Förställa värme i app

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare

Förställa värme i app

Inlägg av frebac »

Jag hoppas jag missat något men hittar gamla inlägg att man inte kan ställa in tid för avfärd i appen.
Låter helt galet att en så avancerad och dyr bil inte har en sådan enkel funktion? Elon kanske inte kört så mycket i kallt väder :-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Förställa värme i app

Inlägg av Foluke »

frebac skrev:
Jag hoppas jag missat något men hittar gamla inlägg att man inte kan ställa in tid för avfärd i appen.
Låter helt galet att en så avancerad och dyr bil inte har en sådan enkel funktion? Elon kanske inte kört så mycket i kallt väder :-)
Har du regelbundna tider kan du få bilen att lära sig. Den funktionen har jag avstängd.
I verkligheten är det onödigt. Bilen värmer kupén med 4,5 grader per minut. När du bestämt dig att gå till bilen, starta appen och sätt på värmen, tag på dig hatt, rock och galocher och går till bilen. Då är den varm! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Det stämmer tyvärr. Jag tror att de tänkte att det var onödigt eftersom de har någon typ av intelligens i bilen som lär sig dina tider och själv slår på värmen. Jag blev först riktigt imponerad när man kom ut till en automatiskt varm bil tredje dagen den stod på gården. Tyvärr varade intrycket inte så länge då den är helt lost när man jobbar lite oregelbundna tider.
Det borde dock gå att få till genom lite smartare integration med din telefon och övriga appar. Man kan läsa av väckarklockan, analysera rörelsen i accelerometern i telefonen osv. Eftersom bilen blir varm på nolltid räcker det typ att man slår på värmen när man börjar knyta skorna. Så i praktiken är det inget stort problem.
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare

Inlägg av frebac »

Ok tack, tänker mer på att hinna värma batteriet också om det är riktigt långt men är förmodligen en struntsak.
Är nog bara van från andra bilar, men om den värmer 5 grader så snabbt så håller jag helt med, räcker slå på när man äter frulle så får sätta påminnelse i luren :-)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Det finns väl en tredjeparts-app som kan värme efter schemaläggning? Inget jag använder själv men jag har för mig att någon nämnt det.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Teslafi.com stöder detta. Har precis ställt in bilen på att börja ladda till 100% tidigt imorgon bitti inför avfärd på långresa. Dock inget stöd för att säga när man vill åka, så man får fortfarande räkna ut själv när den behöver börja ladda för att bli klar i lagom tid.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Nej, det räcker inte att slå på värmen när man är på väg till bilen, om man inte har vääääldigt långt till den. När det är som värst på vintern räcker det inte ens med värmning i en halvtimme om du vill kunna öppna dörrarna utan problem. I och med att dörrarna saknar ram måste de hissa ned fönstrena någon centimeter innan de öppnas och stängs för att passera en list. Är inte bilen tillräckligt uppvärmd sitter rutan fast, och då öppnas dörren med ett skönt knakande när den bänder ut fönstret, och när den stängs skräller det till och så ligger fönstret på utsidan av listen med en stor glipa mot karossen och onaturlig vinkel på rutan. Det finns som sagt appar som hjälper dig, och Home Assistant har integration med Tesla, men faktum kvarstår att det är en extremt grundläggande funktion som det är smått otroligt att man inte bara fixar.
Svart X75D -17
Skriv svar