AhTiborBlomhall skrev:Det är batteristorleken som heter 18650. 18 mm i diameter x 65 mm i längd.
18650 är alltså ett storleksmått för batterier, ungefär som AA och AAA.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Moderator: Redaktion
AhTiborBlomhall skrev:Det är batteristorleken som heter 18650. 18 mm i diameter x 65 mm i längd.
18650 är alltså ett storleksmått för batterier, ungefär som AA och AAA.
Om det är så att det inte finns någon dragkrok på Model S pga överhettning så är ju frågan hur dem ska göra med Model X för att den ska kunna köra med släp. Har dem förbättrat kylningen ordentligt, kör dem på andra batterier fast att dem kör samma bottenplatta, kan dessa förbättringar i så fall föras över på Model S så att dem kan sätta dragkrok på den också? Model X är större och kommer med största sannolikhet att väga mer än Model S vilket leder till att batteriet och motorn kommer vara högre belastat och om man då dessutom ska kunna koppla på ett släp så är frågan varför det inte går på Model S?pegs skrev:När Tesla valde den nuvarande utformningen kan man gissa att det var prioriterat att använda så mycket off-the-shelf komponenter som möjligt.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
Även med exakt likadant batteripaket skulle ovanstående kunna bli mycket bättre. De växelriktare som Tesla använder är baserade på kiselkretsar. Det finns numera nya material att bygga dessa kretsar på och då används så kallade "wide bandgap"-halvledare. Dessa är gjorda av kiselkarbid och galliumnitrid. De används idag i vissa växelriktare för solceller och möjliggör verkningsgrader på över 99%. Till råga på allt är de dessutom mycket mer värmetåliga. I Teslan så överbelastas kretsarna vid behov vilket gör att för mycket värme avges samtidigt som det verkar vara så att verkningsgraden sjunker medan överbelastningen görs.pegs skrev:När Tesla valde den nuvarande utformningen kan man gissa att det var prioriterat att använda så mycket off-the-shelf komponenter som möjligt.
Idag upplever jag att det nuvarande batteripaketet sätter en hel del gränser.
- Begränsar accelerationen (i P85D).
- Inga supertider på Nürburgring (pga överhettning).
- Ingen dragkrog (pga överhettning).
När nästa steg kommer, ska det bli riktigt intressant att se vad det blir.
Trevligt. Skulle kunna vara det äss i rockärmen som Tesla tar fram för att unvika att X får kortare räckvidd.Franz skrev:Det finns numera nya material att bygga dessa kretsar på och då används så kallade "wide bandgap"-halvledare.
Men sade han samma batteripack? Finns det tolkningsutrymme där?TiborBlomhall skrev:Model X ska ha samma bottenplatta som Model S. Enligt Elon på aktieägarmötet inte ens "liknande" utan "samma".
Ja, ja. Erkänner att jag aldrig suttit i en P85DTiborBlomhall skrev:Och det var nog i pegs inlägg som det för första gången någonsin stått "begränsad acceleration" och P85D i samma mening
Håller med men kanske redan i slutet av nästa år kan vi nog få se nya batteripack till både Model X och Model S. Om det blir nya lättare eller samma vikt men med 100 kWh är jag osäker på. De lär troligen gå att ladda lite snabbare och när de kommer är de troligen förbättrade på fler punkter. Tror också att vi inom ett par år kommer kunna uppgradera batteripacken om vi vill.apkungen skrev:Jag tror att det kommer vara samma batterier för att spara på komplexiteten i fabriken. Tror tyvärr inte på något 100kWh batteri...