En "andra" bil
Moderator: Redaktion
En "andra" bil
Förhoppningsvis har vi nu sålt motsvarigheten till Teslan (SUV;en) i familjen och funderar på att gå 100% el även på en andra bilen.
Tesla modell 3 känns som det bra val men måste då vänta minst 2 år till vilket är lite långt och egentligen är modell S givna valet men man måste äta också.....
Någon som har bra erfarenheter av BMWi3, Nissan Leaf, Renault Zoe mfl som kan dela med sig av erfarenheterna av dessa bilar?
Finns även ett sidospår på en Outlander även om den är lite fossil tror jag lite på detta upplägg då dagspendlingen bara är 5 mil om dagen och frun har då kvar sin SUV känsla.
Helt fritt att ge sina personliga tankar kring detta men bäst är ju det personliga erfarenheterna.
Tesla modell 3 känns som det bra val men måste då vänta minst 2 år till vilket är lite långt och egentligen är modell S givna valet men man måste äta också.....
Någon som har bra erfarenheter av BMWi3, Nissan Leaf, Renault Zoe mfl som kan dela med sig av erfarenheterna av dessa bilar?
Finns även ett sidospår på en Outlander även om den är lite fossil tror jag lite på detta upplägg då dagspendlingen bara är 5 mil om dagen och frun har då kvar sin SUV känsla.
Helt fritt att ge sina personliga tankar kring detta men bäst är ju det personliga erfarenheterna.
Re: En "andra" bil
Du kanske redan har läst dem men annars så har Tibor kollat in flera andra elbilar som finns och artiklarna är samlade under utvalda artiklar
http://teslaclubsweden.se/nyheter/utvalda-artiklar/
http://teslaclubsweden.se/nyheter/utvalda-artiklar/
BMW i3 är ingen dålig andra-bil.
Jag har en god vän som har en med räckviddsförlängare (läs: liten fossilmotor)
Efter att ha provåkt var jag nära att beställa.
Tänkte då som "första-bil" för dagspendling och behålla min Audi A6 för långturer.
Men, sen gjorde jag "misstaget" och provkörde Model S.
Hur som helst, i3 är himla trevlig, pigg och rymligare än man kan tro.
Tydligen sitter snabbladdaren inte i bilen.
Så vill ni kunna snabbladda hemma får du lägga på ca 25 tkr + installation.
Jag kan absolut tänka mig i3 som andra-bil för vår del när jag fått chans att visa frugan under sommarens turer hur praktiskt och bra det faktiskt är
EDIT: med el-bil.
Jag har en god vän som har en med räckviddsförlängare (läs: liten fossilmotor)
Efter att ha provåkt var jag nära att beställa.
Tänkte då som "första-bil" för dagspendling och behålla min Audi A6 för långturer.
Men, sen gjorde jag "misstaget" och provkörde Model S.

Hur som helst, i3 är himla trevlig, pigg och rymligare än man kan tro.
Tydligen sitter snabbladdaren inte i bilen.
Så vill ni kunna snabbladda hemma får du lägga på ca 25 tkr + installation.
Jag kan absolut tänka mig i3 som andra-bil för vår del när jag fått chans att visa frugan under sommarens turer hur praktiskt och bra det faktiskt är
EDIT: med el-bil.
Senast redigerad av bladh, redigerad totalt 1 gånger.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Vill hon ha kvar SUV-känsla, så är nog outlandern enda alternativet. Alla dom andra bilarna är ju trevliga på många sätt, men dom är ganska små.
Har en kompis med en i3. Han har bara batteri och ingen extramotor. Han säger att han är mycket missnöjd med räckvidden.
Har en kompis med en i3. Han har bara batteri och ingen extramotor. Han säger att han är mycket missnöjd med räckvidden.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kia Soul EV har nog lite SUV-känsla, och är en allmänt trevlig elbil.
BMW i3 om du vill ha nåt sportigt. Men bara om du aldrig någonsin tänker använda baksätena. Lova det!!!
VW e-Up om du vill ha en smidig liten stadsbil. Och den är totalt överraskande en liten pocket-rocket upp till 70 km/h!
Men mest praktisk är väl fortfarande Nissan Leaf.
Inte med på listan:
Renault Zoe som är lite för billig-plastig, måste hyra batterierna och har ingen DC snabbladdning.
VW e-Golf som iofs är hyfsad men e-Up är såå mycket bättre!
