Fråga om bilavbetalning på AB

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Fråga om bilavbetalning på AB

Inlägg av Tars »

Nu har det strulat till sig ordentligt här, och jag får inga raka svar, så jag hoppas någon kan bena ut det hela.

Låt oss säga att förutsättningarna ser ut som nedan, inget mer eller mindre och utgå från fakta:

Om man står som VD på ett företag, man har inget aktieinnehav och man har heller ingen lön.

Man köper en bil på firman på avbetalning, vi säger 100.000:- och bilen är dessutom momsdöd.

Avbetalningen ligger på 5000:-/mån
Försäkringen kostar 500:-/mån
Förmånsvärdet ligger på 5500:-/mån

Man vill inte att firman ska ha några kostnader på bilen utan man betalar allt själv för skattade pengar.

Frågor jag vill ha svar på:
Kan man tillgodoräkna alla utgifter för att kvitta förmånsvärdet? (Avbetalning, försäkring, skatt, däckbyten osv)

Måste bilen vara med i balansräkningen över huvudtaget?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Fråga om bilavbetalning på AB

Inlägg av e5m1r »

Tars skrev:
Nu har det strulat till sig ordentligt här, och jag får inga raka svar, så jag hoppas någon kan bena ut det hela.

Låt oss säga att förutsättningarna ser ut som nedan, inget mer eller mindre och utgå från fakta:

Om man står som VD på ett företag, man har inget aktieinnehav och man har heller ingen lön.

Man köper en bil på firman på avbetalning, vi säger 100.000:- och bilen är dessutom momsdöd.

Man vill inte att firman ska ha några kostnader på bilen utan man betalar allt själv för skattade pengar.

Kan man tillgodoräkna alla utgifter för att kvitta förmånsvärdet? (Avbetalning, försäkring, skatt, däckbyten osv)

Sitter i samma funderingar Bild
Vad jag har kommit fram till finns det två vägar
Du betalar förmånsvärde till företaget ur egen ficka
Alternativ 2 är att ta lön som motsvarar och kvittta = samma som ovan fast då tillgodoräknar du dig SGI och pension mm
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

e5m1r skrev:
Tars skrev:

Sitter i samma funderingar Bild
Vad jag har kommit fram till finns det två vägar
Du betalar förmånsvärde till företaget ur egen ficka
Alternativ 2 är att ta lön som motsvarar och kvittta = samma som ovan fast då tillgodoräknar du dig SGI och pension mm
Ok! Så då är jag inte ensam.
Men hur blir det då med balansräkningen?

Anledning till detta är att man själv inte vill ha en registrerad kredit just nu.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ska försöka resonera lite.

Jag tolkar det som att bilen står skriven på företaget. Du privat betalar ALLA kostnader, både avbetalningen och löpande räkningarna? Dvs din firma är den juridiska parten/ägaren som tar risken, men du skjuter privat till pengar varje månad för att täcka de löpande kostnaderna.

I skatteverkets ögon är det nog två olika saker.

1 Firman har en firmabil som ev ska betalas förmånsvärde på. Hur den finansieras är något annat.

2 du betalar in lite pengar till företaget varje månad för att täcka alla kostnader (räkningarna) för just den månaden.

Inte så vanligt att man väljer att betala de ”faktiska räkningarna” privat eftersom du ändå har en ”förmån” som du måste ta upp och betala för. Att ”kvitta dessa” mot att ”sänka förmånsvärdet” är nog en svår/krånglig matematik att ev behöva övertyga skatteverket om vid en ev revision.

Dock kan man naturligtvis hävda att du varje månad gör ett ”varierande” inbetalning (=löpande driftskostnader/räkningar) som då borde kunna anses sänka förmånsvärdet i motsvarande grad just den månaden. Och sen hantera överskjutande del av förmånsvärdet på vanligt sätt de månader du betalt in lägre än det faktiska förmånsvärdet. De månader du betalt in MER än det faktiska förmånsvärdet (tex nya däck för 12000kr) är ju frågan hur det ”överskottet” ska bokföras? Självklart borde det kunna bokföras som ett kapitaltillskott, förskottsbetalning, lån osv. Dock med de olika regelverk som styr sådant.

Det normala och enklaste är nog att företaget står för alla typer av ”bilkostnader” (avdragsgillt) du räknar upp, tex skatt, försökring, service, reparationer osv. Och att du sen betalar en schablonkostnad för förmånen. Genom förmånsvärde eller tex att betala in ett motsvarande belopp så att ingen förmån uppstår.

Angående balansräkningen. Tänker jag så här. Bilen är juridiskt ”köpt” av firman på avbetalning precis som vilken ”inventarie” som helst och ska nog då in på balansräkningen.

Hur sen företaget löst ”finansieringen” av sitt köp är en helt annan sak. Dvs att du privat väljer att skjuta in pengar till företaget som precis täcker kostnaderna den månaden för bilen.

Sen finns det olika sätt att hantera själva förmånsvärdet är ytterligare en separat frågeställning.

