"...
Jag räknar med att byta en av dem (oklart vilken...) mot en Model 3 och på sikt att jag ska kunna komma ner i kostnad även för förstabilen. I dagsläget känns det dock klockrent att äga Teslorna, främst som sagt för att jag tycker de är överlägsna, men även "som bonus" att man gör något för miljön och påskyndar transformationen

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Servicen är inte speciellt dyr hos Audi, kostade 100 kr per månad de första 3 åren för S modellerna men är något högre för RS modellerna, den slänger de oftast med vid köp så den ingår i bilen. Försäkring kostar ungefär lika mycket för en RS5a som en 75D på mig (typ 50 kronors diff), lägre självrisk för vagnskadegarantin hos Audi dock. Priset på bilarna är ungefär samma och värdeminskning är också ungefär samma om vi kikar på vad som faktiskt sälja i dagsläget så den egentliga skillnaden är "bränslekostnaden". Kör man under 2000 mil per år handlar det inte om så stora pengar i bränslet om vi jämför med totalkostnaden för bilen så det handlar i grund och botten om samma pengar.Legato skrev:Hur menar du nu? "Det mesta RS från Audi"? En RS5 med lite utrustning kostar ungefär 1 miljon. Minst lika dyr service, väldigt mycket dyrare bränsle och dyrare försäkring än din Tesla. Troligen också sämre andrahandsvärde.OfarligTesla skrev:Tror kostnaden främst är värdeminskning för de flesta. Själv räknar jag med iaf typ 12 papp i månaden i värdeminskning på min 75D, visserligen ny och som privatperson men det är ändå en del.Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
Så totalkostnaden på en RS5 blir ju långt högre, trots att du köpt din Tesla privat och även om du kör lite (kör du mycket blir skillnaden såklart ännu större). Köper man dessutom Teslan på företaget så blir ju skillnaden väldigt stor.
Inklusive alla bilkostnader och värdeminskning så kommer Teslan kosta mig runt 18k per månad (kan bli mer om värdeminskning är högre än beräknat) om jag har den i 3 år, hade jag köpt en Audi eller Porsche för samma pengar hade det sett ungefär likadant ut, kanske en tusenlapp eller två till för bensin. Alltså har den här bilen mycket att leva upp till för att det skall kännas bra att spendera dessa pengar på den. Att det kommer vara värt det rent ekonomiskt tror jag inte men det är det sällan bilar är.
18k låter väldigt högt förutsatt att du planerar behålla bilen några år.OfarligTesla skrev:Servicen är inte speciellt dyr hos Audi, kostade 100 kr per månad de första 3 åren för S modellerna men är något högre för RS modellerna, den slänger de oftast med vid köp så den ingår i bilen. Försäkring kostar ungefär lika mycket för en RS5a som en 75D på mig (typ 50 kronors diff), lägre självrisk för vagnskadegarantin hos Audi dock. Priset på bilarna är ungefär samma och värdeminskning är också ungefär samma om vi kikar på vad som faktiskt sälja i dagsläget så den egentliga skillnaden är "bränslekostnaden". Kör man under 2000 mil per år handlar det inte om så stora pengar i bränslet om vi jämför med totalkostnaden för bilen så det handlar i grund och botten om samma pengar.Legato skrev:Hur menar du nu? "Det mesta RS från Audi"? En RS5 med lite utrustning kostar ungefär 1 miljon. Minst lika dyr service, väldigt mycket dyrare bränsle och dyrare försäkring än din Tesla. Troligen också sämre andrahandsvärde.OfarligTesla skrev:Tror kostnaden främst är värdeminskning för de flesta. Själv räknar jag med iaf typ 12 papp i månaden i värdeminskning på min 75D, visserligen ny och som privatperson men det är ändå en del.Richardk skrev:Verdi: Hur mycket kostar din Tesla dig per månad?Verdi skrev:Jag är inte främmande att lämna. Dock ej av missnöje utan av snålhet. Tycker ibland att bilen är orimligt dyr.
Inklusive alla bilkostnader och värdeminskning så kommer Teslan kosta mig runt 18k per månad (kan bli mer om värdeminskning är högre än beräknat) om jag har den i 3 år, hade jag köpt en Audi eller Porsche för samma pengar hade det sett ungefär likadant ut, kanske en tusenlapp eller två till för bensin. Alltså har den här bilen mycket att leva upp till för att det skall kännas bra att spendera dessa pengar på den. Att det kommer vara värt det rent ekonomiskt tror jag inte men det är det sällan bilar är.