Mercedes B-klass som saknar snabbladdning
Mina högst personliga synpunkter.
BMW i3 om du vill ha nåt sportigt. Men bara om du aldrig någonsin tänker använda baksätena. Lova det!!!
VW e-Up om du vill ha en smidig liten stadsbil. Och den är totalt överraskande en liten pocket-rocket upp till 70 km/h!
Inte med på listan:
Renault Zoe som är lite för billig-plastig, måste hyra batterierna och har ingen DC snabbladdning.
Mercedes B-klass som saknar snabbladdning

- Elektrokungen
- Teslaägare
Falukorv + makaroner 7dgr/vecka + Model X?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har provkört BMW i3 och var mäkta imponerad. Sjukt skojig liten bil. Chassi och styrning i klassisk BMW-stil, och skjuter på riktigt bra med sina 170 elhästar tack vare den låga vikten. Perfekt som andrabil i min mening. Synd att den är så vidrigt ful och inte har något bagageutrymme alls.
Outlandern är oändligt mycket tråkigare, men ingen dålig bil alls. Dagspendlingen på fem mil, är det enkel väg eller tur och retur, och finns laddmöjligheter på jobbet? Du klarar inte fem mil på el i verkligheten med en Outlander, utan snarare 3-4 mil beroende på vad för slags vägar och vad för temperatur det är. En annan irriterande grej med Outlandern är att på vintern går bensinmotorn igång även med fulladdat batteri, för att avlasta de elektriska värmarna och generera värme.
Outlandern är oändligt mycket tråkigare, men ingen dålig bil alls. Dagspendlingen på fem mil, är det enkel väg eller tur och retur, och finns laddmöjligheter på jobbet? Du klarar inte fem mil på el i verkligheten med en Outlander, utan snarare 3-4 mil beroende på vad för slags vägar och vad för temperatur det är. En annan irriterande grej med Outlandern är att på vintern går bensinmotorn igång även med fulladdat batteri, för att avlasta de elektriska värmarna och generera värme.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kört e-up i 1900mil suveränt trevlig liten pigg bil.
Kört e-Golf 1000mil suveränt trevlig kvalitetsbil med vettiga utrymmen, bra räckvidd osv.
Provkört de flesta andra. Leaf rymlig plastig vettig prisvärd gott om begagnade.
Zoe ganska hemsk! Billig konsumentleasing. Inget att köpa beg när man inte kan köpa lös batteriet
I3 cool opraktisk dyr raket.
C30 electric, nja opraktisk kan man ens köpa den begagnad efter projektet Volvo hade?
Laddhybride =elbil för fegisar!
Kört e-Golf 1000mil suveränt trevlig kvalitetsbil med vettiga utrymmen, bra räckvidd osv.
Provkört de flesta andra. Leaf rymlig plastig vettig prisvärd gott om begagnade.
Zoe ganska hemsk! Billig konsumentleasing. Inget att köpa beg när man inte kan köpa lös batteriet
I3 cool opraktisk dyr raket.
C30 electric, nja opraktisk kan man ens köpa den begagnad efter projektet Volvo hade?
Laddhybride =elbil för fegisar!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
e-Up är ju absolut inte ens i närheten av eGolf. Golfen är ju en riktig bil, Up:en bara en budgetlåda.TiborBlomhall skrev:Kia Soul EV har nog lite SUV-känsla, och är en allmänt trevlig elbil.
Inte med på listan:
Mercedes B-klass som saknar snabbladdning![]()
Jag körde igenom de flesta elbilar när valet av andrabil skulle tas förra sommaren. Valet föll enkelt på eGolfen. Iofs är i3 rolig motormässigt, men det är nog också den enda fördelen med den bilen. Golfen är förvånansvärt mycket premium. Jag har aldrig haft VW förr, men är mycket imponerad av byggkvaliteten och känslan. Sportstolar och kasta de fula orginalfälgarna så har du en toppenbil!
Leaf är gammal och ful, Zoe är väldigt trång och har en alltför svag motor, Kian fanns inte när jag gjorde rundan, så den kan jag inte uttala mig om. Focus Electric var riktigt trevlig, men bagaget ruinerade alla vidare tankar på den. B-klass är för dyr i denna klass.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
Min tanke runt detta med en andrabil som också går på el är ungefär detta:
Hybrid går bort om det inte är så att man är tvungen att ha en laglig dragkrok. Isåfall finns inget alternativ ännu...
