Drömbil men...
Moderator: Redaktion
Drömbil men...
Haft en skön tur till fjällen, denna bil är verkligen ett mästerverk.
Men några saker som jag hakat upp mig på/behöver hjälp med:
1. Munstycken för spolarvätska. Kan dessa justeras då den på förarplats sprutar för långt ner på rutan?
2. Regnsensor, behöver denna aktiveras på något sätt om man vrider vänstra vredet till en av två steg för regnsensor
3. Stereo, finns det någon möjlighet att få hastighetsanpassad volym?
4. Ni som har takräcke, sätter ni alltid skyddstejp under era whispbars samt tar bort dom? Någon speciell tejp?
5. Hur stor skillnad gör rangemode på distansen?
1. Munstycken för spolarvätska. Kan dessa justeras då den på förarplats sprutar för långt ner på rutan?
2. Regnsensor, behöver denna aktiveras på något sätt om man vrider vänstra vredet till en av två steg för regnsensor
4. Ni som har takräcke, sätter ni alltid skyddstejp under era whispbars samt tar bort dom? Någon speciell tejp?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Drömbil men...
1. Servicecenter kan justera.frebac skrev:Haft en skön tur till fjällen, denna bil är verkligen ett mästerverk.
2. Nej, ska räcka att vrida vredet till någon av de första två stegen.
3. Nej, men det har utlovats att det ska komma i en uppdatering snart om jag inte missminner mig.
4. Ingen aning.
5. Rätt liten. Sänk hastigheten istället om det är tight.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
1. Brukar gå att fixa med en lite större synål.
5. Riktigt klurigt. Rangemode stänger av batterivärmaren vilket gör att du får sämre räckvidd och långsammare laddning på vintern, när du kör längre sträckor. På kortare sträckor kan det däremot vara bra då du inte behöver värma upp batteriet.
5. Riktigt klurigt. Rangemode stänger av batterivärmaren vilket gör att du får sämre räckvidd och långsammare laddning på vintern, när du kör längre sträckor. På kortare sträckor kan det däremot vara bra då du inte behöver värma upp batteriet.
5. Fel, du får inte sämre räckvidd. Du får långsammare laddning, t.ex så får du inte mer än 20-25kW på Superchargern om du har kallt batteri. Använde range mode däremot när vi skulle åka Piteå-Jukkasjärvi. Däremellan är det bara typ2 11kW laddning och behövde inte ha varmt batteri där.. funkade väldigt bra.LarsL skrev:1. Brukar gå att fixa med en lite större synål.
Det gör en skillnad på 5-6%... bör endast användas ifall du inte ska snabbladda vid ankomst.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Återigen tack för snabba och perfekta svar!
Ser ut att vara knas på regnsensorn då
Ser ut att vara knas på regnsensorn då

- hencjo
- Teslaägare
Om du har en AP2-bil behöver du se till att "AUTO wipers (beta)" är påslaget för att "regnsensor"-stegen på spaken inte bara skall vara intervalltorkning.
Jo, ett kallare batteri har större internt motstånd vilket gör att det kan leverera mindre energi.tehjimos skrev:5. Fel, du får inte sämre räckvidd. Du får långsammare laddning, t.ex så får du inte mer än 20-25kW på Superchargern om du har kallt batteri. Använde range mode däremot när vi skulle åka Piteå-Jukkasjärvi. Däremellan är det bara typ2 11kW laddning och behövde inte ha varmt batteri där.. funkade väldigt bra.LarsL skrev:1. Brukar gå att fixa med en lite större synål.
Det gör en skillnad på 5-6%... bör endast användas ifall du inte ska snabbladda vid ankomst.
I range mode finns också en förmåga att stänga av bakre motorn vilket sparar typ 5-6%. Tyvärr har de inte separerat dessa två sparlägena vilket gör att du byter en positiv effekt mot en negativ.
Ang takräcken, så har jag satt en bit transparent folie på den del som ”gummiklossen” har kontakt med lacken. På den förra bilen gjorde jag inte det och den såg helt blästrad ut efter en vinter
gick dock att polera bort, men nu känner jag att det är enklare att bara sätta lite folie (beställde en liten rulle på nätet för nån 50-lapp.)

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14