Navigering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Navigering

Inlägg av Martinen »

Hur tycker ni att navigeringen funkar?
Jag känner mig inte speciellt imponerad. Kartan är mycket bra, men navigeringen borde också bara Google maps. Häromdagen skulle jag köra från skurup till Karlskrona. Navigeringen tyckte jag skulle köra via Växjö denna rutten var 2 timmar och 15 mil längre. Inte förrän jag kört förbi Karlshamn gick den med på att jag skulle köra min rutt.
Dessutom är det en hel del ställen där det är nybyggd motorväg där den är med på kartan i skärmen, men inte i navigeringen på instrumentpanelen. Då stämmer inte rutterna som den vill att man ska ta.
Jag skulle dessutom vilja ha möjlighet att välja alternativa rutter så som man kan göra i Google maps navigering, och kanke lägga till flera destinationer.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Re: Navigering

Inlägg av kanylbullen »

Jag tycker den funkar hyfsat, åtminstone på min pendlingsrutt fem mil utanför stan och de sträckor jag åkt runt och i stan senaste månaden. Jag lägger alltid in rutten både i Teslan och i waze och hittills skiljer det väldigt lite mellan dem förutom att waze ankomsttid är alltid exakt medan Teslan gissar några minuter över målet. Har hittills aldrig använt den för långresor förstås.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej den är inte dålig. Menar mer att den har en den brister och borde kunna funka bättre
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Jämfört med Waze är Teslans GPS tyvärr usel. Den visar ofta fel väg, samt är inte uppdaterad med de senaste vägarna. Dessutom visar den fel ankomsttid. Jag kör mycket i Stockholmsområdet, samt även en del resor till olika delar av Sverige.
Jag har båda GPSerna igång för det mesta, men börjar det krisa, så är det informationen som Waze visar som man kan lita på.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Martinen skrev:
Nej den är inte dålig. Menar mer att den har en den brister och borde kunna funka bättre
Man får ha lite koll. Den kan föreslå ganska bisarra omvägar ibland. Men ofta är dom så uppenbart galna att man ser dom direkt.
Har inte märkt att den gör dåliga vägval som är mindre uppenbara. Det hade varit mer störande.
(Sedan har vi Trip Planner som goda skäl kallas för Beta-version. En bra tanke som inte riktigt nått sin potential ännu... )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Hej,

Kan hålla med om att Navigationen ibland beter sig väldigt konstigt.
Mellan Uppsala och Stockholm får jag ganska så exakta tidsestimat på hur lång tid resan tar. Dock då jag åker till Håbo så gissar den fel på ca 20 minuter, trots att jag håller angiven hastighet.
D.v.s. resan till Håbo tar mig 20 minuter mindre än vad bilen estimerar att den skulle ta, trots att jag följer angiven hastighet och resväg.
Råkar också ut för att den väljer konstiga vägval lite då och då.
Skärmen och kartmaterialet tycker jag är bra, medan vägvisningarna är lite sisådär.
Skulle också vilja ha möjlighet att lägga till ytterligare destinationer utmed min resväg. Dels för att säkerställa att den tar den väg jag vill åka, men även för att kunna lägga in en längre rutt.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej än så länge så har jag sett det ganska tydligt. Den gör en del konstiga val lokalt åxå. Jag idag när jag skulle till norra Helsingborg, så tyckte den att jag skulle ta av avfarten söder om Helsingborg istället, för helsingborg norra. Det tar betydligt längre tid att köra igenom stan och det är inte så mycket kortare.
Det är ju inget problem när man kör rutter som man har hyfsad koll på. Däremot om man kör nere i Europa där man aldrig varit innan så är det svårt att veta om det är en onödig omväg eller en snabbare väg. Det hela hade varit tydligare om man kunde få välja att se några alternativa rutter.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Navigationsalgoritmen verkar prioritera stora vägar lite för mycket, kan föreslå långa omvägar på motorväg istället för en kortare 70-90-väg.

Sedan är kartorna inte särskilt uppdaterade för att ha 7 års fria uppdateringar. Ett par år gamla vägar kan saknas, vilket inte är så imponerande. Senast igår fick jag köra några kilometer extra för att avtagsvägen den ville att jag skulle ta inte fanns länge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja det skumma i mitt fall var att den försökte lura in mig på småvägar istället för att ta motorvägen.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Trafikverket kan vara medskyldig!

För fem år sen åkte vi med dottern som hade en ny gps ner i Europa, och den blev vansinnig när vi körde på den alldeles nyöppnade E6-bron över Örekilsälven. OK, den var bara någon vecka gammal då, men samma gps kände tydligen inte till rätta vägen mellan Uddevalla och Trollhättan, som varit öppen i minst tio år vid det laget.

Utanför Sverige (dvs i Danmark, hon hade bara Skandinavien-kartor) funkade den enligt förväntan.

Trafikverket har åtminstone tidigare varit brottsligt slött med att sälja utgångna kartdata till kommersiella aktörer. Rena bedrägeriet att ta betalt för sånt skräp, enligt min ringa mening. Men det har man alltså gjort.