Att köpa en "lowrange" elbil idag är jag tveksam till. Det kommer att finnas så mycket mera att välja på om ett par, tre år så risken är att man sitter där med sin "gamla" bil utan att kunna göra ett vettigt ekonomiskt byte. Tänker man behålla bilen i 5-8 år och är nöjd med 7 till 16 mils räckvidd så fungerar det ändå.
i3, Leaf, Zoe, Soul, E-Up, E-Golf, iMiEv... Det beror ju helt på vad man har för smak och behov. Jag har kört alla utom Soul och väljer E-Up om det räcker med 4 platser.
Jag antar att det du tittar på är en nybil. Rent ekonomiskt och mest förutseende är då att välja en privatleasing av antingen Zoe eller Leaf. Båda bilarna fungerar men har vissa skillnader.
Zoe: Plastproffset utan snabbladdning men en kraftig inbyggd 3-fas laddare sköter jobbet med bravur.
Leaf: (den bil jag känner bäst utöver min gamla ElClio) Börjar kännas lite gammal och tillverkas i England med allt vad det betyder... Större än Zoe och lite piggare. Den förståndiges val!
Alternativet: En begagnad Japan-Leaf eller en Mitsubishi iMiEv.
Sensmoral: Se till att det du köper idag inte står i garaget den dag Tesla Model 3 finns köpa. Dessutom kommer det att finnas andra intressanta alternativ parallellt med den.
Bara mina enfaldiga funderingar men trots allt så har jag 13 års erfarenhet som elbilist...
Hybrid går bort om det inte är så att man är tvungen att ha en laglig dragkrok. Isåfall finns inget alternativ ännu...
Att köpa en "lowrange" elbil idag är jag tveksam till. Det kommer att finnas så mycket mera att välja på om ett par, tre år så risken är att man sitter där med sin "gamla" bil utan att kunna göra ett vettigt ekonomiskt byte. Tänker man behålla bilen i 5-8 år och är nöjd med 7 till 16 mils räckvidd så fungerar det ändå.
i3, Leaf, Zoe, Soul, E-Up, E-Golf, iMiEv... Det beror ju helt på vad man har för smak och behov. Jag har kört alla utom Soul och väljer E-Up om det räcker med 4 platser.
Jag antar att det du tittar på är en nybil. Rent ekonomiskt och mest förutseende är då att välja en privatleasing av antingen Zoe eller Leaf. Båda bilarna fungerar men har vissa skillnader.
Zoe: Plastproffset utan snabbladdning men en kraftig inbyggd 3-fas laddare sköter jobbet med bravur.
Leaf: (den bil jag känner bäst utöver min gamla ElClio) Börjar kännas lite gammal och tillverkas i England med allt vad det betyder... Större än Zoe och lite piggare. Den förståndiges val!
Alternativet: En begagnad Japan-Leaf eller en Mitsubishi iMiEv.
Sensmoral: Se till att det du köper idag inte står i garaget den dag Tesla Model 3 finns köpa. Dessutom kommer det att finnas andra intressanta alternativ parallellt med den.
Bara mina enfaldiga funderingar men trots allt så har jag 13 års erfarenhet som elbilist...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag har en Renault ZOE som andra bil och kört 1.700 mil på 1 år. Inga problem att få in 2 vuxna, 3 barn och hund. Kört 17 mil utan problem. Har AC och navigation. Laddar typ 2 11, 22 eller 43 kW på 30 minuter!
Jag har betalt 126.000 kr inkl moms efter 80.000 kr i bidrag från Stockholms Stad och Vattenfall(!) plus batterihyra 700 kr/månad så slipper jag framtida batteriproblem som alla elbilar kommer möta...
I3 och e-Golf är bättre bilar men så kostar dom också 379.000 kr innan bidrag?!
Det finns minst en till här på forumet med kombon ZOE+Tesla (P85D).
Sun Drive AB som byggt alla Super Chargers i Sverige kör 3 st ZOE!
Provkör olika bilar och jämför.
Jag har betalt 126.000 kr inkl moms efter 80.000 kr i bidrag från Stockholms Stad och Vattenfall(!) plus batterihyra 700 kr/månad så slipper jag framtida batteriproblem som alla elbilar kommer möta...
I3 och e-Golf är bättre bilar men så kostar dom också 379.000 kr innan bidrag?!