"Värt det" kan man alltid diskutera, men jämförelsen med en RS blir inte realistisk.
Vet inte vad du kört för Audi "S"-modell tidigare, men det låter som du har ganska orealistiska förväntningar om bensinförbrukning... Om man ska ha någon glädje av resurserna i en RS5 så kommer skillnaden i bränsle landa på minst 15:-/mil. Med 2000 mil per år är det 30.000:-, eller 2500:-/månad.
För mig har försäkring och service varit dyrare med motsvarande bilar. Vet ej vilka andrahandsvärden du kollar på, men gissar att du missar att nästan alla RS5or osv som ligger ute har väldigt mycket dyrare utrustning påplockad än motsvarande Model S. Värdefallet på en "standard" Audi A6 osv behöver inte vara större än Tesla i procentuella termer, men på en RS definitivt.
Jag tror realistisk diff är ca 5000:-/månad, men kollar du enbart drivmedel så har du ju en stor diff redan där...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
hmm... Det kommer finnas billigare alternativ i framtiden. Men, jag tror att eftersom Tesla är marknadsledande på Eldrivna premiumsedaner och suvar så är de även prissättande. Varför skulle övriga biltilverkare göra bilar i samma klass avsevärt mycket billigare? Kan man följa en maknadsledares priser så gör man i regel det för då kan man få upp sina marginaler. Sen hur räckvidd m.m kommer se ut på de billigare bilarna det återstår att se. Men större sedaner och suvar lika MS och X kommer inte bli billigare på många år. Imho.Legato skrev:Intressant. Jag hoppas verkligen att mina två Teslor blir mina sista bilköp i miljonklassenFredric83 skrev:
Det är klart att det ena inte behöver utesluta det andra. Hade det nu varit på marginalen och vårt Tesla köp hade bettyt att vi var tvugna att "dra ner" på levnadsstandard bara för att ha bilen så hade jag/vi nog prioriterat annorlunda.
Mission E ser lovande ut... om några år... när det finns utbyggt laddnärverk... som till Tesla![]()
Jag ser det som att de för mig är så otroligt överlägsna allt annat på marknaden just nu att de för mig faktiskt är högst prioriterat av allt jag äger men jag tycker ändå det är alldeles för mycket pengar. Framförallt gäller väl detta dock "andrabilen"...
Jag räknar med att byta en av dem (oklart vilken...) mot en Model 3 och på sikt att jag ska kunna komma ner i kostnad även för förstabilen. I dagsläget känns det dock klockrent att äga Teslorna, främst som sagt för att jag tycker de är överlägsna, men även "som bonus" att man gör något för miljön och påskyndar transformationen
"Många år" är såklart en definitionsfråga. Tror inte heller priserna kommer ändras så mycket kommande 3-5 år, men sen tror jag det händer grejer...Fredric83 skrev:hmm... Det kommer finnas billigare alternativ i framtiden. Men, jag tror att eftersom Tesla är marknadsledande på Eldrivna premiumsedaner och suvar så är de även prissättande. Varför skulle övriga biltilverkare göra bilar i samma klass avsevärt mycket billigare? Kan man följa en maknadsledares priser så gör man i regel det för då kan man få upp sina marginaler. Sen hur räckvidd m.m kommer se ut på de billigare bilarna det återstår att se. Men större sedaner och suvar lika MS och X kommer inte bli billigare på många år. Imho.Legato skrev:Intressant. Jag hoppas verkligen att mina två Teslor blir mina sista bilköp i miljonklassenFredric83 skrev:
Mission E ser lovande ut... om några år... när det finns utbyggt laddnärverk... som till Tesla![]()
1.) Massor av konkurrens. Jämför man utbudet av elbilar nu vs år 2025 så kommer ju skillnaden vara gigantisk. Både från existerande tillverkare men också från kinesiska bolag och kanske nya aktörer typ Apple, Google, LG, Samsung.
