Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av matbl »

Rolecladdare skrev:
Om man säger så här
Varför köpa en Tesla för dyra pengar som bara går 50mil/tank när man kan köpa en passat diesel som går längre på en tank
och som dessutom går snabbare att tanka fullt än en Tesla.

Ladduttag som inte har kommunikation med bilens dator är dyrare än ett vanligt uttag som hos malmbergs kostar 549kr och tillverkas i kina för mindre än 50kr.
Rolec tillverkas i England.

Om jag skulle köpa en Tesla för dyra pengar så skulle jag inte riskera att bilen gick sönder pga att jag skulle spara lite pengar bara för att kunna ladda bilen med billigare produkter Nä då e de bättre att köpa riktiga saker med bästa kvalite som jag kan använda många år till en så pass dyr bil.

Men inte alla tänker ju så utan de köper en massa bildelar och olja på Biltema och servar sina dyra bilar med, något jag aldrig skulle göra(är bilmek)

Ibland kan det vara dyrt att köpa billigt.
Nä nu blev det lite väl mycket FUD här va!

Ska man ladda från 16A så duger ett rött 16A uttag gott. Bilen kommer med en Tesla UMC som passar mot rött 16A, blått 32A (enfas) eller vanlig schuko. UMC är en portabel laddbox som i sig känner av spänningar, fasvridningar, strömmar, jordfel, osv och kommunicerar med bilen. Om allt är rätt så släpper den fram effekt till bilen.

Om man däremot mot all förmodan vill kunna ladda med 32A hemma så behövs någon form av laddbox. Men då ska man som sagt ha tillräckligt höga huvudsäkringar osv. Själv kunde jag inte få mer än 25A eftersom elnätsbolaget lagt kabel som inte klarar mer. De kunde naturligtvis mot betalning byta kabeln men det kändes inte så aktuellt.

Och för att ha nytta av mer än 16A måste man dessutom ha dubbelladdare.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av olarsson »

Härligt! Tack för ett lättfattligt lekmannasvar till en stackars gymnasieingenjör som förträngt elläran sedan länge. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av Daniel »

En angränsande fråga gällandes laddning, möjligen en dum sådan: Jag undrar om det finns något enkelt sätt att beräkna hur långt jag kommer givet olika wh/km.

Om jag vet att jag måste klara att åka exempelvis 30 mil, vilken förbrukning i wh/km måste jag hålla då för att "garantera" att jag kommer den sträckan? Låt säga att Rated range ligger på 400km eller 500km.

Såhär har min förbrukning sett ut hittills, och mätarställningen om 14km är lägsta nivån jag varit på fram till dags dato.

http://postimg.org/image/7ep21lvc3/
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av matbl »

Daniel skrev:
En angränsande fråga gällandes laddning, möjligen en dum sådan: Jag undrar om det finns något enkelt sätt att beräkna hur långt jag kommer givet olika wh/km.

Om jag vet att jag måste klara att åka exempelvis 30 mil, vilken förbrukning i wh/km måste jag hålla då för att "garantera" att jag kommer den sträckan? Låt säga att Rated range ligger på 400km eller 500km.

Såhär har min förbrukning sett ut hittills, och mätarställningen om 14km är lägsta nivån jag varit på fram till dags dato.

http://postimg.org/image/7ep21lvc3/
Om du antar att 75 KWh i batteriet är användbart (osäker på siffran, du får kolla upp den innan du åker) så är det ju sen bara att dela det med sträckan för att få vad du kan ha som Wh/km som max.
Exempel: 75 KWh/30 mil (75000/300) = 250 Wh/km.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av Daniel »

matbl skrev:
Daniel skrev:
En angränsande fråga gällandes laddning, möjligen en dum sådan: Jag undrar om det finns något enkelt sätt att beräkna hur långt jag kommer givet olika wh/km.

Om jag vet att jag måste klara att åka exempelvis 30 mil, vilken förbrukning i wh/km måste jag hålla då för att "garantera" att jag kommer den sträckan? Låt säga att Rated range ligger på 400km eller 500km.

Såhär har min förbrukning sett ut hittills, och mätarställningen om 14km är lägsta nivån jag varit på fram till dags dato.

http://postimg.org/image/7ep21lvc3/
Om du antar att 75 KWh i batteriet är användbart (osäker på siffran, du får kolla upp den innan du åker) så är det ju sen bara att dela det med sträckan för att få vad du kan ha som Wh/km som max.
Exempel: 75 KWh/30 mil (75000/300) = 250 Wh/km.
Perfekt, det var något sådant jag ville höra. Tack!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av G F »

När det är 3,9KWh kvar i batteriet kan du inte rulla en meter till den går i djupsömn.
Så 81,1KWh är inkl reserven. :geek:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av TiborBlomhall »

Du har 67 kWh för "vardagskörning" och 76 kWh om du har range laddat. Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Problem att ladda med 400 volt, 16 A?

Inlägg av matbl »

Tack tibor. Det var den bilden jag försökte gräva fram ur minnet.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar