En "andra" bil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: En "andra" bil

Inlägg av +46 »

Verkar som Volvo C30 electric flygigt under radarn...
Den uppgraderade med nya Siemens motorn och snabbladdare är riktigt bra. Vet inte vilka möjligheter det finns att få köpa loss en från Volvo, men klart värt att undersöka.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

C30 är intressant, den klarade Volvo inte ens av att bygga själva. :) Tala om att bilindustrin är fastvuxen i sina strukturer.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Vilken modell som helst från Baker Electric hadde ju varit drömm bilen som andrabil. Synd att den är så svår att få tag i bara.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Baker_Motor_Vehicle
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Basunen skrev:
Jag har kört en Leaf i två år, en bra erfarenhet. Jag skulle göra så här.
1. Nissan kör kampanj på leasing 2980kr inkl vinterdäck och service, gäller i två år.
2. Efter två år kan det vara dags för Model 3... Eller någon annan version 2 av närområdesbilarna med cirka 20 mil räckvidd.
Har under en tid gått i exakt dessa planer, dvs leasing av Leaf i 2 år och därefter kommer det finnas bättre alternativ på marknaden (gärna Model 3, men svårt att veta innan man vet mer om bilen). Jag räknar med att en Leaf täcker 95% av mitt körbehov, och kan ladda hemma. Det känns helt enkelt som ett väldigt bra alternativ just nu.
Min fråga till er som har eller har haft en Leaf. Hur lång är det sanna räckvidden enligt er? Hur långt kommer man ifall man ligger mestadels runt 110 och hur långt kommer man i stadstrafik. Grovt räknat?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Räkna Ca 10 mil på motorvägen
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Kollade i veckan det leasingavtalet finns inte kvar längre.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

leiflodde skrev:
Typiskt,
Kom inte renault med nån liknande leasing för sin zoe? Lite billigare tiloch med tror jag (deras idiotiska baterihyra märker man ju inte av om man leasar hela bilen)

Edit:
Här hitta ja lite mera info:
http://www.bilia.se/siteassets/prislist ... _bilia.pdf
image.jpg
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

leiflodde skrev:
Typiskt, kollade senast för någon vecka sedan och då fanns det. Undrar vad en leasing nu kan tänkas kosta, för möjligheten måste ju finnas kvar.

Men det kan ju tänkas att det kommer liknande deal när nästa årsmodell med något längre räckvidd släpps. Är först i höst som det blir aktuellt för mig med bilbyte .
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Sen kan man undrar om men kör mer mil än vad står i listan vad kostar det extra?? eller ta fan en?
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Stefan T skrev:
Sen kan man undrar om men kör mer mil än vad står i listan vad kostar det extra?? eller ta fan en?
Ja så brukar kosta extra. Bör ju stå i villkoren.
Så är det ju även på Teslas restvärdesgaranti. Över 7500 mil så drar dom av per mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det finns väl oftast en kostnad för över mil. Har inte kollat Zoe men Leafens extra mil var billigare än de första 3000 så hyfsat ok.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nissan kommer att kommunicera ut nya villkor för leasing efter helgen. Risken finns att det blir höjda priser...
Övermil för Leaf kostar 15 kr. Tror att Renault har liknande kostnad med reservation för batterikontraktet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Renault Zoe erbjudandet finns kvar men det är inte alla handlare som erbjuder det eftersom Renault låter återförsäljaren garantera restvärdet. Har själv 2 st ZOE och en Model S.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är tillfälligt(?) stopp på Nissans leasing just nu.
Leasingfirman Santander har fått panik.
Nissans första leasing omgång börjar komma till sitt slut, och väldigt få kunder vill köpa loss bilarna.
Santander begär 230,000 för att köpa loss bilarna, men kunderna tycker det är för dyrt. Istället säljs de begagnade på bla KVD runt 190,000 - med resultat att ännu fler kunder tycker 230' är för mycket. Santander förlorar så 40' per bil. Med hundratals Leafs som närmar sig slutet på sin leasing period riskerar de förlora miljoner.

Detta innebär massor av Leaf som är på väg ut på begagnadmarknaden i höst till låga priser. Och troligtvis höjda leasing månadsavgifter med färre kunder som vill köpa nya Leaf som följd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nä, kan knappt tro att Santander gick på den. Det var ju ganska uppenbart att man inte ville lösa ut bilen i den första leasing omgången, trodde absolut de hade en bättre plan än det här.
Hade jag varit ägare av en leasing Leaf så hade jag helt klart lämnat tillbaka den och antingen tecknat nytt avtal eller köpt "min" bil på KVD.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Då skulle man ju egentligen passa på och köpa en begagnad leaf nu när det kommer massa begagnade.
Tyvärr så behöver i ha drag på vår andrabil, annars hade jag hålla utkik efter en.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns tredjeparts drag till Leaf, jag tänkte ev montera en nästa år på min. Inte lagligt men funkar dra trädgårdsavfallet till tippen med iaf ;)
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

lator skrev:
Nissan kommer att kommunicera ut nya villkor för leasing efter helgen. Risken finns att det blir höjda priser...
Övermil för Leaf kostar 15 kr. Tror att Renault har liknande kostnad med reservation för batterikontraktet.
Ok, blir väldigt intressant att se vad det blir för nytt pris. Var har ni läst att det ska komma nya villkor efter helgen? Risk att den uppåtgående kurvan i elbilsförsäljningen som brukar redovisas här på sidan riskerar att få ett litet tapp.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Det finns tredjeparts drag till Leaf, jag tänkte ev montera en nästa år på min. Inte lagligt men funkar dra trädgårdsavfallet till tippen med iaf ;)
Har hittat tradjepartsdrag till Tesla också, men jag vill gärna kunna köra lagligt eftersom det ibland blir långturer.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Vad menar ni med olagligt med drag på en tesla? Om den går genom besiktningen så är den väl godkänd? Och genom besiktningen borde inte vara några problem. Sen kanske släpvagnsvikten blir lägre än önskat.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jonas skrev:
Vad menar ni med olagligt med drag på en tesla? Om den går genom besiktningen så är den väl godkänd? Och genom besiktningen borde inte vara några problem. Sen kanske släpvagnsvikten blir lägre än önskat.
Kan inte reglerna, men sist jag kollade detta på en annan bil som inte gick att köpa med drag så fick jag svaret att om bilen inte går att köpa med drag eller inte är typgodkänd för att kunna ha drag så kan man inte registreringsbesiktiga med eftermonterat drag heller.
Jag vet att dom lättade på reglerna för besiktningen för ett par är sedan, men prylarna måste ändå vara typgodkända.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

En bil som inte har en uppgiven tillåten släpvikt kan inte lagligt dra ett släpfordon men man kan montera ett drag för tex cykelställ om det inte går att koppla ett släp till det. Sen går det ju bra att dra upp båten också men lagligt blir det inte och långresor rekommenderas ej...

Angående Leaf-leasing första omgången (vi har en sån) så har inte Santander/Nissan kommit med något erbjudande om fortsatt leasing ännu men det ska vara på väg. Om du vill köpa lös bilen så är det 218000 som gäller. De har gjort ett försök att begära 231000 men det håller inte då det finns kontrakt med garanterat restvärde 218000.
De bilar som lämnas tillbaka ska enligt uppgift gå raka vägen till Norge (Santanders hemmaplan) och vi kommer inte att få någon explosion på beg marknaden av nästan nya Leaf. Däremot stämmer det att marknadspriserna på Leaf dalar nedåt men man måste även se på skicket på de bilar som säljs via KVD.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

[quote="lator"]En bil som inte har en uppgiven tillåten släpvikt kan inte lagligt dra ett släpfordon men man kan montera ett drag för tex cykelställ om det inte går att koppla ett släp till det. Sen går det ju bra att dra upp båten också men lagligt blir det inte och långresor rekommenderas ej...

I mitt reg.bevis står det 860 /1610 kg som högsta totslvikt på släpet för vanligt B-körkort respektive utökat B-körkort.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

+46 skrev:
I mitt reg.bevis står det 860 /1610 kg som högsta totslvikt på släpet för vanligt B-körkort respektive utökat B-körkort.
Det är en automatisk uträkning av vad körkortet gäller för, inte vad bilen får dra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En oregistrerad kärra för specialtransport får dras i max 30km/h om drag anordningen är konstruerad för att klara lasten. Ett sådant släp är tex en båtkärra eller en kärra gör gräsklipparen, däremot får inte en skräpkärra till tippen. Den får alltså inte ha ett flak eller annan annordning som gör att den kan lasta gods.

Kallas efterfordon
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... terfordon/
Skriv svar