2.) Batteriet är fortfarande den dyraste komponenten med marginal. Batteripriserna rasar. Så även om man utgår ifrån bibehållana marginaler så kommer priserna gå ner.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
18k är inklusive allt som parkering med mera, värdeminskningen räknar jag till ungefär 400k från de 1040k (efter supermiljöbilspremie) som bilen kostar vilket om man ser vad bilar säljs för idag ser rimligt ut om man faktiskt vill sälja. RS5an går att få välutrustad för närmare 900k (säg 920k) och sen verkar de ligga runt 500k begagnat efter 3 år om man vill sälja enkelt. Värdefallet på många av S och RS modellerna i procent är bättre än för standardmodellerna, tror du skulle bli förvånad över andrahandsvärdet. Min nuvarande har tappat mindre än 40% på 3 år, och då räknar jag på det inbytespris jag får nu när Tesla förmedlar inbytet.Legato skrev:18k låter väldigt högt förutsatt att du planerar behålla bilen några år.
"Värt det" kan man alltid diskutera, men jämförelsen med en RS blir inte realistisk.
Vet inte vad du kört för Audi "S"-modell tidigare, men det låter som du har ganska orealistiska förväntningar om bensinförbrukning... Om man ska ha någon glädje av resurserna i en RS5 så kommer skillnaden i bränsle landa på minst 15:-/mil. Med 2000 mil per år är det 30.000:-, eller 2500:-/månad.
För mig har försäkring och service varit dyrare med motsvarande bilar. Vet ej vilka andrahandsvärden du kollar på, men gissar att du missar att nästan alla RS5or osv som ligger ute har väldigt mycket dyrare utrustning påplockad än motsvarande Model S. Värdefallet på en "standard" Audi A6 osv behöver inte vara större än Tesla i procentuella termer, men på en RS definitivt.
Jag tror realistisk diff är ca 5000:-/månad, men kollar du enbart drivmedel så har du ju en stor diff redan där...
Och ja, jag har räknat med att bilen går runt 1400 mil per år där hälften kanske är frun som snålkör till jobbet och då drar den mindre än när jag kör. Så runt 1500 kr/månad mer för en RS5a. 1500-2000 kr skillnad när vi pratar 18k är lite skitsamma tycker jag. Här kan tilläggas att jag bor inte i hus så elen kostar ju antingen genom att man får lägga till 600 kr i månaden på parkeringen eller betala ungefär samma på laddstolpar på fruns jobb.
Kan säga att förväntningarna är högst realistiska och vågar påstå att det kommer vara ganska nära sanningen. Vad gäller kostnad tävlar Tesla med rätt roliga och bra byggda bilar så de måste leva upp till förväntningarna. Nu tror jag säkert så kommer vara fallet, annars skulle jag inte köpt den. Köper man däremot på företag så är det ju helt andra beräkningar som gäller och då är det svårt att slå Teslan.
Absolut och marginal och inflationen gå upp och så har vi ett noll summe spel. En Elbil i framkant med bästa prestanda och räckvidd kommer troligen inte komma under 800k-1miljon på många många år. Precis som nuLegato skrev:"Många år" är såklart en definitionsfråga. Tror inte heller priserna kommer ändras så mycket kommande 3-5 år, men sen tror jag det händer grejer...Fredric83 skrev:hmm... Det kommer finnas billigare alternativ i framtiden. Men, jag tror att eftersom Tesla är marknadsledande på Eldrivna premiumsedaner och suvar så är de även prissättande. Varför skulle övriga biltilverkare göra bilar i samma klass avsevärt mycket billigare? Kan man följa en maknadsledares priser så gör man i regel det för då kan man få upp sina marginaler. Sen hur räckvidd m.m kommer se ut på de billigare bilarna det återstår att se. Men större sedaner och suvar lika MS och X kommer inte bli billigare på många år. Imho.Legato skrev:Intressant. Jag hoppas verkligen att mina två Teslor blir mina sista bilköp i miljonklassenFredric83 skrev:
1.) Massor av konkurrens. Jämför man utbudet av elbilar nu vs år 2025 så kommer ju skillnaden vara gigantisk. Både från existerande tillverkare men också från kinesiska bolag och kanske nya aktörer typ Apple, Google, LG, Samsung.
2.) Batteriet är fortfarande den dyraste komponenten med marginal. Batteripriserna rasar. Så även om man utgår ifrån bibehållana marginaler så kommer priserna gå ner.