Nä nu blev det lite väl mycket FUD här va!Rolecladdare skrev:Om man säger så här
Varför köpa en Tesla för dyra pengar som bara går 50mil/tank när man kan köpa en passat diesel som går längre på en tank
och som dessutom går snabbare att tanka fullt än en Tesla.
Ladduttag som inte har kommunikation med bilens dator är dyrare än ett vanligt uttag som hos malmbergs kostar 549kr och tillverkas i kina för mindre än 50kr.
Rolec tillverkas i England.
Om jag skulle köpa en Tesla för dyra pengar så skulle jag inte riskera att bilen gick sönder pga att jag skulle spara lite pengar bara för att kunna ladda bilen med billigare produkter Nä då e de bättre att köpa riktiga saker med bästa kvalite som jag kan använda många år till en så pass dyr bil.
Men inte alla tänker ju så utan de köper en massa bildelar och olja på Biltema och servar sina dyra bilar med, något jag aldrig skulle göra(är bilmek)
Ibland kan det vara dyrt att köpa billigt.
Ska man ladda från 16A så duger ett rött 16A uttag gott. Bilen kommer med en Tesla UMC som passar mot rött 16A, blått 32A (enfas) eller vanlig schuko. UMC är en portabel laddbox som i sig känner av spänningar, fasvridningar, strömmar, jordfel, osv och kommunicerar med bilen. Om allt är rätt så släpper den fram effekt till bilen.
Om man däremot mot all förmodan vill kunna ladda med 32A hemma så behövs någon form av laddbox. Men då ska man som sagt ha tillräckligt höga huvudsäkringar osv. Själv kunde jag inte få mer än 25A eftersom elnätsbolaget lagt kabel som inte klarar mer. De kunde naturligtvis mot betalning byta kabeln men det kändes inte så aktuellt.
Och för att ha nytta av mer än 16A måste man dessutom ha dubbelladdare.