Det finns minst en till här på forumet med kombon ZOE+Tesla (P85D).
Sun Drive AB som byggt alla Super Chargers i Sverige kör 3 st ZOE!
Provkör olika bilar och jämför.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Vi jobbar på på att fasa ut våra ICE bilar i familjen.
Vi började för ett antal år sedan med att bygga om vår Hybrid Prius till en Plugin. När man såg hur bra det fungerade att köra på el så blev det en model S. Den har vi haft 1 år nu och kört 5000 mil så blev det till att beställa en model S till nu en 70D som kommer om 3 veckor.
Körde vår Prius här om dagen för första gången på länge och trodde då att den var trasig, skulle köra om och tryckte på gasen men det hände inget ( förutom att motorljudet ökade kraftigt). Man glömmer fort att det var så den fungerar. För vår del blir det inga fler bensindrivna bilar. Har provkört BMW i3 och VW E up och inget fel på dessa mer än räckvidden. 30 angivna ( det betyder 20 i sämsta fall någon dag på vintern) mil är ett minimum på en elbil och DC laddning annars blir det bara en shoppingbil, det fungerar säkert för en hel del som har nära till jobbet och köpcentret men då får man ha en bli till som klarar långresor som din model S.
Vi började för ett antal år sedan med att bygga om vår Hybrid Prius till en Plugin. När man såg hur bra det fungerade att köra på el så blev det en model S. Den har vi haft 1 år nu och kört 5000 mil så blev det till att beställa en model S till nu en 70D som kommer om 3 veckor.
Körde vår Prius här om dagen för första gången på länge och trodde då att den var trasig, skulle köra om och tryckte på gasen men det hände inget ( förutom att motorljudet ökade kraftigt). Man glömmer fort att det var så den fungerar. För vår del blir det inga fler bensindrivna bilar. Har provkört BMW i3 och VW E up och inget fel på dessa mer än räckvidden. 30 angivna ( det betyder 20 i sämsta fall någon dag på vintern) mil är ett minimum på en elbil och DC laddning annars blir det bara en shoppingbil, det fungerar säkert för en hel del som har nära till jobbet och köpcentret men då får man ha en bli till som klarar långresor som din model S.
Smart har en el-smart. Den enda elbilen man kan köpa med cab änsålänge.
Sen ska fiat 500 electric va veldigt kul att köra har jag hört
Sen ska fiat 500 electric va veldigt kul att köra har jag hört
Tesla dom andra bil vore nice 

Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Jag tyckte att Nissan EVALIA var ett bra val som andra bil. Dessutom ganska smart med privataleasing i två år, om två år har vi säker mer och bättre att välja på.
Den hade ju också plats för alla ungar och några kompisar också. Den funkar alltså perfekt som dagis- skol- och aktivitetsskjuts och ersätter rakt av SUVn.
Jag var mycket nära att slå till på en sådan, men så läste vi Euro-NCAP EVALIA hade bara tre stjärnor. Det håller inte Nissan att 2015 försöka sälja en bil som inte ens klarar 5 stjärnor. Att den saknar normal komfort, låter hemskt i 90km/h och har kort range kan vi leva med. Men att den totalt faller igenom krocktestet håller inte No deal
Den hade ju också plats för alla ungar och några kompisar också. Den funkar alltså perfekt som dagis- skol- och aktivitetsskjuts och ersätter rakt av SUVn.
Jag var mycket nära att slå till på en sådan, men så läste vi Euro-NCAP EVALIA hade bara tre stjärnor. Det håller inte Nissan att 2015 försöka sälja en bil som inte ens klarar 5 stjärnor. Att den saknar normal komfort, låter hemskt i 90km/h och har kort range kan vi leva med. Men att den totalt faller igenom krocktestet håller inte No deal

Hmm nu pratar vi om 2:BIL...Då kanske rimligtvis inte kravet behöver vara så stort på räckvidd om 1:a bilen är en Tesla...
Så är det hos oss i alla fall. Fastna inte i fällan att man MÅSTE ha två bilar med suverän räckvidd. Bör ju oftast vara så många klarar sig med en mer "vanlig=dagens" elbil som 2:a bil. Med tanke på de flesta familjers körmönster.
Därav också att den 2:a bil som räcker till idag oftast räcker till de närmaste åren också. Så 2:a hands värdet lär inte bli katastrof av den anledningen.
