Vad är klimatindex?
Hur står sig den bil du vill ha mot andra bilar på marknaden med avseende på klimatpåverkan? För att svara på den frågan har vi introducerat Klimatindex.
Fakta
Så här stora var utsläppen för olika drivmedel som ett medelvärde för samtliga leveranser under 2016. Utsläppen är även beräknade med ett livscykelperspektiv.
Diesel MK1: 80,4 g CO2/MJ eller 290 g CO2/kWh
FAME: 32,2 g CO2/MJ eller 116 g CO2/kWh
HVO: 14 g CO2/MJ eller 50 g CO2/kWh
Bensin MK1: 91,3 g CO2/MJ eller 329 g CO2/kWh
E85: 51,0 g CO2/MJ eller 184 g CO2/kWh
Fordonsgas: 31,3 g CO2/MJ eller 113 g CO2/kWh
El: 13 g CO2/MJ eller 47 g CO2/kWh
https://www.bilsvar.se/sv/om-bilsvar2/v ... imatindex/
Exempel:
Nissan Leaf 24kWh 2014.
Bränsleförbrukning 15 (kWh/100 km)
Bränsleförbrukning omräknat i bensin 1.68 (l/100 km)
Koldioxidutsläpp (CO2, g/km) 7
Utsläpp kväveoxider (NOx, g/km) 0
Partikelutsläpp 0
Energianvändning (kWh/100 km) 15
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
VW Touareg 2008 diesel
Klimatindex 11
Utsläppsklass Euro4
Bränsle Diesel
Bränsleförbrukning 12.6 (l/100 km)
Koldioxidutsläpp (CO2, g/km) 333
Utsläpp kväveoxider (NOx, g/km)
Partikelutsläpp
Energianvändning (kWh/100 km) 122.4
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Moderator: Redaktion
Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7990
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Jag hoppades på mer från Konsumentverket.

EDIT: vid närmare koll är det faktiskt så att de försöker jämföra rättvist. Så jag tar tillbaka det mesta av min kritik.
De använder fortfarande fusk-laboratorie-siffror för förbränningsbilar, fast det är ju de enda siffror som finns att tillgå.
Re: Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Tycker det ser bra ut. Elbilar ligger på 100%. Och förbrukningen är per 100 km.
Intressant att se månadskostnaden. Men det måste vara extremt svårt att få till något rättvist. De skriver själva att man skall ta det med en nypa salt. Ser egentligen inget att bli upprörd över men skriver man något konstruktivt så kan de säkert ta till sig det.
Intressant att se månadskostnaden. Men det måste vara extremt svårt att få till något rättvist. De skriver själva att man skall ta det med en nypa salt. Ser egentligen inget att bli upprörd över men skriver man något konstruktivt så kan de säkert ta till sig det.
Re: Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Intressant också att se hur de tänker ta med att de flesta dieselbilar går minst 20% av användningen vid temperaturområden på avgaskomponenterna där partikelfilter, Ad-Blue-tillsatser och annat är verkningslöst och därmed höjer utsläppen med någon tiopotens eller så.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Konsumentverket lanserar klimatindex för bilar
Hm, det är så oerhört provocerande med NEDC siffror då det ser ut att avvika ca 30% mot WLTP och 42% mot verklig körning.TiborBlomhall skrev:Som vanligt verkar även de räkna med riktiga siffror för elbilar och well-to-wheel på elens utsläpp, men bara låtsas laboratorie-siffror och endast utsläpp från avgasrör för fossilbilar.
Jag hoppades på mer från Konsumentverket.
EDIT: vid närmare koll är det faktiskt så att de försöker jämföra rättvist. Så jag tar tillbaka det mesta av min kritik.
De använder fortfarande fusk-laboratorie-siffror för förbränningsbilar, fast det är ju de enda siffror som finns att tillgå.
https://www.theicct.org/news/EU-real-wo ... -time-high
"Discrepancy between passenger vehicle type-approval test results and in-use fuel consumption and carbon dioxide (CO2) emissions at 42 per cent, with first indications of a possible slowdown in the growth of the gap."
Model 3 LR AWD 19"