Det är i så fall ett plus för Waze, som i stället bygger på faktiska brukardata, i realtid!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har förvisso råkat ut för utgångna kartor i Sverige, Norge och Estland, och det är samtliga länder jag kört bilen i. Google Maps däremot har oftast hängt med och har nya kartor på de sträckor som varit mer än någon månad gammal, så även om Trafikverket skulle strula så går det uppenbarligen att få tag på hyfsat aktuella kartuppgifter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Man kommer fram med denna navigation. Möjligen någon timme senare. Men fram kommer man :).

Vågar tyvärr inte köra efter enbart denna. Har det mer som riktlinjer och så har jag google maps i mobilen istället. Ibland kan den vilja få en att gena genom de mest konstiga vägar. Ibland är det omöjligt att få den att välja väg. Oslo - Arvika (lite utanför) ger den mig en idiotisk väg som är 10 mil längre än den jag brukar köra. Och motorvägen som varit färdig några år nu är inte med. Suveränt att ha kartorna på den stora skärmen, men navigeringen är jag lite besviken på. Tiden stämmer för övrigt aldrig heller, den verkar tycka att man ska köra väldigt långsamt :).
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Jag tycker också navigationen är dålig och gör konstiga vägval. Har alltid en beprövad Garmin parallellt. Inte lika nice skärm men den ger möjlighet att lägga in stopp på vagen samt optimera vägvalet.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Usch, blir illa till mods och besviken i förhand när jag läser detta.
Har de inte lyckats få till bättre navigering? :x
Inget som jag tänkte på att testa eller sätta mig in i när jag provkörde.
Förutsatte det mer som en hygienfaktor som bara funkar utan anmärkning i en sån här bil.
Jag har nav i min Audi som uppdateras med DVD. Funkar hur bra som helst, men känns lite 2006. :mrgreen:
Får verkligen hoppas att Tesla har uppdatering på gång så att navigeringen kan förbättras.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tror den kommer bli bättre efterhand. Jag läste en tråd i Usa om detta för några månader sedan och då stod det nått om att dom eventuellt kommer skippa den navigeringen dom kör med och gå över helt till Google maps. Såklart bara spekulationer, men jag tror inte det är en dålig idé.
Tycker att navigeringen jag i Google maps har blivit riktigt bra det senaste året.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Med fulladdad bil i Gävle på väg till Tandådalen så blir navigatorn lite nervös att man kanske inte kan ta sig de 29 milen det blir om man kör raka vägen. Istället föreslår den att åka via Arboga , Karlstad och Elverum, ca 70 mil!!! En liten nätt omväg på 41 mil. :D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Martinen skrev:
Nej än så länge så har jag sett det ganska tydligt. Den gör en del konstiga val lokalt åxå. Jag idag när jag skulle till norra Helsingborg, så tyckte den att jag skulle ta av avfarten söder om Helsingborg istället, för helsingborg norra. Det tar betydligt längre tid att köra igenom stan och det är inte så mycket kortare.
Det är ju inget problem när man kör rutter som man har hyfsad koll på. Däremot om man kör nere i Europa där man aldrig varit innan så är det svårt att veta om det är en onödig omväg eller en snabbare väg. Det hela hade varit tydligare om man kunde få välja att se några alternativa rutter.
Påväg till Oskarshamn i morse och samma sak hände ville inom Helsingborg på småvägar. Kör förbi där varje vecka men har aldrig märkt detta fick uppdatering igår kan vara det?
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Detta har jag inte sett förut, är det nytt?

Bild

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Nej, det har jag inte sett förut. Däremot har min navigator börjat envisas att tvinga mig tillbaka till en Supercharger jag passerade, trots att det finns gott om laddning kvar. Så skett nyligen på vägen från Stockholm söderut, där navigatorn blev nervöst och, efter ha laddat på Silleskrog, ville beordra mig tillbaka istället för ta Ödeshög nästa. Detta trots att den berättade för mig innan att på Silleskrog var det "no charging required". Samma hände på vägen mot Stockholm, där Ödeshög skulle vara "no charging required" (laddade ändå) och navigatorn envisades ända tills långt efter Linköping att jag skulle vända och åka tillbaka. Tur att man kan stänga av den också...
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Som den funkar nu så är den mest en källa till muntra kommentarer från passagerarna.
(Även solen har sina fläckar...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

elulf skrev:
Med fulladdad bil i Gävle på väg till Tandådalen så blir navigatorn lite nervös att man kanske inte kan ta sig de 29 milen det blir om man kör raka vägen. Istället föreslår den att åka via Arboga , Karlstad och Elverum, ca 70 mil!!! En liten nätt omväg på 41 mil. :D
haha, fantastiskt effektivt att køra mer æn 100% omvæg :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

[quote="kanylbullen"]Detta har jag inte sett förut, är det nytt?

tænker du på uppskattad batterikapacitet vid mål och t&r? det kom væl med 6.2 om jag inte minns helt fel?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Just tur och retur uppskattningen hade jag missat. Att trycka på nedre raden var inte helt intuitivt, särskilt inte när det fanns två knappar precis ovanför.

Skriv svar