Varför så låg maxlast i Teslan?
Moderator: Redaktion
Varför så låg maxlast i Teslan?
Teslan har en maxlast på ca. 360 kg!
Varför så låg maxlast i en så stor bil?
Med 4 passagerare på snittvikt 75 kg så blir det bara 60 kg kvar till last.
Eller den som har tänkt att köra bilen som servicebil med verktyg och annan utrustning så räcker detta inte lång.
Det kan inte vara att bilen är tung, det finns andra tunga bilar som tex. min Merca S-klass som lastar 690 kg.
Jag visste om detta innan jag köpte bilen och har inga bekymmer med detta då jag inte behöver mer i lastväg,
åker sällan eller aldrig med baksätespassagerare åtminstone inte längre sträckor.
Och säljaren svar på min fråga när jag skulle köpa bilen i förra veckan om detta att: "det är inget att oroa sig för, "
jag kör den med mycket mer last än så" är inget bra svar till farbror polisen om dom frågar eller vad skulle hända om
man smäller den ordentligt med skadade personer i och lastvikten troligen kontrolleras vid en polisutredning?
Varför så låg maxlast i en så stor bil?
Med 4 passagerare på snittvikt 75 kg så blir det bara 60 kg kvar till last.
Eller den som har tänkt att köra bilen som servicebil med verktyg och annan utrustning så räcker detta inte lång.
Det kan inte vara att bilen är tung, det finns andra tunga bilar som tex. min Merca S-klass som lastar 690 kg.
Jag visste om detta innan jag köpte bilen och har inga bekymmer med detta då jag inte behöver mer i lastväg,
åker sällan eller aldrig med baksätespassagerare åtminstone inte längre sträckor.
Och säljaren svar på min fråga när jag skulle köpa bilen i förra veckan om detta att: "det är inget att oroa sig för, "
jag kör den med mycket mer last än så" är inget bra svar till farbror polisen om dom frågar eller vad skulle hända om
man smäller den ordentligt med skadade personer i och lastvikten troligen kontrolleras vid en polisutredning?
Re: Varför så låg maxlast i Teslan?
Det är väl förlorad försäkring som är största problemet. I övrigt är det böter på överlast.
Jag är böjd att hålla med säljaren (inofficiellt förståss). Troligen en byråkratiskt satt maxlast, snarare än en tekniskt satt sådan. Då tycker jag att man bör titta påandra saker innan; lastnät exempelvis och fästen för stroppar när man vill binda ned lasten. Det skall till en fantastiskt nitisk polis för att sätta dit dig för överlast i en personbil...
Hade ingen aning om detta, kollade aldrig innan köp. Men om köper till de två bakåtvända platserna så är det 100 kg med barn i. Då får varje övrig passagerare bara väga 40 kg om jag kör. Det verkar ju rent idiotiskt och detta måste de väl ändå ändra på eller hur har de tänkt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Maxlast i min toyota prius var 310 kg. Så det kanske har något med batterierna och vikten att göra.
Vad gäller bakluckeplatserna skall de endast nyttjas av barn som väger upptill 36 kg och upptill en längd på 135 cm, allt enligt manualen.
Vad gäller bakluckeplatserna skall de endast nyttjas av barn som väger upptill 36 kg och upptill en längd på 135 cm, allt enligt manualen.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Bra att veta om man vill köpa öl i tyskland då de i tullen just stoppar bilar och kollar övervickt
- lator
- Teslaägare
Tog och kollade ett antal Model S i bilregistret och kan konstatera att det skiljer på nästan varje bil.
Max totalvikt på en Model S är 2590 kg. Från det dras tjänstevikten och det är här det blir konstigt. Nästan inga bilar har samma tjänstevikt. Visst att det finns olika versioner men att alla ska skilja sig åt är ju otroligt. Jag hittade tjänstevikter på allt mellan 2113 och 2251 kg! Detta ger lastvikt på mellan 477 och 339 kg...
Bilarna är väl typade i Sverige eller? Då vägs väl modellen och en tjänstevikt skapas. Man kan ju inte väga varje bil separat när de ska registreras eller räknas det utifrån utrustning fram en vikt på just den bilen så att varje extra tillbehör har fått sin registrerade vikt???
Någon som vet hur det förhåller sig med detta?
Max totalvikt på en Model S är 2590 kg. Från det dras tjänstevikten och det är här det blir konstigt. Nästan inga bilar har samma tjänstevikt. Visst att det finns olika versioner men att alla ska skilja sig åt är ju otroligt. Jag hittade tjänstevikter på allt mellan 2113 och 2251 kg! Detta ger lastvikt på mellan 477 och 339 kg...
Bilarna är väl typade i Sverige eller? Då vägs väl modellen och en tjänstevikt skapas. Man kan ju inte väga varje bil separat när de ska registreras eller räknas det utifrån utrustning fram en vikt på just den bilen så att varje extra tillbehör har fått sin registrerade vikt???
Någon som vet hur det förhåller sig med detta?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Kollade min bil, den har följande värden:
Tjänstevikt 2262 kg
Totalvikt 2670 kg
Lastvikt Max 408 kg
Tjänstevikt 2262 kg
Totalvikt 2670 kg
Lastvikt Max 408 kg
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Såvitt jag vet går det bra att sätta tjänstevikt individuellt. Audi gör det genom att räkna fram en vikt för just den bilen baserat på vilka tillval den har.lator skrev:Bilarna är väl typade i Sverige eller? Då vägs väl modellen och en tjänstevikt skapas. Man kan ju inte väga varje bil separat när de ska registreras eller räknas det utifrån utrustning fram en vikt på just den bilen så att varje extra tillbehör har fått sin registrerade vikt???
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Dubbelladdare, luftfjädring, extra larm-batteri m.m. är nog det som gör att vikten skiljer sig åt. Tror detta varit uppe i någon tråd tidigare men aldrig kommit till någon slutsats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Extrasäten och panotak, inte att förglömma - bägge de tillvalen väger bly, särskilt sätena.Svenssons skrev:Dubbelladdare, luftfjädring, extra larm-batteri m.m. är nog det som gör att vikten skiljer sig åt. Tror detta varit uppe i någon tråd tidigare men aldrig kommit till någon slutsats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- lator
- Teslaägare
Det känns ju som om man skulle vara konstant olaglig som storfamilj i en 7-sitsig Model S. Extrasätena väger en hel del och dessutom får man ha två barn på cirka 70 kg där. Antar att det handlar om minst 100 kg totalt.
Räkneexempel: Model S 85 med extrasäten bak. Max lastvikt ca 380 kg. 4 passagerare á 75 kg = 300 kg. Två barn á 35 kg = 70 kg. Innebär att man kan ta med sig en matkasse på 10 kg innan man går över maxlastgränsen... Dessutom! Polisen väger bilen och ser bara till vågens siffror, inte vad det står i papperen att bilen ska väga ink förare. Ett problem som inte minst ägare/förare av husbilar börjar få känna av...
Räkneexempel: Model S 85 med extrasäten bak. Max lastvikt ca 380 kg. 4 passagerare á 75 kg = 300 kg. Två barn á 35 kg = 70 kg. Innebär att man kan ta med sig en matkasse på 10 kg innan man går över maxlastgränsen... Dessutom! Polisen väger bilen och ser bara till vågens siffror, inte vad det står i papperen att bilen ska väga ink förare. Ett problem som inte minst ägare/förare av husbilar börjar få känna av...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det kanske inte gör så mycket eftersom man lugnt kan påstå att du inte får plats med mycket mer än några kassar i frunken. Resten av utrymmet är ju upptaget av människorna du räknade upp. 

Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Det blir lätt problem på långresor. Säg att jag o tre eller fyra kompisar a 90kg ska vandra, vilket vi gör en gång varje sommar,så har vi med oss 20kg packning var. Bara om det är tre passagerare så blir det 360kg. Är det fyra passagerare så är vi uppe i 470kg...
Ja, någon laståsna kan man inte anklaga Model S att vara. Är det viktigt med last bör man nog välja en hybrid eller fossilbil. Men jämfört med andra elbilshybrider verkar Model s dra det längre strået -BMW i8 har max lastvikt på 250 kg och Fisker Kharma 262 kg.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Du får plats med kopiösa mängder balsaträ och skumplast i bagageutrymmet!
Skämt åsido är totalvikten 2590kg på tok för lågt satt. Uppenbart en papperskonstruktion - är det nån skatteeffekt eller liknande på bilar över 2600kg kanske?

Skämt åsido är totalvikten 2590kg på tok för lågt satt. Uppenbart en papperskonstruktion - är det nån skatteeffekt eller liknande på bilar över 2600kg kanske?
- lator
- Teslaägare
Logge har ju 2670 kg i totalvikt. Hur kommer det sig?

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- kanylbullen
- Teslaägare
Min:

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Vad är meningen med en max totalvikt om man får höja den beroende på vilken extra utrustning bilen har?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Någon som har koll på vad Teslan får lasta i USA?
Då jag själv kört ett antal USA-Bilar så vet jag att svenska sättet att räkna och att väga in bilarna (+hur våra regler ser ut) ibland kan ställa till problem, framförallt på bilar som är tunga från start!
Svenska reglerna har också ställt till det skattemässigt för vissa bilar, (inga problem här dock
) då t.ex. vissa Mustanger (GT500) fick betala ordentligt mer skatt än de skulle.
(Här drev Mustangklubben ett case mot Transportstyrelsen och om jag minns rätt fick alla inblandade tillbaka sina pengar...)
/Jocce
Då jag själv kört ett antal USA-Bilar så vet jag att svenska sättet att räkna och att väga in bilarna (+hur våra regler ser ut) ibland kan ställa till problem, framförallt på bilar som är tunga från start!
Svenska reglerna har också ställt till det skattemässigt för vissa bilar, (inga problem här dock

(Här drev Mustangklubben ett case mot Transportstyrelsen och om jag minns rätt fick alla inblandade tillbaka sina pengar...)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.