Många glömmer bort att dagens elbilar =ny= dyr=ofta 1:a bil =ska passa för all körning =långt räckviddsbehov
Medans dessa bilar nör de framöver ska säljas är lite billigare (som alla begagnade bilar) ofta passar klockrent som just 2:a bil TACK VARE 2kr/mil + billig service osv. Så personligen tror jag även dagens elbilar med begränsad räckvidd kommer att ha ganska vettigt 2:a handsvärde ÄVEN då det kommer nya med längre räckvidd. Som antagligen inte samtidigt kommer att bli avsevärt lägre OM man inte inför rejäla subventioner förstås! Tex så kostar ju en "vanlig" BensinGolf en del redan och det lär ju inte ändras osv
Så är det hos oss i alla fall. Fastna inte i fällan att man MÅSTE ha två bilar med suverän räckvidd. Bör ju oftast vara så många klarar sig med en mer "vanlig=dagens" elbil som 2:a bil. Med tanke på de flesta familjers körmönster.
Därav också att den 2:a bil som räcker till idag oftast räcker till de närmaste åren också. Så 2:a hands värdet lär inte bli katastrof av den anledningen.
Många glömmer bort att dagens elbilar =ny= dyr=ofta 1:a bil =ska passa för all körning =långt räckviddsbehov
Medans dessa bilar nör de framöver ska säljas är lite billigare (som alla begagnade bilar) ofta passar klockrent som just 2:a bil TACK VARE 2kr/mil + billig service osv. Så personligen tror jag även dagens elbilar med begränsad räckvidd kommer att ha ganska vettigt 2:a handsvärde ÄVEN då det kommer nya med längre räckvidd. Som antagligen inte samtidigt kommer att bli avsevärt lägre OM man inte inför rejäla subventioner förstås! Tex så kostar ju en "vanlig" BensinGolf en del redan och det lär ju inte ändras osv
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Vi har nog också tänkt att byta ut vår andrabil när ungarna tagit sina körkort. Nu behövs den för att de skall få kort för manuel låda. Vi provade en hel del innan vi köpte Teslan och vår favorit var nog BMW i3 både körmässigt och utrymmesmäsigt.Sedan tyckte både jag o hustru om bakdörrarna. Vi förstod konceptet.
Att det var Teslan som vann rådde ingen tvekan om. Räckvidd, ersätta stora bilen dvs mindre miljöpåverkan mm. Vad som gjorde att BMWn kom tvåa var körglädjen, trafiksäkerhetstänket och helhetstänket runt miljö. Allting skall vara närproducerat, dvs inte som Toyota som vad jag förstår skickar olika delar jorden runt innan de sätts ihop. Det mest skulle också vara återvinningsbart. BMWn var också den bilen som var mest teknisk utvecklad, inte lika långt utvecklad som Tesla, men klart mer genomtänkt än de övriga.
Att det var Teslan som vann rådde ingen tvekan om. Räckvidd, ersätta stora bilen dvs mindre miljöpåverkan mm. Vad som gjorde att BMWn kom tvåa var körglädjen, trafiksäkerhetstänket och helhetstänket runt miljö. Allting skall vara närproducerat, dvs inte som Toyota som vad jag förstår skickar olika delar jorden runt innan de sätts ihop. Det mest skulle också vara återvinningsbart. BMWn var också den bilen som var mest teknisk utvecklad, inte lika långt utvecklad som Tesla, men klart mer genomtänkt än de övriga.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag har kört en Leaf i två år, en bra erfarenhet. Jag skulle göra så här.
1. Nissan kör kampanj på leasing 2980kr inkl vinterdäck och service, gäller i två år.
2. Efter två år kan det vara dags för Model 3... Eller någon annan version 2 av närområdesbilarna med cirka 20 mil räckvidd.
1. Nissan kör kampanj på leasing 2980kr inkl vinterdäck och service, gäller i två år.
2. Efter två år kan det vara dags för Model 3... Eller någon annan version 2 av närområdesbilarna med cirka 20 mil räckvidd.
