Snabbaste/smidigaste vägen Stockholm - Munchen?
Moderator: Redaktion
Snabbaste/smidigaste vägen Stockholm - Munchen?
I sommar är det dags för vår första riktiga långresa med Tesla. Troligen blir det ner till Kroatien för en vecka där och sedan vidare till Italien och en dryg veckas omkringresande där.
Första stopp blir dock Legoland i närheten av Munchen. Jag har knappt kört bil "till" Europa på typ 20 år, så passar på att fråga expertisen här...
Vad är snabbaste/smidigaste/trevligaste vägen från Stockholm till Munchen anser ni?
Första stopp blir dock Legoland i närheten av Munchen. Jag har knappt kört bil "till" Europa på typ 20 år, så passar på att fråga expertisen här...
Vad är snabbaste/smidigaste/trevligaste vägen från Stockholm till Munchen anser ni?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Mistafrizz
- Teslaägare
Re: Snabbaste/smidigaste vägen Stockholm - Munchen?
Körde förbi Munchen förra veckan.
Stockholm - Gedser via Öresundsbron.
Och sedan Rostock - Munchen via Berlin och söderut.
Få vägarbeten, bra laddstopp, bra väg.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Tack! Använde din reseberättelse/tråd till stor del igår när jag började skissa upp planerna!Mistafrizz skrev:Körde förbi Munchen förra veckan.

Din resväg ovan är huvudspåret, men samtidigt verkar de flesta tycka att bilkörning genom Danmark suger, så då funderar jag på om inte färja från Trelleborg till Rostock eller Travemunde är smidigare?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Mistafrizz
- Teslaägare
Det är väl typ 17 mil mellan Köpenhamn ich Gedser - så att ta färjan från Sverige anser jag bara är slöseri med tid. Bara att ladda fullt i Lödde, toppa lite i Norra Alslev - så är du förbi Danmark innan barnen ropat hej.Legato skrev:Tack! Använde din reseberättelse/tråd till stor del igår när jag började skissa upp planerna!Mistafrizz skrev:Körde förbi Munchen förra veckan.
Få vägarbeten, bra laddstopp, bra väg.![]()
Din resväg ovan är huvudspåret, men samtidigt verkar de flesta tycka att bilkörning genom Danmark suger, så då funderar jag på om inte färja från Trelleborg till Rostock eller Travemunde är smidigare?

2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Haha, mmm... Dock är jag inte som du, jag sover en gång per dygnMistafrizz skrev:Det är väl typ 17 mil mellan Köpenhamn ich Gedser - så att ta färjan från Sverige anser jag bara är slöseri med tid. Bara att ladda fullt i Lödde, toppa lite i Norra Alslev - så är du förbi Danmark innan barnen ropat hej.Legato skrev:Tack! Använde din reseberättelse/tråd till stor del igår när jag började skissa upp planerna!Mistafrizz skrev:Körde förbi Munchen förra veckan.

Dock tveksamt om det är värt att betala ca 4000:- istället för ca 1500:-... Dessa beslut

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om det är värsta semesterrusningen kan det vara kö till färjorna, så då kan det löna sig att ta bältbroarna istället för färjor, eller att boka färja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Mistafrizz
- Teslaägare
Då skulle jag hellre lägga 1000/1500kr på en förbokad färja mellan Gedser-Rostock och ta en natt någonstans i Tyskland. Finns ju ett vattenland som någon tipsade om utanför Berlin.Legato skrev:Haha, mmm... Dock är jag inte som du, jag sover en gång per dygnMistafrizz skrev:Det är väl typ 17 mil mellan Köpenhamn ich Gedser - så att ta färjan från Sverige anser jag bara är slöseri med tid. Bara att ladda fullt i Lödde, toppa lite i Norra Alslev - så är du förbi Danmark innan barnen ropat hej.Legato skrev:Tack! Använde din reseberättelse/tråd till stor del igår när jag började skissa upp planerna!Mistafrizz skrev:Körde förbi Munchen förra veckan.
Din resväg ovan är huvudspåret, men samtidigt verkar de flesta tycka att bilkörning genom Danmark suger, så då funderar jag på om inte färja från Trelleborg till Rostock eller Travemunde är smidigare?Så givet att man ändå ska sova så känns det tidseffektivast att transporteras en bit medan man sover.
Dock tveksamt om det är värt att betala ca 4000:- istället för ca 1500:-... Dessa beslut
Sticker ni hemifrån på morgonen så kan ni vara någonstans kring Berlin på kvällen, och har då kört halva vägen till Norra Italien.
Sover ni på båten så behöver ni nog iaf en övernattning till innan ni når Italien.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Jag tycker det är optimalt att ta färja över natten, förutsatt att man kört tillräckligt långt innan så det känns som ett ordentligt ”stopp” ändå är motiverat. Efter ca 100mil genom Tyskland (bor i Schweiz) så passar det perfekt med nattfärja från Tyskland till Sverige. Senaste gångerna har vi åkt Kiel-Göteborg med Stenaline. Bättre färja, mat och boende, men lite dyrare. En mer angenäm upplevelse vs. transport. Annars är TT-Line eller Finnlines båda ok och billigare alternativ mellan Tyskland och Skåne.Mistafrizz skrev:Då skulle jag hellre lägga 1000/1500kr på en förbokad färja mellan Gedser-Rostock och ta en natt någonstans i Tyskland. Finns ju ett vattenland som någon tipsade om utanför Berlin.Legato skrev:Haha, mmm... Dock är jag inte som du, jag sover en gång per dygnMistafrizz skrev:Det är väl typ 17 mil mellan Köpenhamn ich Gedser - så att ta färjan från Sverige anser jag bara är slöseri med tid. Bara att ladda fullt i Lödde, toppa lite i Norra Alslev - så är du förbi Danmark innan barnen ropat hej.Legato skrev:Tack! Använde din reseberättelse/tråd till stor del igår när jag började skissa upp planerna!Mistafrizz skrev:Körde förbi Munchen förra veckan.
Din resväg ovan är huvudspåret, men samtidigt verkar de flesta tycka att bilkörning genom Danmark suger, så då funderar jag på om inte färja från Trelleborg till Rostock eller Travemunde är smidigare?Så givet att man ändå ska sova så känns det tidseffektivast att transporteras en bit medan man sover.
Sticker ni hemifrån på morgonen så kan ni vara någonstans kring Berlin på kvällen, och har då kört halva vägen till Norra Italien.
Sover ni på båten så behöver ni nog iaf en övernattning till innan ni når Italien.
Ska man ändå bo på hotell så är det inte så stor skillnad i total kostnad. Barnen gillar båtturen och dessutom slipper man ju Danmark, risk för köer, etc.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Men Göteborg känns inte så optimalt om man ska till/från Stockholm väl? Ska man till/från GBG eller västkusten så känns det klockrent dock!jpetters skrev:
Jag tycker det är optimalt att ta färja över natten, förutsatt att man kört tillräckligt långt innan så det känns som ett ordentligt ”stopp” ändå är motiverat. Efter ca 100mil genom Tyskland (bor i Schweiz) så passar det perfekt med nattfärja från Tyskland till Sverige. Senaste gångerna har vi åkt Kiel-Göteborg med Stenaline. Bättre färja, mat och boende, men lite dyrare. En mer angenäm upplevelse vs. transport. Annars är TT-Line eller Finnlines båda ok och billigare alternativ mellan Tyskland och Skåne.
Ska man ändå bo på hotell så är det inte så stor skillnad i total kostnad. Barnen gillar båtturen och dessutom slipper man ju Danmark, risk för köer, etc.
Runt 10 timmar känns som max för oss med barnen, så då är det rätt lagom att ta båten istället för att "stretcha det" och ta in på hotell i typ Lubeck.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Kiel-Göteborg tycker passar bra när man kommer från Zürich. Den är ungefär 105mil. Det är ju en, hyfsat, trevlig stad som man kan spendera lite tid i, och närmare Stockholm är Trelleborg och Malmö. Med ny SuC i Ulricehamn funkar det ju bättre än tidigare.
Men kommer man från Stockholm är kanske via Skåne bättre.
Båda alternativen har fördelen att man "kommer framåt" medans man sover.
Men kommer man från Stockholm är kanske via Skåne bättre.
Båda alternativen har fördelen att man "kommer framåt" medans man sover.
Model S: Plaid, Deep Blue
Många svar redan me. Som jag ser de så är de rostock ni ska till men sedan väljer man åka antingen från Trelleborg eller gedser beroende på vad ni tycker är bäst, kostnaden brukar inte skilja så de gör så mycket.
Därefter är de bara att kör ner till Berlin och därefter A9. Som alternativ så kan man ta en avstickare till A93 där jag tycker oftare de är lite lugnare trafik.
Vi har bott på ett hotell i naburg som var supertrevligt och bra pris och där jag vet han är för elbilar och erbjuder laddning, om de är av intresse så kan jag leta upp vad hotellet heter men beror såklart på hur ni tänker dela upp etapper.
Därefter är de bara att kör ner till Berlin och därefter A9. Som alternativ så kan man ta en avstickare till A93 där jag tycker oftare de är lite lugnare trafik.
Vi har bott på ett hotell i naburg som var supertrevligt och bra pris och där jag vet han är för elbilar och erbjuder laddning, om de är av intresse så kan jag leta upp vad hotellet heter men beror såklart på hur ni tänker dela upp etapper.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Vi åkte Göteborg-Kiel på skärtorsdagen och vi kommer välja samma alternativ nästa gång vi ska ner i Europa. Väldigt skönt att starta i Kiel klockan tio på långfredagen. Om färjan från Nynäshamn hade landat i Swinoujscie istället för Gdansk skulle vi lätt ta den. Trött på E4 och E20/E45 genom Danmark ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.