Bra avkastning på ett par dagar helt klartTeslaspolen skrev:Köpte jag med; nu ska vi upp!
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aktien TSLA
To the moo- Nej vänta nu; To Mars!Legato skrev:Bra avkastning på ett par dagar helt klartTeslaspolen skrev:Köpte jag med; nu ska vi upp!Över $300 nu.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aktien TSLA
Jag hoppas han har rätt, inte bara för Teslas skulle utan även för att det skulle vara bra mot de kritiker(analytiker och bilchefer) som påstår att du inte kan bygga en elbil idag och göra vinst. BMW säger att de inte kan göra vinst på elbilar förrän 2021 och därför väntar de med satsningen.Sabbe skrev:
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8065
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Lite svårt att se "profitable & cash flow+" med tanke på fabrikerna som ska byggas i Europa och Kina för att börja producera bilarna närmare kunderna som Elon har sagt.
Och nya Gigafabriker att försörja de fabrikerna med batterier.
Och bygga färdigt Gigafabrik 1 öht.
Och alla kostnader för att ta fram Model Y.
Och Tesla Semi.
Och ev ny fabrik även för dem.
Och massa nya Superchargers runt om i världen.
Med mera.
Många hål att stoppa pengar i.
Missförstå mig rätt, jag tror också att Teslas inkomster kommer öka rejält närmsta månaderna. Men hittills har högre inkomster för Elon bara betytt Tesla kan investera mera i företagets expansion.
Den som tror att Teslas mål är att generera utdelning till aktieägarna är väldigt fel ute...
Och nya Gigafabriker att försörja de fabrikerna med batterier.
Och bygga färdigt Gigafabrik 1 öht.
Och alla kostnader för att ta fram Model Y.
Och Tesla Semi.
Och ev ny fabrik även för dem.
Och massa nya Superchargers runt om i världen.
Med mera.
Många hål att stoppa pengar i.
Missförstå mig rätt, jag tror också att Teslas inkomster kommer öka rejält närmsta månaderna. Men hittills har högre inkomster för Elon bara betytt Tesla kan investera mera i företagets expansion.
Den som tror att Teslas mål är att generera utdelning till aktieägarna är väldigt fel ute...
-
Verdi
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Re: Aktien TSLA
Jag tror inte att fabriker i Kina och Europa kommer att byggas i år och därmed blir det ingen kostnad under Q2 och Q3 på detta. Model Y ska ju börja byggas i slutet av nästa år så även där kommer kostnaderna främst nästa år. Jag tror att Elon vill ha positivt kassaflöde ett par kvartal just för att få tyst på kritikerna. Sedan lär det ta fart med expansionerna igen och då kanske på en magnitud högre än idag fast inkomsterna lär också vara betydligt högre när det säljs kanske 5 gånger fler bilar än året innan (2019 jämfört med 2018).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Aktien TSLA
Jag tror också att man kommer dra in på expansionsplanerna i slutet på året och början på nästa just för att visa bättre siffror. Om nu inte de största aktieägarna är med på noterna och redan innan säger okej till att fortsätta visa "dåliga" siffror.
-
Verdi
Re: Aktien TSLA
Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Re: Aktien TSLA
Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Re: Aktien TSLA
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljonervigge50 skrev:Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:Sabbe skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:
Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljoner
Äsch, inom branscher som kultur och liknande så är sånt oviktigt och Tesla är väl en slags kultur
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Saknas några nollor i dina siffror, vi pratar miljarder dollar inte miljonervigge50 skrev:Så här såg senaste rapporten ut.Verdi skrev:Även om man räknar med kostnader för service centers, butiker, garantiärenden, goodwill-reparationer, superchargers och allt annat som kan härröras till affärsidén "sälja elbilar"?vigge50 skrev:Om man tittar på kvartalsrapporterna så har det väll varit så de senaste åren och då hade det knappast varit något att poängtera för Q3 och Q4?Verdi skrev:
Tror inte han menar att Tesla som företag kommer gå med vinst. Möjligen att bilförsäljningen kommer ha positivt kassaflöde.
Ja vi får väl se. Är ju bra om de lyckas gå med vinst så snart som möjligt så att risken minskar.
Om vi titta på hela 2017 så blir det så här
Intäkter försäljning och leasing: $9,641,300
Intäkter service: $1,001,185
Kostnad produktion och leasing: $7,432,704
Kostnad service: $1,229,002
Totalt: +$1980779
Sen har de en utgift som tar upp flera områden på totalt $2476500 så om nästan hela den är direkt kopplad till biltillverkning och försäljning så gör de förlust på bilförsäljningen, svårt att ge något enkelt svar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Tycker det var jäkligt bra skrivet, speciellt för att vara från den högsta chefen i en så pass stor organisation! 
Reagerade lite extra på det där om att bli 10 ggr bättre än alla i bilbranschen när det kommer till kvalitet och precision (känns ju inte som Teslas signum hittills om man säger så)

En hel del av resten (spec. det sista delen) i mailet kan man ju hitta i diverse management-böcker osv, men det känns ändå som att han gör/tänker och menar rätt
Reagerade lite extra på det där om att bli 10 ggr bättre än alla i bilbranschen när det kommer till kvalitet och precision (känns ju inte som Teslas signum hittills om man säger så)
Bara det att dom skulle vara än alla andra bilar i världen redan nu har jag lite svårt att tro, men det låter ju bra iafMost of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough.
We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.
En hel del av resten (spec. det sista delen) i mailet kan man ju hitta i diverse management-böcker osv, men det känns ändå som att han gör/tänker och menar rätt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Exakt min tanke när jag läste texten.LarsL skrev:In “the World” betyder i Amerika om man kommer från USA.
Re: Aktien TSLA
Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance 
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Nej så är det ju också såklart, men skillnaden är det man oftast menar med kvalitet (byggkvalitet) och han skriver ju en hele5m1r skrev:Design tolerantes är inte samma sak som build tolerance
del om kundens verifierbara kvalitet och menar att det även där ska vara World class typ...
Man kan ju alltid hoppas att det ligger åtminstone ett litet uns av sanning/värde i det han säger
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
Har du bara läst rubriker eller tolkade du verkligen texten så illa?Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Re: Aktien TSLA
https://electrek.co/2018/04/27/tesla-sh ... -chairman/Schelin skrev:Nu ska det röstas om Elon ska vara kvarsom VDi styrelsen. [...] Vore fan om de petar Elon.
Tesla S75D
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Aktien TSLA
Jag ser ingen poäng med att ha Elon kvar i styrelsen. Låt honom slippa bry sig om det. Vi pratar om en person som sover på jobbet och skippar skosnören för att spara tid.
Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.
Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.