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Jag har i3:an som andrabil. Är väldigt nöjd med den jag valde rex framför snabbladdning och har inte sett anledning att ångra mitt val även om snabbladdning skulle varit roligt, men troligen inte använt detta. Har kört resor med i3an på 40 mil utan problem. I3an har bättre värme och kyla än Teslan. Den har en app där du ställer avgångstid, då är bilen klimatiserad och klar för avfärd vilket även inkluderar värmning av batterier så man slipper ha halv effekt. Allt detta automagiskt
beroende på utetemperatur. Den har extremt bra vändradie där Teslan borde skämmas. Mycket lättkörd och upplever regenereringen som mycket kraftigare och bättre. Behöver inte använda bromsen alls bromsar in till stillastående. Parkeringsbromsen kan användas som motlutshåll och släpper då man gasar, saknar denna funktion på Teslan. Avsaknaden av b-stolpe ger väldigt bra access till baksätet. Och om man har ex barnstol där som skall plockas i och ur finns det nog ingen enklare bil att montera i då varken b-stolpe eller ryggstöd är ivägen. Kört ca 3000 mil i denna på snart 1 år.
Nackdelar är: endast 4 platser lite vindkänslig uselt helljus och endast 1fasladdning. Bakdörrarna är svåra på trånga parkeringar. Räckvid drygt 10mil mot specat 16. Men rexen löser alltid så att det aldrig blir ångest.
Om jag idag skulle välja en annan andra bil verkar Kia soul vara en stark kandidat. Men den skulle nästan kunna vara kandidat som förstabil. Dessa två bilar har dock bara 1fasladdning vilket är en STOR nackdel.

Nackdelar är: endast 4 platser lite vindkänslig uselt helljus och endast 1fasladdning. Bakdörrarna är svåra på trånga parkeringar. Räckvid drygt 10mil mot specat 16. Men rexen löser alltid så att det aldrig blir ångest.
Om jag idag skulle välja en annan andra bil verkar Kia soul vara en stark kandidat. Men den skulle nästan kunna vara kandidat som förstabil. Dessa två bilar har dock bara 1fasladdning vilket är en STOR nackdel.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
automagiskt! fantastiskt ord, ska nog implementera det i mitt vokabulær før elbilar:-Djonas skrev:Jag har i3:an som andrabil. Är väldigt nöjd med den jag valde rex framför snabbladdning och har inte sett anledning att ångra mitt val även om snabbladdning skulle varit roligt, men troligen inte använt detta. Har kört resor med i3an på 40 mil utan problem. I3an har bättre värme och kyla än Teslan. Den har en app där du ställer avgångstid, då är bilen klimatiserad och klar för avfärd vilket även inkluderar värmning av batterier så man slipper ha halv effekt. Allt detta automagisktberoende på utetemperatur. Den har extremt bra vändradie där Teslan borde skämmas. Mycket lättkörd och upplever regenereringen som mycket kraftigare och bättre. Behöver inte använda bromsen alls bromsar in till stillastående. Parkeringsbromsen kan användas som motlutshåll och släpper då man gasar, saknar denna funktion på Teslan. Avsaknaden av b-stolpe ger väldigt bra access till baksätet. Och om man har ex barnstol där som skall plockas i och ur finns det nog ingen enklare bil att montera i då varken b-stolpe eller ryggstöd är ivägen. Kört ca 3000 mil i denna på snart 1 år.
Model 3-24/Polestar 3-24
Vi har en Mitshubitshi Outlander PHEV som andra bil. En riktigt skön bil då den funkar långt, kort, får plats med en helsikes massa pryglar och kan dessutom ha dragkrok. Vi har hund och hus i Norlands inland och då funkar den helt galant.
Ingen hund i firmas Tesla....
Ingen hund i firmas Tesla....
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Hunden gillar Teslan och det låga insteget i bagaget!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Renault ZOE Intense 2014
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
Angående krocksäkerheten i Nissans EValia. Samt andra bilar för den delen. Har inte det här NCAP krånglat till det väl mycket. Kanske tex Nissans Evalia är krocksäker om man sitter i den. Men man kan ha fått nerslag på fotgängarskydd bältespåminelse eller annat. Har inte studerat just i Nissans fall men vet att det har förkommit liknande fall.
Krocksäkerheten var ju det som fick mig att avstå från Evalian, var ytterst nära att ta en leasing på två år annars (3080kr/mån+500kr i upplägg). Visst det var vissa av drag för att det saknades en massa funktioner och finesser men säkerheten för föraren är rätt vissen den med. Tittar man på krokbilderna av dess kusin ENV200 så visar de på att plåtarna emot föraren spricker upp... kanske skulle Nissan gå kurs hos Renualt?
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 2 gång.