De viktigaste tillbehören för ett högt andrahandsvärde

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

De viktigaste tillbehören för ett högt andrahandsvärde

Inlägg av JonasH »

Hej

Funderar starkt på att beställa en Model S 85D och sitter och funderar på vilka tillbehör man ska välja.

Jag har en rätt klar idé om vad jag vill ha, men vad bör man om något välja för att göra bilen lättsåld med bra andrahandsvärde om några år.

Hade tänkt mig en röd med pano-tak, tekniksajten, ultra hifi paket, köldpaket, next gen stolar i svart läder, mörkt alkantara tak, 19" standardfälgar, och eventuellt premium interiör och belysningspaket för den elektriska bakluckan.

Tänkte skippa luftfjädring, men är osäker. Den jag provat hade det, så jag vet inte hur en med vanlig fjädring känns... :?:

Har jag tänkt rätt/fel.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Re: De viktigaste tillbehören för ett högt andrahandsvärde

Inlägg av leiflodde »

Svar på din fråga som jag skulle ge är vilken Model S du än beställer är bättre än allt annat som finns på marknaden.

Har ungefär samma konfiguration med om jag skulle bestält idag skulle jag valt andra fälgar än original ex svarta 21 till min vita men smaken är ju delad.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

I denna tråden finns en del funderingar kring detta.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1160
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tack för tipset om tråden, men det var inte så mycket tankar om tillbehör utan snarare p85d vs s85d

Det enda jag hittade var någon som hade haft svårt att sälja en MS utan glastak.

Är det någon här som har några tankar om luftfjädring? Är det något att ha? Är den bara för att ställa in höjden, eller håller den även bilen plan i kurvorna?

Såg en video med Björn Nyland och han verkade tveksam till luftfjädring trots att han själv hade det.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Generellt förlorar man mer på tillbehör än själva bilen.

Jag tror att det enda som är bra att lägga till är:
Metaliclack
Next gen stolar som även inkluderar skinn
Vinterpaket
Kanske panoramatak som medger takräcke, det isolerar sämre från värme kyla och ljud dock
Själv skulle jag även ha valt autopilot för att d e så sjukt coolt .
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag kan ju svara för mig, eftersom jag planerar att köp en begangnad Model S.
Om jag ska välja mellan flera bilar så går den utan luftfjädring bort, samma gäller för köldpaketet. Jag skulle föredra en bil med next generationsäten, panorama och teknikpaket (går att köpa till efteråt). Och det skulle vara tråkigt om den elektriska bakluckan saknades. Däremot spelar ljudpaketet ingen roll för mig.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Luftfjödring helt givet pgr av komfort. Skulle aldrig köpa en utan det! Det som ör givet för mig i övrigt är panorama, next gen skinn, vinterpaketet, autopilot och teknikpaketet.

Har man barn i rätt ålder är extra säten givet och ett stort plus. Utrymmet man sparar använde i varje fall aldrig jag till att lasta.

Dubbelladdaren har jag aldrig använt.

För mig är gråa 21" fälgarna givna de med då bilen är så ful på Teslas andra fälgar. Ja sedan skall färgen vara blå, röd, grå, svart eller möjligen pearl white.

Skulle jag köpa begagnat skulle en ren model S gå bort... Men det är jag det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

All utrustning i stort sett kommer i slutändan att ha kostat en slant, jag har aldrig fått tillbaka 100% av extrautrustning när jag har bytt bil, och det har jag gjort i 45 års tid.
Förr var taklucka en sak som man åtminstone på Mercedes fick mer betalt för än vad den kostade ny, men det var på den tiden när air-condition inte var standard. Själv skulle jag inte ens fundera på en bil med taklucka med dom nackdelar en sådan har - risk för läckage, högre ljudnivå och sämre isolering mot värme och kyla, och framförallt ljus uppifrån. Men många vill ha den, fast jag är tveksam om man får igen pengarna på den.
4-hjulsdrift är något som man på dom flesta bilar nästan får igen pengarna idag.
Bredhjul - aldrig, dom har oftast lite skavanker om dom överlever ett tag och på eftermarknaden finns en uppsjö med snygga bra hjul till bra priser.

Det kostar lite att få bilen personligt utrustad och man kanske behåller den längre, det spar också lite slantar då värdeminskningen är den absolut största kostnaden på en bil i den här prisklassen.
Skriv svar