Bakgundsmusik...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Bakgundsmusik...

Inlägg av bonath »

Tittade på videon i Tibors artikel idag om Teslas byte av bultarna till styrservon.
http://teslaclubsweden.se/tesla-aterkal ... l-s-bilar/

Jag slås hela tiden av hur j... korkat det är med denna evinnerliga bakgrundsmusik som alltid ska vara med.
Både på youtube och vanliga TV-program är det ofta en massa onödig musik som dessutom ofta har för hög volym.
Som hörselskadad med hörapparater är det nästan omöjligt att höra prat och konversationer när det ligger en ljudmatta över.

T.ex så har Zac & Jesse i Now You Know ingen musik när dom pratar själva men när dom visar en "insändarvideo",
vips, musik. Kolla 21:50 minuter in i detta avsnitt.

Ni som filmar och lägger upp videos, SÄNK VOLYMEN på bakgrundsmusiken!! :idea:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bakgundsmusik...

Inlägg av danni »

Intressant perspektiv. Jag gör en del videoproduktion och rätt musik höjer ju verkligen produktionsvärdet något enormt. En hel video utan musik blir väldigt platt och tråkig. Samtidigt är det ju viktigare att alla kan ta till sig informationen i videon. Att dämpa musiken när någon pratar borde vara självklart. En annan sak man kan göra för att öka tillgängligheten är att alltid lägga in undertexter på sina videos. Många plattformar som Youtube har ju bra stöd för detta, och då kan den som tittar vid behov helt enkelt klicka fram undertexter. Och vill man kan man också lägga in flera språk, vilket ökar tillgängligheten ännu mer (t.ex. om videon är på svenska kan man lägga in undertexter på svenska och engelska).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

danni skrev:
Intressant perspektiv. Jag gör en del videoproduktion och rätt musik höjer ju verkligen produktionsvärdet något enormt. En hel video utan musik blir väldigt platt och tråkig. Samtidigt är det ju viktigare att alla kan ta till sig informationen i videon. Att dämpa musiken när någon pratar borde vara självklart. En annan sak man kan göra för att öka tillgängligheten är att alltid lägga in undertexter på sina videos. Många plattformar som Youtube har ju bra stöd för detta, och då kan den som tittar vid behov helt enkelt klicka fram undertexter. Och vill man kan man också lägga in flera språk, vilket ökar tillgängligheten ännu mer (t.ex. om videon är på svenska kan man lägga in undertexter på svenska och engelska).
Precis, det är volymen som stör. (fast en del slingor är verkligen hemska)...
Undertexter är verkligen kanon, använder det ofta på TVn.
Jag har själv gjort en del videos, bröllop och resor t.ex.
Använder själv musik men återhållsamt... :)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Håller med!

Samma sak med tv osv där det hela tiden ligger en (hög) ljudmatta i bakgrunden eller mellan då någon pratar. Där musiken också har väldigt högt tempo.

Har en fru som varit utbränd och då går det nästan inte att hon är i samma rum om jag vill titta på såna program.

Börjar också hålla med efter att ha blivit uppmärksammad på det.

Älskar själv att spela hög musik i bland!

Men till vanliga tv/filminslag/filmklipp så upplever jag ofta musiken som för hög volym, hlgt tempo och för ”påträngande”. (Tex till många inslag på Discovery osv)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

bonath skrev:
Tittade på videon i Tibors artikel idag om Teslas byte av bultarna till styrservon.
http://teslaclubsweden.se/tesla-aterkal ... l-s-bilar/

Jag slås hela tiden av hur j... korkat det är med denna evinnerliga bakgrundsmusik som alltid ska vara med.
Både på youtube och vanliga TV-program är det ofta en massa onödig musik som dessutom ofta har för hög volym.
Som hörselskadad med hörapparater är det nästan omöjligt att höra prat och konversationer när det ligger en ljudmatta över.

T.ex så har Zac & Jesse i Now You Know ingen musik när dom pratar själva men när dom visar en "insändarvideo",

Tänkvärt! Man får ta lärdom! Musiken i exemplet är ju urtjatig. God illustration.
Model S P85D,
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

bonath skrev:

Kan hålla med dig, tex podcasten talking tesla, där får en av talarna spontanryck och vrålar då och då medan den andre sitter och gapflabblar. Förstör både högtalare och öron.

Zac och Jessie har bra volym men de klipper ju hela tiden! Samma mening kan vara 11 olika klipp. Så störigt att jag undviker att se avsnitten pga det.

Musik borde läggas som ett annat spår som går att stänga av precis som man gör med undertext nu för tiden...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar