Värdering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cfridh
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 jun 2017 10:13

Värdering

Inlägg av Cfridh »

Hej,

Jag tänkte köpa ut teslan från mitt företag och behöver en värdering på bilen.

Hur och var har ni som värderat eran bil om ni fått en värdering som håller som underlag till skatteverket?

P85+ fullutrustad från 2013 uttag 2014
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Värdering

Inlägg av eric »

Jag gjorde precis det i december förra året, och använde mig av bilpriser.se. Enligt bokföringsfirman var det ok för skatteverket. 1695kr + moms.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Värdering

Inlägg av Pontus »

Eller fråga 3 bilfirmor vad dom skulle bjuda för bilen. Det dög för mig för att visa att Shiftgear inte sålde bilen för billigt. Lite annorlunda fall men som underlag borde det ju vara ok. Detta var priser som dom sedan skulle tjäna pengar på men ok ändå sa ekonomiavdelningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Värdering

Inlägg av Limbster »

Ett annat alternativ skulle kanske vara att lägga ut den på kvd med ett reservationspris där du själv är beredda sälja bilen för det priset och sen se vart buden slutar. Vet inte om det är tillåtet dock.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Värdering

Inlägg av dstr »

Pontus skrev:
Eller fråga 3 bilfirmor vad dom skulle bjuda för bilen. Det dög för mig för att visa att Shiftgear inte sålde bilen för billigt. Lite annorlunda fall men som underlag borde det ju vara ok. Detta var priser som dom sedan skulle tjäna pengar på men ok ändå sa ekonomiavdelningen.
Frågar du skatteverket så är det inte ok. Bilen ska köpas loss till marknadsvärdet. Alla vet att bilfirmor bjuder under marknadsvärdet för att kunna tjäna pengar på bilarna...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Värdering

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Pontus skrev:
Eller fråga 3 bilfirmor vad dom skulle bjuda för bilen. Det dög för mig för att visa att Shiftgear inte sålde bilen för billigt. Lite annorlunda fall men som underlag borde det ju vara ok. Detta var priser som dom sedan skulle tjäna pengar på men ok ändå sa ekonomiavdelningen.
Frågar du skatteverket så är det inte ok. Bilen ska köpas loss till marknadsvärdet. Alla vet att bilfirmor bjuder under marknadsvärdet för att kunna tjäna pengar på bilarna...
Yes, det pris man ska ge för bilen är inte inbytespris eller privatpris, utan vad bilen skulle kosta hos en bilhandlare (dock får man göra ett visst avdrag, har för mig det ligger på ca 10k).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Värdering

Inlägg av bullen »

danni skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Eller fråga 3 bilfirmor vad dom skulle bjuda för bilen. Det dög för mig för att visa att Shiftgear inte sålde bilen för billigt. Lite annorlunda fall men som underlag borde det ju vara ok. Detta var priser som dom sedan skulle tjäna pengar på men ok ändå sa ekonomiavdelningen.
Frågar du skatteverket så är det inte ok. Bilen ska köpas loss till marknadsvärdet. Alla vet att bilfirmor bjuder under marknadsvärdet för att kunna tjäna pengar på bilarna...
Yes, det pris man ska ge för bilen är inte inbytespris eller privatpris, utan vad bilen skulle kosta hos en bilhandlare (dock får man göra ett visst avdrag, har för mig det ligger på ca 10k).
Stämmer. Finns en dom på detta. De 10 k motsvarar värdet på uteblivna garantier mm som du skulle fått hos bilhandlare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Värdering

Inlägg av dstr »

Precis, 10k får du dra av.

Jag hade en vända med en revisor kring detta. Hans förslag var att printa ut så många blocket-annonser som möjligt på en liknande bil och spara i en pärm om skatt-masen kommer och knackar på dörren någon dag.
Verdi

Re: Värdering

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Precis, 10k får du dra av.

Jag hade en vända med en revisor kring detta. Hans förslag var att printa ut så många blocket-annonser som möjligt på en liknande bil och spara i en pärm om skatt-masen kommer och knackar på dörren någon dag.

Fast det är ju inte heller så bra. De priser som ligger på blocket är ju osålda med oprutade prislappar. Tänker att man får en onödigt hög värdering.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Värdering

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
dstr skrev:
Precis, 10k får du dra av.

Jag hade en vända med en revisor kring detta. Hans förslag var att printa ut så många blocket-annonser som möjligt på en liknande bil och spara i en pärm om skatt-masen kommer och knackar på dörren någon dag.

Fast det är ju inte heller så bra. De priser som ligger på blocket är ju osålda med oprutade prislappar. Tänker att man får en onödigt hög värdering.
Klen tröst den dagen skatteverket fått upp vittring och vill upptaxera dig. :(
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Värdering

Inlägg av hanty »

KVD har motsvarande tjänst som bilpriser.se, ungefär samma kostnad. Har anlitat dem tidigare. Det skall vara OK gentemot skattemyndigheten.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Värdering

Inlägg av danni »

hanty skrev:
KVD har motsvarande tjänst som bilpriser.se, ungefär samma kostnad. Har anlitat dem tidigare. Det skall vara OK gentemot skattemyndigheten.
Det är samma. KVD äger Bilpriser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Värdering

Inlägg av Limbster »

Vad händer om man får en värdering men inte lyckas sälja den alls för det priset? Hur förklarar man det för Skatteverket?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Värdering

Inlägg av danni »

Limbster skrev:
Vad händer om man får en värdering men inte lyckas sälja den alls för det priset? Hur förklarar man det för Skatteverket?
Du behöver bara värderingen om du ska sälja till dig själv eller en närstående. Så isåfall har du förhandlat dåligt med dig själv, helt enkelt :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Re: Värdering

Inlägg av Joel »

Cfridh skrev:
Hej,

Jag tänkte köpa ut teslan från mitt företag och behöver en värdering på bilen.

Hur och var har ni som värderat eran bil om ni fått en värdering som håller som underlag till skatteverket?

P85+ fullutrustad från 2013 uttag 2014
Berätta gärna vad den blev värderad till sen. Ska värdera min till sommaren.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: Värdering

Inlägg av Christina »

Teslas bud borde väl passa bra ?
Verdi

Re: Värdering

Inlägg av Verdi »

Christina skrev:
Teslas bud borde väl passa bra ?

Jo, fast det är vad Tesla skulle sätta ut den för som är relevant. Inbytespriser är inte det. Tyvärr.
Skriv svar