Kom gärna med input på mitt resonemang så kanske vi kan reda ut det tillsammans! :P
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Om firman äger bilen måste den såklart tas upp i balansräkningen. Du ska inte betala utgifterna ur egen ficka rakt av. Bokför det istället som en insättning i bolaget och bokför det som att bolaget betalar - då får du kvitta det mot förmånsvärdet. Lättast är att bara sätta in 5500 kr till bolaget varje månad och använda det till att låta bolaget betala allt. Eller lyfta lön som motsvarar 5500 kr netto och göra nettolöneavdrag på rubbet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
Ska försöka resonera lite.

Jag tolkar det som att bilen står skriven på företaget. Du privat betalar ALLA kostnader, både avbetalningen och löpande räkningarna? Dvs din firma är den juridiska parten/ägaren som tar risken, men du skjuter privat till pengar varje månad för att täcka de löpande kostnaderna.

I skatteverkets ögon är det nog två olika saker.

1 Firman har en firmabil som ev ska betalas förmånsvärde på.

2 du betalar in lite pengar till företaget varje månad för att täcka alla kostnader (räkningarna) för just den månaden.

Inte så vanligt att man väljer att betala de ”faktiska räkningarna” privat eftersom du ändå har en ”förmån” som du måste ta upp och betala för. Att ”kvitta dessa” mot att ”sänka förmånsvärdet” är nog en svår/krånglig matematik att ev behöva övertyga skatteverket om vid en ev revision.

Dock kan man naturligtvis hävda att du varje månad gör ett ”varierande” inbetalning (=löpande driftskostnader/räkningar) som då borde kunna anses sänka förmånsvärdet i motsvarande grad just den månaden. Och sen hantera överskjutande del av förmånsvärdet på vanligt sätt de månader du betalt in lägre än det faktiska förmånsvärdet. De månader du betalt in MER än det faktiska förmånsvärdet (tex nya däck för 12000kr) är ju frågan hur det ”överskottet” ska bokföras? Självklart borde det kunna bokföras som ett kapitaltillskott, förskottsbetalning, lån osv. Dock med de olika regelverk som styr sådant.

Det normala och enklaste är nog att företaget står för alla typer av ”bilkostnader” (avdragsgillt) du räknar upp, tex skatt, försökring, service, reparationer osv. Och att du sen betalar en schablonkostnad för förmånen. Genom förmånsvärde eller tex att betala in ett motsvarande belopp så att ingen förmån uppstår.

Angående balansräkningen. Tänker jag så här. Bilen är juridiskt ”köpt” av firman på avbetalning precis som vilken ”inventarie” som helst och ska nog då in på balansräkningen.

Hur sen företaget löst ”finansieringen” av sitt köp är en helt annan sak. Dvs att du privat väljer att skjuta in pengar till företaget som precis täcker kostnaderna den månaden för bilen.

Sen finns det olika sätt att hantera själva förmånsvärdet är ytterligare en separat frågeställning.

Kom gärna med input på mitt resonemang så kanske vi kan reda ut det tillsammans! :P
Första frågan, ja, jag tar ALLA kostnader.
Tackar för all input, och kan tyvärr inte fatta varför det ska vara så komplicerat.

Det enda jag vill är att jag inte står på bilen men står för alla kostnader samt att det ska vara enkelt för företaget att redovisa, eller rättare sagt, skippa redovisa det som en inventarie.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

Jag skulle nog göra så här:

Bilens inköpsvärde skall tas upp som en tillgång i företaget och skrivas av i lämplig takt.
Lånet skall också tas upp i företaget och amorteras ner ner varje månad.

Sedan måste man på årsbasis kvitta förmånsvärdet, dvs betala in 66000 kronor i skattade pengar till företaget. Då har du helt enkelt ingen förmån. Behöver inte trixa per månad med detta.

De pengarna som betalas in (66000 kr) kan du sedan göra vad du vill med i företaget, tex betala av lånet och andra kostnader för bilen.

Om du sedan har högre kostnad för bilen än 66000 kronor måste du betala in ytterligare privata pengar om du inte vill att företaget skall betala något.
Om kostnaderna för bilen blir lägre så måste du fortfarande betala in 66000 kronor, detta för att undvika förmånsbeskattning. Om du inte gör det får företaget utgifter då det måste betala soc.avgifter för förmånen. Plus att du får betala skatt på förmånsvärdet.

OBS, jag är ingen revisor. Jag bara sköter min egna bokföring.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

Tars skrev:
Det enda jag vill är att jag inte står på bilen men står för alla kostnader samt att det ska vara enkelt för företaget att redovisa, eller rättare sagt, skippa redovisa det som en inventarie.
Om företaget köper bilen så blir det en inventarie. Det kommer du inte undan.
Alternativet är leasing. Då betalar företaget för bilen som en tjänst och det blir ingen inventarie.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Helt ok att betala in hela årets förmånsvärde =66000kr på en gång. Dock ska det nog göras i förskott i början av året i så fall.

Sen använder du de pengarna för att betala av biöräkningarna allt eftersom under året.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

fnystrom skrev:
Jag skulle nog göra så här:

Bilens inköpsvärde skall tas upp som en tillgång i företaget och skrivas av i lämplig takt.
Lånet skall också tas upp i företaget och amorteras ner ner varje månad.

Sedan måste man på årsbasis kvitta förmånsvärdet, dvs betala in 66000 kronor i skattade pengar till företaget. Då har du helt enkelt ingen förmån. Behöver inte trixa per månad med detta.

De pengarna som betalas in (66000 kr) kan du sedan göra vad du vill med i företaget, tex betala av lånet och andra kostnader för bilen.

Om du sedan har högre kostnad för bilen än 66000 kronor måste du betala in ytterligare privata pengar om du inte vill att företaget skall betala något.
Om kostnaderna för bilen blir lägre så måste du fortfarande betala in 66000 kronor, detta för att undvika förmånsbeskattning. Om du inte gör det får företaget utgifter då det måste betala soc.avgifter för förmånen. Plus att du får betala skatt på förmånsvärdet.

OBS, jag är ingen revisor. Jag bara sköter min egna bokföring.

Ok.
Så har jag fått det förklarat från olika personer, med lite olika information varje gång.

Det du beskriver är delvis det jag fått från Skattemyndigheten när jag frågade.

Tack för infon.

Känns skönt att kolla på vad det kan tänkas finnas för lösningar på mitt problem.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då du har betalt in 66000kr har du som privatperson ”kvittat bort” förmånen.

Betalar du in ”mer” än förmånsvärdet (>66000kr) så blir resten en form av kapitaltillskott/lån/förskott till firman då det i Skatteverkets ögon inte har något med bilen att göra då det så att säga redan är ”klart”.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
Då du har betalt in 66000kr har du som privatperson ”kvittat bort” förmånen.

Betalar du in ”mer” än förmånsvärdet (>66000kr) så blir resten en form av kapitaltillskott/lån/förskott till firman då det i Skatteverkets ögon inte har något med bilen att göra då det så att säga redan är ”klart”.
Ok. För att göra det enkelt, så tar jag endast upp kostanden för bilen vad förmånsvärdet är, Mao kanske justera månadskostnaden så den är exakt som förmånsvärdet, göra en årlig avskrivning som matchar vad som betalas av på lånet för att göra det enkelt.

Har jag fattat det rätt?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ja matchar du så att bolagets årliga kostnad blir samma som förmånsvärdet så stämmer det.

Obs du måste fortfarande i ”upplysningssyfte” redovisa att du haft förmånen OCH samtidigt betalt för den på den årliga Kontrolluppgiften (KU) som du skickar in året efter.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

På din KU redovisar man väldigt enkelt i ruta 014-017 längst ner till vänster.

I ruta 014 anger man bilens kod från Skatteverkets lista. Se till att välj rätt version. Min P85 tillverkad 2014 hade t.e.x koden 14TE001

I ruta 015 anger man för hur många månader det gäller. Dvs har man haft bilen 1 månad skriver man siffran 1 där, har man haft den 11 månader så anger man 11 osv.

I ruta 016 anger man antal km man tagit ut milersättning under året.

Sen kommer allt merjobb ;) I ruta 017 anger man totalsumman man betalt in. Är det tex 11mån och 5500kr/mån skriver man 60 500kr i den rutan. KLART!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Sen måste du upprätta ”verifikat” underlag som styrker vad din inbetalning till företaget gäller.

Då skriver du ett enkelt papper som anger att inbetalningen motsvarar förmånsvärdet på bilen XYZ123, den tidsperiod det gäller och att det är du =personnr xxxxxx-xxxx som gör inbetalningen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Ok! Så nån timmes arbete om året om man har allt sparat i en pärm.

Låter inte så farligt.

Har räknat fram ett förmånsvärde på 12483. Då har jag matchat allt som är standard idag och sen lagt på det som är extra.

Tror ni det är ok att redovisa det?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Är som sagt ganska enkelt.

Förmånsvärdet tar du all extrautrustning enligt ”orginalfakturan” + tex vinterdäck. Sen lägger du till det som utrustning på skatteverkets listpris för ”din” grundmodell med deras ”bilförmånsberäkning” på hemsidan.

Sen om standardutrustningen ändrats sen dess osv är egentligen inget man kan/behöver/får ”matcha för” så att säga.

Samma sak vad du ev faktiskt betalt för den om du köpt den begagnad osv.

Skickar du originalspec/fakturan från Tesla via PM kan jag kontrollräkna förmånsvärdet om du vill. Samt ange tillverkningsår enligt transportstyrelsen.

Ange i så fall även kostnad för ev vinterdäck/fälgar/takräcke/takbox du köpt till i efterhand.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Behöver även veta om du kör mer än 3000mil/år i tjänsten.
Skriv svar